KOEPELEINDTERM TAXCODE NORMEN VOOR BEOORDELING 03 De afgestudeerde kan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“In balans” met sociale netwerken
Advertisements

Visie op verplegen  .
Ouders en Kinderen Centraal
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
bekwaamheid op HO-niveau
ZINGEVING EN ONDERSTEUNING: MEEDOEN…HOE DAN OOK!
Reflecteren en een knoop
Participatie en een Klantenraad
Begeleidingsplannen GGZ
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Mijn Trajectboekje Een handige hulp?.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Workshop “Beoordelen”
Eerstejaarsproblemen
Mijn opleidingsbeeld.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Herstelondersteunende zorg en presentie
Gespreksvaardig-heden
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Verpleegkundig redeneren
Reminiscentie Levensboeken
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Beroepshouding en beroepscode
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Evaluatie Cursus.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Inhoud van de presentatie De wereld van ZuidZorg Hoe de Zorgvraag binnenkomt Maatschappelijke ontwikkelingen Scholingen mbt transitie in de thuiszorg.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Info verbredingsstage Geestelijke gezondheidszorg
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Psychomotorische taxonomie
Ethiek ,zorg en technologie
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Begeleiden van een zorgvrager
Eindpresentatie module 5
Welkom.
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Patiëntenparticipatie
Introductie in de filosofie van ACT
Begeleiden Les 7.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis

Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Van receptuur naar referentie
Culturele Interview.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

DEELKWALIFICATIE V&V 414: PSYCHIATRIE EN VERSTANDELIJK GEHANDICAPTENZORG KOEPELEINDTERM TAXCODE NORMEN VOOR BEOORDELING 03 De afgestudeerde kan verpleegkundige zorg verlenen aan zorgvragers met een psychiatrische ziekte en verstandelijk gehandicapten. Hierbij dient extra aandacht besteed te worden aan: a. zingevingsvraagstukken; b. ethische vragen en dilemma’s; P c/r/i Vaardigheden - hanteert de juiste methodiek bij het bespreken van zingevingsvraagstukken - betrekt op adequate wijze zorgvrager en naasten bij zorgvragen op het gebied van zingeving - participeert op adequate wijze in discussies over de zorgvraag en zingevingsvraagstukken, ethische vragen en dilemma’s - bespreekt op een adequate wijze ethische vraagstukken en dilemma’s - onderbouwt op adequate wijze de eigen mening bij ethische vraagstukken en dilemma’s en zingevingsvraagstukken. - assisteert op adequate wijze bij behandelingen en therapieën met inachtneming van de 17-9-2018

competenties Adekwaat kunnen ondersteunen en begeleiden van cliënt in relatie met omgeving verplegende en verzorgende handelingen Kennis van voor de zorg relevante ontwikkelingen Kunnen werken conform instellingsvisie en normen Adekwaat kunnen ondersteunen van een zinvolle dagbesteding en dagstructuur Kunnen observeren, evalueren en rapporteren van uitgevoerde en geplande activiteiten 17-9-2018

Competenties Adekwaat kunnen ondersteunen en begeleiden van cliënt in relatie met omgeving verplegende en verzorgende handelingen Kennis van voor de zorg relevante ontwikkelingen Kunnen werken conform instellingsvisie en normen Adekwaat kunnen ondersteunen van een zinvolle dagbesteding en dagstructuur Kunnen observeren, evalueren en rapporteren van uitgevoerde en geplande activiteiten 17-9-2018

Competentiecluster Adekwaat kunnen ondersteunen en begeleiden van cliënt in relatie met zijn omgeving kunnen ondersteunen en begeleiden bij praktische, sociale, ethische en levensbeschouwelijke zaken kunnen ondersteunen van de communicatie van de cliënt met derden kennen van het sociale netwerk van de cliënt 17-9-2018

Kernopgaven je kunnen inleven in de cliënt én als professional psychisch voldoende afstand bewaren het optreden als belangenbehartiger van de zorgvrager en zijn sociaal netwerk. Het gaat hierbij onder andere om: -het herkennen en pro-actief benaderen van obstakels in de zorg - de toegankelijkheid van instanties en personen - het eigene van het levensverhaal van de zorgvrager - het kunnen doorschuiven van professionele verantwoordelijkheden waar nodig het accuraat en effectief aansluiten bij de belevingswereld en cultuur van de zorgvrager en zijn sociaal netwerk 17-9-2018

zodat de zorgvrager en het sociaal netwerk binnen aanvaardbare kaders, waarden en normen, keuzes kunnen maken die de autonomie, de persoonlijke geschiedenis en het proces van zingeving ondersteunen, waardoor de kwaliteit van het leven op een aanvaardbare en menselijk niveau tot uitdrukking komt. 17-9-2018

Competenties Adekwaat kunnen ondersteunen en begeleiden van cliënt in relatie met omgeving verplegende en verzorgende handelingen Kennis van voor de zorg relevante ontwikkelingen Kunnen werken conform instellingsvisie en normen Adekwaat kunnen ondersteunen van een zinvolle dagbesteding en dagstructuur Kunnen observeren, evalueren en rapporteren van uitgevoerde en geplande activiteiten 17-9-2018

Competentie Adekwaat kunnen ondersteunen van een zinvolle dagbesteding en dagstructuur   Kerntaak Het samen met de zorgvrager zorgen voor passende hulpmiddelen, die de dag- en weekstructuur overzichtelijk maken, die aansluiten bij de levensfase waarin de zorgvrager zich bevindt, mede gebaseerd op zijn interesse, ambities en vroegere ervaringen 17-9-2018

Maatschap- pelijke rollen Contexten leefwereld client Gezin,familie Maatschap- pelijke rollen 17-9-2018

Hoe studenten sensitief te maken voor de leefwereld van hun patienten/bewoners ? Welke instrumenten/vaardigheden hebben hulpverleners om af te stemmen op de leefwereld van hun clienten ? 17-9-2018

Het Foto-instrument jan sitvast 17-9-2018

Wat is een foto-instrument ?? Deelnemers maken foto’s van hun leefomgevingen praten hierover 17-9-2018

Korte Typering Belevingsgerichte interventie te gebruiken door hulpverleners in het contact met clienten uitgetest in de praktijk 17-9-2018

Beschrijving van het foto-instrument Foto’s worden gebruikt als instrument Om de beleving te vertolken In woord en beeld Op een gestructureerde manier In een cyclus van 8-12 bijeenkomsten die herhaald kan worden (dan totaal 15 /16 bijeenkomsten) 17-9-2018

Produkten van het foto-instrument Foto’s en tekst worden gebruikt voor een tentoonstelling Eventueel een fotoboek Eventueel een foto-wedstrijd met prijs 17-9-2018

Kern van het foto-instrument Foto’s maken met opdracht Foto’s groeperen naar thema Vraagrondes of interviews naar beleving Uitspraken worden geprint en teruggegeven selectie van foto’s en uitspraken voor tentoonstelling 17-9-2018

Fasering Bijeenkomst 1: uitleg en instructie wegwerpcamera. Eerste foto’s maken Tussen bijeenkomst 1 en 2 ook thuis Opdracht: maak foto’s van mensen, plekken, dingen, hobbies die je belangrijk vindt of die je dierbaar zijn 17-9-2018

Fasering (vervolg) Bijeenkomst 3 en 4: foto’s opplakken op vellen karton prioritering van foto’s voor mooiste foto of beste foto labeling van belevingskenmerken en toelichting door deelnemers 17-9-2018

Voorbeeld 17-9-2018

Het foto-instrument en de basisdimensies van verplegen en verzorgen Observeren begeleiden verplegen verzorgen 17-9-2018

Observatie De gevolgen van ziekte of stoornissen voor het dagelijks bestaan 17-9-2018

Begeleiden Empowerment door het valideren van de eigen beleving 17-9-2018

Begeleiden Zin-en betekenisgeving: Het versterken van omgevingsbesef en identiteit Het bestaan boven de ziekte uit tillen 17-9-2018

Verplegen/verzorgen Hechten: toe-eigenen van het gefotografeerde Oefenen van sociale vaardigheden 17-9-2018

De interventie leidt tot een grotere eigenwaarde een groter vertrouwen in het eigen kunnen (self-efficacy). vermindering van schaamte van de deelnemer over zijn psychotische kwetsbaarheid en zijn rol als patiënt meer vertrouwen in persoonlijk succes in de toekomst 17-9-2018

Hoe kan je het foto-instrument didactisch gebruiken ? Kennisoverdracht via het boekje De methode zelf ervaren De methode, al dan niet in beknopte vorm, in projecten tijdens stages door studenten laten uitvoeren 17-9-2018

Het zelf ervaren De opdracht die nu volgt is tevens een voorbeeld van hoe de methode ook beknopt ingezet kan worden in het verpleegkundig onderwijs 17-9-2018