ClubSportInnovatie (CSI) Brainstorm licht sportaanbod

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Logo Gemeente Laat Kracht en Pracht van (lokale) Sport zien! Datum 2012 Presentatie Sprekers:
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Appreciative inquiry:
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
Green Presents Workshop 2 Innovatieve trends Deel B.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
GPS-SLIDES
Beleidscyclus P&O. Planning beleidsrapport P&O 2003.
Principe 6 Om te leren zijn tijd en ruimte nodig
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Medmec04 – Engagement Les 5
Nooit meer hoeven kiezen tussen gekleed en casual!
Brainstorming. In de loop der jaren is brainstorming zo populair dat het begrip wat inflatie heeft opgelopen. Als twee mensen bij de koffie iets hebben.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
ICTB/NB Projectmanagement.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Wat is een communicatieplan?
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
Kern van de workshop Hoe kunnen we ervoor zorgen dat U met de komt werken en met de terug naar huis gaat?
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Korte termijn Beleidskeuzes uitgaande van de brainstormsessie van 11 Februari Wie zijn wij Wat gaan we doen aan zwakke punten Welke kansen gaan we verzilveren.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Volwassenwerking in de Vlaamse Atletiekliga Dinsdag 10 maart 2015.
6 stappen in Risico management
Oprichten van een seniorenwerking in jouw sportfederatie
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Kinderopvang Puurs Van centrale opvang naar Korte en Lange opvang.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
PSV - NAC. Reclames: Mercedes Mercedes is een van de sponsoren van PSV, rond de wedstrijd werd er een reclame op de schermen getoond. Ook mag de selectie.
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
schpa.  Projectmatig werken  Opzet module  Opdrachten  Projectgroepen vormen  Wat verder nog ter sprake komt.
En wat als het woonzorgcentrum de context wordt
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Tafel dagbesteding gemeenten
De start Intro Wie zijn wij ? Programma Alle neuzen..... Lekker blijven plakken De benen strekken Vertaal opdracht In schema.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Najaar 2012 Hockey: het is ‘net’werken Strategie KNHB 2020.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Geestig: Brainstormtechnieken Wim Vervaeck. FASE 1: Brainstorm Divergeren = Rechtse hersenhelft Convergeren = Linker hersenhelft.
Inleiding Toenemende vergrijzing, ook bij ouderen met een beperking
Titel van de presentatie
Duurzaamheid in Gennep
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Cultuurvrienden De betekenis van vrienden in de cultuursector, een pilot in Tilburg Henk Vinken Werkconferentie Publiek! ‘s-Hertogenbosch.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
4 Richtlijnen ter inspiratie
Subsidiëren vrijwilligersorganisaties
Een vergadering organiseren
U10 gemeenten 7 van de 10 zijn middelgroot
Instructie geven en uitvoeren
Gemeente Gulpen-Wittem, Beleid en Projecten Accommodatiebeleid
Infosessie oproep Nascholing Vlaamse Regering
Vergadering Personeelsdienst
5 BOuWstenen voor een sterk lokaal sportbeleid
Vol van verwachting? Studie naar de (mis)match tussen de verwachtingen ten aanzien van de etnisch-culturele federaties en hun mogelijkheden om daar aan.
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Betrokken ouder, tevreden ouder
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
Workshop 4: duurzaamheidsacties
De WAKOSTA?! – APP De wegwijzer in jouw budget.
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

ClubSportInnovatie (CSI) Brainstorm licht sportaanbod

Trend 1: popularisering sportdeelname Evolutie van de actieve deelname aan sport in Vlaanderen bij 12- tot en met 75-jarigen (1969-2009), percentages in functie van de totale populatie Bron: Scheerder et al. (2013: 77)

Trend 2: verlichting van sportdeelname Evolutie van de actieve deelname aan sport, recreatiesport, clubsport en competitiesport in Vlaanderen bij 12- tot en met 75-jarigen (1969-2009), percentages in functie van de totale populatie Bron: Scheerder et al. (2013: 77) Parallelle trends: gouvernementalisering en commercialisering

‘Zware’ en ‘lichte’ organisatievormen Uit het conceptueel schema dat voorgesteld wordt in Figuur 2 mag echter blijken dat ‘sport light’ niet noodzakelijk losstaat van de (club)georganiseerde sport. Hoewel het traditionele aanbod van sportclubs vaak als de zwaarste organisatievorm van sportbeoefening aanschouwd wordt (zie kwadrant III), toont het schema aan dat er ruimte is voor een verschuiving of uitbreiding van het vaak productgericht standaardaanbod naar een meer vraaggestuurd/participatiegericht aanbod indien men lichtere vormen van binding voor (nieuwe) leden integreert (kwadrant IV) (zie ook Scheerder & Van Bottenburg, 2010). In dit laatste kwadrant blijft er sprake van een zware organisatiestructuur, met name het bestuurskundige aspect en de voorziening van faciliteiten, maar wordt er ruimte voor differentiatie in functie van noden en behoeften van leden gecreëerd. Op die manier kunnen innovatieve sportclubs naast meer marktgerichte, semi-formele organisaties zoals fitnesscentra en sportdiensten geplaatst worden. Dit soort organisaties is formeel van aard wat de organisatiestructuur betreft (i.e., overheidsinstanties, vzw, nv, bvba, etc.), maar biedt aan de leden een meer flexibele, informele beleving doordat men bijvoorbeeld voor kortere periodes kan aansluiten. Door de integratie van lichtere bindingsmogelijkheden kan mogelijk een breder publiek bereikt worden. Bron: Borgers e.a. (2016b) , aangepaste versie van Borgers (2015), Scheerder (2014) en Scheerder e.a. (2014a)

… om tot een verlichting van het sportaanbod te komen Realisatie Innovatie… … om tot een verlichting van het sportaanbod te komen Sportfederaties moeten ondersteuning bieden aan hun sportclubs, want de ‘capacities’ van de clubs zijn beperkt Doorlopen van het innovatieproces met de sportfederaties om tot de selectie en implementatie van een innovatiestrategie te komen Sportclubs hebben vaak de middelen (financieel, expertise, mankracht) niet om hier zelf initiatief te nemen. Het is aan de federaties om initiatief te nemen en een kader te voorzien waar de clubs op kunnen inspelen of intekenen

Realisatie Innovatie: Bron: Scheerder, Claes & Vanreusel (2014)

Innovatieproces 4 stappen: Analyseer je innovatiemogelijkheden: mappingsoefening Zoek en selecteer een innovatiestrategie Stel een projectplan op en voer het uit Streef duurzaamheid na en ontwikkel een innovatiecultuur

Stap 2 Zoek en selecteer een innovatiestrategie Fase 2.1 Voorbereiding en inspiratie Fase 2.2 CSI-brainstormsessie Fase 2.3 Projectfiches Fase 2.4 Finale selectie innovatiestrategie Betrokkenheid sportclubs

CSI-brainstormsessie Methodiek: GPS-brainstormtechniek Centrale vraagstelling : Hoe kunnen we tot een verlichting van het aanbod in onze sportclubs komen?

Analyse van de (probleem)situatie binnen %%

Resultaat 1

Resultaat 2

To discuss %%

CSI-brainstormsessie 3 rondes: Genereren van ideeën Selecteren van ideeën Uitwerken van ideeën

Ronde 1: genereren van ideeën In duo’s ideeën genereren die aan de centrale vraagstelling voldoen… … en dit voor de trend waar je aan zit Alle ideeën zijn goed: out of the box, zonder oogkleppen, gekke ideeën, buiten-de-orde Zonder aan budgetten of andere beperkingen te denken Stel je oordeel uit, alle ideeën opschrijven: quantity breeds quality Vrij veld: alle mogelijke ideeën (naast de trends), de wildste ideeën Één idee per post-it (drukletters en zo concreet mogelijk) Op basis van een tijdsschema wordt het bord doorgedraaid Elk duo zit eens voor elke trend en het lege veld

Ronde 1: genereren van ideeën Einde ronde 1: groeperen van ideeën Iedereen zit terug voor zijn ‘beginveld’ Groepeer post-its met gelijkaardige ideeën Elk duo maakt een verdeling tussen ideeën die realiseerbaar zijn op korte termijn en op lange termijn Korte termijn: linkse helft van het veld Lange termijn rechtse/gearceerde helft van het veld EC geeft aan wanneer door te draaien In het begin een iets langer tijdsperiode om op gang te komen, daarna wat inkorten

Ronde 2: selecteren van ideeën Stemronde: elk duo krijgt x-aantal stemmen Nog niet te veel vanuit ratio stemmen Max. 2 stemmen op 1 idee, alle stemmen moeten op! Stemmen op de ideeën die de duo’s echt fantastisch vinden: stemmen verdelen over de verschillende ideeën op het bord Rood: realiseerbaar op korte termijn Geel: realiseerbaar op lange termijn Laten leiden door verdeling op het bord, maar niet bindend

Ronde 2: selecteren van ideeën Op zoek naar topideeën Tellen van de stemmen: Eerst de ideeën met de meeste stemmen 12-20 ideeën op flipchart Joker? Clustering bepaalde ideeën tot een nieuw groter idee? Nummering ideeën Elke deelnemer maakt een top-3 van ideeën voor zichzelf Overlopen van de deelnemers  globale topideeën?

Ronde 3: uitwerken van ideeën Topideeën verdelen onder de groep Projectfiche invullen per topidee Flipchartvel waarmee het idee gepresenteerd kan worden (max. 2 min.)