Digitale documenten woensdag 19 september 2018
Waarom digitale documenten? Bij de overheid wordt jaarlijks + 17% afgedrukt die eigenlijk niet nodig is. (+ 1/6). Papierberg verkleinen. Van verschillende documenten is een papieren versie niet nodig. Papier is een hap uit de budgetten van organisaties.
Vormen Online in te vullen. Online ontvangen Online documenten aanvragen. Offline invullen en posten.
Voordelen Nadelen Geen beperkingen van tijdstip. Kunnen vlugger behandeld worden. Nemen minder plaats in. Beter voor het milieu. Beveiligd met eID handtekening. Geen persoonlijk contact Bij computer problemen kunnen de documenten verdwijnen. (crash back-up). Voor digitale sleutels is een eID-kaartlezer nodig.
Aanmelden met digitale sleutel
Aanmelden met beveiligingscode via mobile app
Online in te vullen Voorbeeld: TAX on Web Een web applicatie openen in een webbrowser. Aanmelden met EID. De nodige gegevens invullen. De gegevens opslaan.
Online ontvangen Attesten voor belastingsaangifte. Aanslagbiljet van belastingen. Facturen van ………………….
Online documenten aanvragen Voorbeeld: attest gezinssamenstelling. Op de website in een webbrowser. Navigeer naar het formulier dat je wil aanvragen Vul de nodige gegevens in of gebruik EID. Bevestig de gegevens en “verstuur”.
Offline invullen en posten Voorbeeld: Aangifte formulieren Download het formulier. *.pdf , *.docx enz. Vul het formulier in. Het formulier ondertekenen met EID. Post het formulier op de website of stuur via mail terug.