Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deze TANTRA komt uit India.
Advertisements

MUZIEK : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
toolbox deco-procedure
Benzineprijs Hallo, Ik heb gehoord, dat de benzineprijs binnenkort kan komen op Euro 2,00.
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Het leven van Jezus. Hier leefde Jezus.
Sociale media op school
CHRISTEN ZIJN IN HET DAGELIJKS LEVEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
Heb lief, alsof je nooit werd gekwetst...
Dr. Albertus Risaeusschool
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Heb lief, alsof je nooit werd gekwetst… Bobby Vinton Roses are red.
HOE KAN IK BREKEN MET EEN SLECHTE GEWOONTE? HOE KAN IK BREKEN MET EEN SLECHTE GEWOONTE? LEZEN: ROM.7:13-25; JOH.8:31-36.
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Muziek: Percy Sledge - Ave Maria
EEN GOEDE RAAD Van iemand… Met levenservaring....
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 4
De stilte is een prachtige taal die weinig mensen kennen.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Heb lief, alsof je nooit werd gekwetst.... Werk, alsof je nooit geld nodig had...
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ruzie maken… een vak apart !?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hand-Out.
Doet ie het of doet ie het niet?
Talent in Ontwikkeling
Onderhandelen: een kunst apart
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Matteüs 5:1-16 Jezus zag heel veel mensen naar hem toe komen.
Groepsdynamica Storming
MUSIC : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Groepsdynamica Storming
© UNIEK IN DE KLAS.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Middeleeuwse liefdesquiz
Huiswerkopdracht Politiek
De puinhoop van Judas Matteüs 26:3-4 & uit de Bijbel in Gewone Taal “De priesters en de leiders van het volk kwamen bij elkaar. Ze maakten een plan.
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
Coaching.
De stilte is een prachtige taal die weinig mensen kennen.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Communicatie 3e les.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Omgaan agressieve klanten
Wat doe jij?.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Transcript van de presentatie:

Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind dat het moet. Een ruzie los ik op door complimentjes te geven aan de ander. Als jij iets doet voor mij dan zal ik iets doen voor jou. Ik vind het leuker om samen een oplossing te zoeken. Tijdens een ruzie zwijg ik liever, dat vind ik het meest verstandig. Ik vind macht belangrijker dan recht en eerlijkheid. Als ik lief ben, dan komt er geen ruzie.

Oefening Ik heb liever een halve zak chips dan geen chips. Niet alles wat me overkomt, kan ik veranderen. Ik kan maar iets veranderen als ik het meemaak. Ik durf wel eens vechten en dan weglopen. Als mijn vrienden van mij winnen, dan worden zij mijn vijanden. Ik versla mijn vijanden maar op een rustige manier. Als je eerlijk ruilt, krijg je geen ruzie. Iedereen heeft een deeltje van de oplossing. Daarom werk ik graag samen aan een oplossing.

Codering oefening 5 = past altijd bij mij 4 = past meestal bij mij 3 = past soms bij mij 2 = past bijna nooit bij mij 1 = past nooit bij mij

A = B = C = D = E = F = G = H = I = J = K = L = M = N = O = Totaal = Terugtrekken Dwingen Verzachten Compromis sluiten Onderhandelen A = B = C = D = E = F = G = H = I = J = K = L = M = N = O = Totaal =

Assenstelsel

Terugtrekken Schema: doelen(-) en relatie(-) Wat: Het conflict vermijden. Van een conflict weglopen. Het conflict blijft onopgelost. Symbool: Schildpad

Dwingen Schema: doelen(+) en relatie(-) Wat: Je eigen doelen bereiken ten koste van de relatie. Je gaat enkel voor het winnen en houdt geen rekening met de relatie. Er is een winnaar, maar ook een verliezer. De persoon waarmee je een conflict hebt, wordt gedwongen d.m.v. fysieke of verbale agressie zodat de andere zijn doelen opgeeft en jij je doel bereikt. Symbool: Haai

Verzachten Schema: doelen(-) en relatie(+) Wat: Je eigen doelen opgeven om de relatie te behouden en te beschermen. Een persoon vindt zijn doelen niet zo belangrijk, en laat de ander zijn doel bereiken. Symbool: Teddy beer

Een compromis sluiten Schema: doelen (+/-) en relatie(+/-) Wat: Of je nu je doel bereikt of niet, of de relatie zal blijven bestaan of niet, het maakt allemaal niet uit als jullie maar een oplossing vinden. Symbool: Vos

Onderhandelen Schema: doelen(+) en relatie(+) Wat: Samen tot een overeenkomst komen die voor beide partijen heel goed is. Er zijn twee winnaars. Symbool: Uil

Onderwerpen van de lessen Les 1: Omgaan met conflicten Les 2: Ik wil… Les 3: Ik voel... Les 4: Ik voel... Les 5: De reden is… Les 6: Begrijp ik je goed? Les 7: Begrijp ik je goed? Les 8: Misschien kunnen we…? Les 9: Akkoord! Les 10: Wij kunnen onderhandelen

Opbouw van de lessen Herhaling van de vorige les Inoefenen van de nieuwe leerinhoud Integratie van de reeds aangeleerde stappen

Aandachtspunten Interactief Actief Vanuit de ervaring van de leerlingen Coöperatief leren