NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Intentie veranderen door bewustzijn
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
De gezondste gemeente Bouwstenen: samen op weg
Enkele tips die je leven mooier kunnen maken
Positieve psychologie Wat is het Wat je aandacht geeft, groeit Positieve emoties hebben zin Wij zijn allen ok Hoe in te zetten bij depressie?
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hogescholen in Dialoog
Ho 6: Motivatie.
Ludo Daems.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Weet je dat mensen die overkomen als zeer sterk, vaak in werkelijkheid zwak en zeer ontvankelijk zijn? Weet je dat mensen die veel bezig zijn met de bescherming.
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Waarden Gedreven Leiderschap, een wenkend perspectief,…
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens beter ontwikkelen’
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Kernwaarden Van persoonlijke waarden naar RVO.nl waarden
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Er zijn momenten in je leven waarin je iemand zo kunt missen
Passie voor het vak Oog voor het kind
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Uitnodiging - Door Oriah Mountain Dreamer Het kan me niet schelen hoe jij je brood verdient, ik wil weten waar je warm voor loopt en of je durft te dromen.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
De kracht van het pedagogische verhaal Theodoor van Baars en Marja Liefaard 15 oktober 2015.
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Bepaal jouw (voor)waarden
Weet je dat mensen die overkomen als zeer sterk, vaak in werkelijkheid zwak en zeer ontvankelijk zijn? Weet je dat mensen die veel bezig zijn met de bescherming.
Presentatie Created by Kathy Faelli.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Welkom bij workshop Stilleven fotografie
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Schuld en schaamte SESSIE 15.
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Leren van binnenuit.
Communicatie 7e les.
Beste vriend(in) Muziek : Francis Goya “Blue Moon”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”

NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Dwars door alles heen samen op weg naar Kerstmis.
Transcript van de presentatie:

NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen” Welkom NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen” Week 6 Volksuniversiteit Zwolle

Zonne-straaltjes In tweetallen, 2 minuten elk. Focus op een recente gebeurtenis die goed en/of nieuw was. Waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Veranderen van submodaliteiten Werken met het veranderen van submodaliteiten van je interne voorstelling Visuele submodaliteiten Locatie 1. locatie

Veranderen van submodaliteiten Werken met het veranderen van submodaliteiten van je interne voorstelling Visuele submodaliteiten Locatie Formaat van het beeld 2. formaat

Veranderen van submodaliteiten Werken met het veranderen van submodaliteiten van je interne voorstelling Visuele submodaliteiten Locatie Formaat van het beeld Kleur of zwart/wit 3. kleur

Veranderen van submodaliteiten Werken met het veranderen van submodaliteiten van je interne voorstelling Visuele submodaliteiten Locatie Formaat van het beeld Kleur of zwart/wit Mate van contrast 4. contrast

Veranderen van submodaliteiten Werken met het veranderen van submodaliteiten van je interne voorstelling Visuele submodaliteiten Locatie Formaat van het beeld Kleur of zwart/wit Mate van contrast 3-D of vlak Geassocieerd of gedissocieerd Omlijst of panoramisch Helder of dof Formaat van de centrale onderwerpen Afstand van het beeld Intensiteit van de kleur Stilstaande of bewegende beelden Beweging: snel of langzaam Scherp beeld (van alles of van onderdelen) Vanuit welke hoek gezien Aantal beelden (wisselingen)

Verzwakken van negatieve ankers Werken met het veranderen van submodaliteiten van je interne voorstelling kleiner contrast S W I S H

Voorbeelden van visuele herinneringen die je gezien of meegemaakt hebt en die je zou willen verzwakken Een ongeluk Geweld Pijn Verdriet Angstig Ziekenhuis Nare droom Spoken Nare film

Een negatieve herinnering wegblazen

Een positieve visuele herinnering versterken Het beeld veranderen: groter meer contrast meer kleur 1. groter 2. meer contrast 3. meer kleur

Een positieve visuele herinnering nog versterken meer contrast groter S W I S H

Auditieve submodaliteiten Volume 3. Timbre (kwaliteit) In bladmuziek aangeduid met p (zacht) of f (sterk) 4. Ritme 2. Toonhoogte 5. Tempo 6. Pauzes In bladmuziek aangeduid door de plaats op de notenbalk 6. Stembuigingen

Voorbeelden van negatieve auditieve herinneringen Een schreeuw Een kreet Een gil Schelden Brullen Vloeken Vallende scherven

Het verzwakken van auditieve herinneringen Lagere toon Kleiner volume Verder weg Korter van duur Extern plaatsen Timbre bijv. van een mannenstem naar een kinderstem

Het versterken van positieve auditieve herinneringen Hogere toon, of juist lager Melodieuzer Groter volume of juist zachter Dichterbij weg Langer van duur Intern plaatsen

Kinesthetische submodaliteiten Temperatuur Textuur Trilling Druk Beweging Duur Voortdurend -afwisselend Intensiteit Grootte Vorm Gewicht Intern of extern

Voorbeelden van negatieve kinesthetische herinneringen Pijn Koude Angst Woede Verdriet Terneergeslagen Uitgeput Zwaar Verlamd

Het verzwakken van negatieve kinesthetische herinneringen Minder intens Korter Zachter Korter van duur Warmer Buiten jezelf plaatsen Lichter, minder gewicht Meer energie Bewegen Moed

Het versterken van positieve kinesthetische herinneringen Intenser Aangenamere aanraking Korter van duur Warmer Binnen jezelf plaatsen Lichter, minder gewicht Meer energie Bewegen Moed

Kinesthetische submodaliteiten 2. Textuur 1. Temperatuur 3. Druk 5. Beweging 4. Trilling 7. Pijn 6. Gewicht

Leer om je emoties te controleren Focus op versterkende emoties. Verander de submodaliteiten van de verzwakkende emoties. Omarm en laat los wat je verzwakt. Geef aandacht en maak groter wat je versterkt. Jij bent de meester koorddanser, in mooie een balans.

verbondenheid Waarden

Op welk Neurologische Niveau bevinden zich waarden? Wat is het meest belangrijke in jouw leven? Missie Wie ben je? Identiteit Overtuigingen, Waarden Waarom? Wat geloof je dat je kunt? Hoe? Welke vaardigheden? Vaardigheden Wat doe je? Gedrag Waar? Wanneer? Omgeving

Waarden Waarden passen niet in een kruiwagen Is geld een waarde?

Waarden vormen de ‘motivators’ van ons leven Waarden geven richting aan ons leven O W O W Overtuigings/Waardesysteem 2 Overtuigings/Waardesysteem 1

Een Waarde – Overtuigings ‘Bloem’ Waarde ‘Respect’ Voorbeeld: Voor de Waarde Respect kun je de volgende Overtuigingen hebben: 3 4 1. Ik respecteer mensen van een andere cultuur. O3 O4 2. Mijn respect voor iemand hangt niet af van zijn sociale positie. O 2 W 2 O5 5 3. Ik respecteer mijzelf net zo als ik de mensen om mij heen respecteer. O 1 Respect O6 4. Ik heb respect voor mensen van alle leeftijden O7 1 6 5. Ik respecteer andere religies 7 6. Ik respecteer dieren. 7. Ik heb respect voor de natuur

Waarden, waar komen ze vandaan? Cultuur Religie Omgeving Sport Familie Media Verwanten Economie School Voorouders Werk Vrienden

Waarden ontwikkelen Je waarden creëer je in grote lijnen in drie fasen van je leven: 0 jaar inprentingsperiode 7 jaar Welke waarden werden bij jou in deze periode vastgelegd? 8 jaar modelleerperiode 13 jaar Welke waarden werden bij jou in deze periode vastgelegd? 14 jaar socialisatieperiode 21 jaar Welke waarden werden bij jou in deze periode vastgelegd?

Hoe bewust zijn we van onze waarden? Helemaal bewust Attitudes Overtuigingen Waarden Kernwaarden Meta-Programma’s Helemaal onbewust

Wat zijn jouw belangrijkste waarden? Schrijf 5 waarden op, die voor jou belangrijk zijn. Assertiviteit Barmhartigheid Begrip Betrokkenheid Betrouwbaarheid Creativiteit Dankbaarheid Eenvoud Eerlijkheid Enthousiasme Geduld Geloof Hoop Idealisme Integriteit Kracht Liefde Mededogen Moed Opgewektheid Oprechtheid Optimisme Rechtvaardigheid Respect Rust Scherpzinnigheid Schoonheid Trouw Uithoudingsvermogen Verantwoordelijkheid Verdraagzaamheid Vertrouwen Vrede Vreugde Vriendschappelijkheid Wijsheid Zelfrespect Zelfvertrouwen

Vermijden of Benaderen? Voorbeeld van liefde of haat Wat doe je met waarden? Vermijden of Benaderen? Voorbeeld van liefde of haat Zoek je Liefde? (Benaderen) Of wil je geen haat? (Vermijden) Vermijden 70% Benaderen 30%

Vermijden

Benaderen