Welkom 9/19/2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Busramp in Zwitserland
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
OUDERGESPREKKEN.
Communicatie met de klant
Lotgenotencontact.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Iedereen coach naar Jef Clement.
INTERVENTIES IN GROEPEN
Arbeidsvreugde voor iedereen
2. Communiceren met pubers
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Workshop klassenmanagement
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Gespreksvaardigheden
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Handvatten voor coaching
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Stimuleren van ondernemend gedrag
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Heidi van der Panne-Dirks
als er conflicten dreigen
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Informatieavond september 2016
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Bijeenkomst startende mentoren
Communicatie 6e les.
Communicatie 4e les.
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.

Communicatie 3e les.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Communicatie 4e les.
Werken met plezier en goed presteren
Communicatie 7e les.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Communicatie 6e les.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Communicatie 5e les.
Motivatie en puberbrein
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Let op: probeer waar te nemen zonder oordeel, want je weet niet waarom die ander doet wat hij/zij doet! Zie als voorbeeld dit filmpje:
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Welkom 9/19/2018

Even voorstellen: Workshopleiders: Belle Dijkstra en Jan Linssen 9/19/2018

Thema: Communiceren - met leerlingen - met ouders - met elkaar 9/19/2018

Programma 18-01-2011: Communiceren met elkaar - Basisbehoeften - Levenslijngrafiek Communiceren met leerlingen - Pubers op school - Generatie Y - Gespreksinterventies - Storing in de communicatie - Casus - Afronding

Bron: Atlas van de Belevingswereld

Basisbehoeften in de communicatie Relatie: je weet je geaccepteerd (erbij horen), je hebt het gevoel welkom te zijn, je voelt je veilig Competentie: je bent in staat tot eigen inbreng en bijdrage aan de communicatie ; Autonomie: je kunt je eigen gedrag sturen. Zie ook: Luc Stevens

Opdracht 1: levenslijngrafiek

Pubers op school 9/19/2018

Opdracht 2: Maak deze zin af Communiceren met pubers is ……………………… 9/19/2018

Generatie Y Zie ook: artikel over Generatie Y - Evelyn Prinsen

Het rijpende puberbrein Pubers kwetsbaar door rijpend brein: verschillende hersengebieden ontwikkelen zich in verschillend tempo Gebrek aan remming: sterke behoefte aan ‘kicks’ en spanning Lef en verassende ideeën: creativiteit Een grenzeloze, soms naïeve ambitie Zie ook: Het puberende brein - Eveline Crone Generatie Einstein - Jeroen Bosma Puberbrein binnenstebuiten - Huub Nelis/Yvonne van Stark 9/19/2018

Communiceren met pubers - 1 - Uitgangpunten: Ze willen hun verhaal vertellen Zich veilig voelen is zich gewaardeerd voelen Wees als volwassene benieuwd Probeer als volwassene te benoemen wat je voelt Metacommunicatie: communiceer over de communicatie Bron: Communiceren met pubers – drs. M. Delfos

Opdracht 3: Herkenbaar? Tijd voor uitwisseling! Herken je dit verhaal over communiceren met pubers? Welk gedrag kom jij tegen in de praktijk? Wat doet dit met jou? 9/19/2018

Voorwaarden voor goede communicatie Respectvol met de ander omgaan De ander serieus nemen De ander op zijn / haar gemak stellen Luisteren naar wat de ander te vertellen heeft De ander de kans geven Bron: Communiceren met pubers – drs. M. Delfos

Gespreksinterventies Inbreng van de leerling Inbreng van de leerkracht 1. Zich openstellen 2. Luisteren Volgen 3. Terugkoppelen 4. Verhelderen 5. Vragend aansluiten 6. Sturen Samen 7. Stimuleren 8. Vragen toevoegen 9. Informeren 10. Adviseren Leiden 11. Beoordelen 12. Opleggen Bron: Marijke Lingsma

Opdracht 4: Casus Gespreksinterventies oefenen in drietallen

Communiceren met pubers - 2- 6. Hersens op ‘aan’ 7. Vertellen stimuleren 8. Gericht doorvragen 9. Waardering voor het denkproces uiten 10. Bereidheid tonen te leren Bron: Communiceren met pubers – drs. M. Delfos

Storing in de communicatie Niveaus van communicatie Elke communicatie speelt zich af op twee niveaus: een inhoudelijk en een relationeel niveau, waarbij het eerste niveau door het laatste wordt gedefinieerd Bron: Watzlawick

Storing op relationeel niveau Leerling bevindt zich op gevoelsniveau Docent blijft op inhoudsniveau opereren door informatie te geven Dit leidt tot psychologische mist: - boodschap docent gaat verloren… - leerling voelt zich niet gehoord en gezien… 9/19/2018

Wat kun je doen als docent? Schakel van inhoudsniveau naar relationeel niveau: Benoemen van jouw beleving: doorvragen op de (non) verbale signalen van de leerling (ik zie dat…, ik merk dat….,) Ik-boodschap geven: je houdt de mededeling dicht bij jezelf. het benoemen van de eigen gevoelens die een belemmerende werking op het gesprek met de leerling uitoefenen (ik voel me…) 9/19/2018

Opdracht 5: Casus Rollenspel: verschil in niveaus van communicatie

‘Echt luisteren…’

Afronding en vooruitblik