Terugkoppeling herijkingswensen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Geletterdheid….. Wat is dat?
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
(G)een kwestie van knippen en plakken?
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
Aandacht voor taal raakt de hele school
Taal en rekenen Joke van Balen.
Nieuw Nederlands 4e editie
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Academische Basisschool
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Early English: nutritious and delicious! 1 Menukaarten voor Engels po, vo en toekomst 2 Hoe stel je een goed vvto-menu samen? 3 De methode als deegrol.
Talen op de basisschool Europees Platform Elly Deelder.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Mannen op de pabo en in het onderwijs. Wat cijfers Landelijk in primair onderwijs Veel meer vrouwelijke leerkrachten Landelijk op pabo’s Verhouding man-
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Welkom! Ledenvergadering LBM Heel, 13 juni Wie is DOOR! ? Joery Wilbers Bas Thomissen (HKL) Hanneke Suilen Ankie Rutten (SIEN) Nicolle van Lith.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Lerende netwerken Jonge Kind in de stad Utrecht: Leren doe je samen!
Evaluatie pilot Tweetalig Primair Onderwijs
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Terugkoppeling herijkingswensen
Landelijke pabo kennisdeelmiddag
Terugkoppeling herijkingswensen
Terugkoppeling herijkingswensen
Persoonlijk leren & Didactiek
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Terugkoppeling herijkingswensen
Kennisbasis Bewegingsonderwijs.
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Visie op het economieonderwijs
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

Terugkoppeling herijkingswensen

Agenda Welkom Samenstelling + taakverdeling kerngroep Herijking kennisbasis Proces: werkwijze kerngroep Product: herijkingswensen kennisbasis Profieldelen kennisbasis Afsluiting 2

1. Welkom

2. Samenstelling + taakverdeling kerngroep Louise Taylor, Hogeschool van Amsterdam/UvA Jan Willem Chevalking, Christelijk Hogeschool Ede Amy Klipp, Hogeschool Leiden Machteld Moonen, Saxion Hogeschool

3. Herijking kennisbasis: proces Werkwijze kerngroep: interviews met het veld Docenten Engels op de pabo Leerkrachten Wat is jouw visie op Engels in po? Waarom wordt Engels op de pabo gegeven? Wat zijn noodzakelijke kennisgebieden voor leerkrachten? Wat zijn belangrijke leerkrachtvaardigheden voor het geven van Engels in groep 1 t/m 8? Wat zijn kenmerken van een goede les Engels? Hoe breng je de taalvaardigheid van leerlingen in kaart? Samenhang andere vakken? Gewenste ontwikkelingen nabije toekomst?

3. Herijking kennisbasis: proces Samenvatting interviews werkveld voorgelegd aan experts Benaderde experts: Prof. Dr. Rick de Graaff, Universiteit Utrecht Patricia Rose, SLO Elly Deelder, Nuffic Pabo docenten Engels & leden Vedocep

3. Herijking kennisbasis: proces Kennisbasis Engels vergeleken met kennisbasis Taal Muziek Beeldende vorming

Product: herijkingswensen Product: herijkingswensen kennisbasis Aan de hand van de volgende vragen: (Wat wordt gehandhaafd?) Wat wordt verwijderd? Wat wordt tekstueel aangepast? Wat wordt toegevoegd?

Product: herijkingswensen Wat wordt aangepast/ geactualiseerd? communicatieve benadering > classroom English leerkracht staat ‘boven de leergang’ eigen taalvaardigheid leerkracht B2: spreek- en gespreksvaardigheid, luistervaardigheid en woordenschat in relatie tot specifieke context van het onderwijs Aptis pilot voorjaar 2018: toetsing spreekvaardigheid B2 voor leerkrachten

Product: herijkingswensen Wat wordt aangepast/ geactualiseerd? kennis van tweede- en vreemdetaalverwerving, meertaligheid kennis didactiek groep 1-8: CLIL (vakgeïntegreerd vreemdetalenonderwijs), differentiëren kennis van varianten: VVTO, (vervroegd) EIBO kennis van learning-oriented assessment

Product: herijkingswensen Wat wordt toegevoegd? 15% van de lestijd mag in een mvt gegeven worden stimuleren van het durven spreken kennis van doorgaande leerlijn po-vo

4. Profieldelen kennisbases De vraag is op welke wijze de profieldelen vorm en inhoud kunnen worden gegeven. In een preambule wordt aangegeven waar in de profieldelen ten minste aandacht aan moet worden besteed, zoals aan onderzoeksvaardigheden. Mogelijke scenario’s: Afzonderlijke profieldelen per kennisbasis/vak Vrije invulling van de profieldelen door de afzonderlijke pabo’s Invulling op basis van op te leiden specialismen voor het primair onderwijs, zoals bijvoorbeeld de rekencoördinator en de cultuurcoördinator …

4. Invulling profieldeel Engels? In het profieldeel is ruimte voor verdieping van de inhoud van het kerndeel. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om in te gaan op onderwerpen die slechts zijdelings in het kerndeel worden behandeld, maar wel relevant zijn voor een startbekwaam vakspecialist Engels. – Implementatie onderwijsvernieuwingen, zoals vvto, clil, .. visie en beleid – Internationalisering – verdieping eigen vaardigheid Engels - ...

5. Afsluiting