Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Taal, niet alleen een zaak van de docent Nederlands
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Wiskunde in Technologie
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
De kern van het arrangeren
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Honoursonderwijs in HBO
Eerstejaarsproblemen
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo’
Doelen realiseren met media
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
PWS = de eindscriptie van de havo
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
‘Een goede start in het hbo: het LOB-cv’
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Creatief Ketengericht Ondernemen
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Proeflokalen Vitalis (lopend onderzoek)
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Het succes van de taalbewuste docent
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Inclusief en taalontwikkelend lesgeven
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
The Future Teacher 3.0.
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten! Werkconferentie 16 november 2017 Chantal van der Putten Marieke Cornelisse

Even voorstellen: Project Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo in de Rotterdamse regio Vakinhoudelijke aansluiting Nederlands/Communicatie Werkgroep Inclusief en taalontwikkelend lesgeven Chantal van der Putten c.m.van.der.putten@hr.nl Marieke Cornelisse m.j.cornelisse@hr.nl

Programma Kennismaking Waarom TOL? Wat is TOL? Discussie: mogelijkheden inzetten TOL vraag en aanbod professionalisering WIE IS WIE? - naamkaartje - vo / hbo + functie

Inclusief onderwijs Onderwijs dat zo is georganiseerd, ontwikkeld en uitgevoerd, dat álle studenten zich thuis kunnen voelen en succesvol kunnen zijn. Hoge verwachtingen  goede ondersteuning (Tinto)

Waarom TOL? Aansluiting vo-hbo en studiesucces mede afhankelijk van taalontwikkeling Maatschappelijke ontwikkelingen (migratie, digitalisering, lerende samenleving)  taalontwikkeling extra uitdaging Taal en communicatie onontbeerlijk voor competenties om aan samenleving deel te kunnen blijven nemen  taalontwikkeling extra belangrijk  Elke docent een taalbewuste docent!

Benodigde competenties voor deelname aan samenleving De afgelopen jaren zijn verschillende initiatieven genomen om de kennis, vaardigheden en attitudes – oftewel: de competenties – te beschrijven die het mogelijk maken om volwaardig deel te nemen aan de 21ste-eeuwse samenleving (zie o.a. Europees Parlement 2006; Cisco 2008; OECD 2015a; SLO/Kennisnet 2016)2. Dat leverde een uitgebreide set aan competenties op, zoals ‘bewust kunnen omgaan met verandering’, ‘complexe informatie kunnen verwerken’, ‘in staat zijn tot kritisch en probleemoplossend denken’, ‘zelfstandig beslissingen kunnen nemen’, ‘creatief met elkaar kunnen samenwerken’, ‘kunnen communiceren in diverse, al dan niet digitale, contexten’, ‘kunnen omgaan met nieuwe media en technologie’, enz.

Thuistaal in vergelijking met schooltaal DAT, thuistaal CAT, schooltaal Dagelijks algemeen Cognitief academisch Taalgebruik taalgebruik Simpeler In context, dus hoeft minder precies te zijn minder abstract Minder verbanden en redeneringen

Gevaar van versimpelen (geen hoge verwachtingen meer) De leraar gaat soms eigen taalgebruik van de leerling vermijden. Bijvoorbeeld: Leerlingen minder aan het woord Minder groepswerk Meer kennis, minder redeneringen Docent voornamelijk aan het woord Vooral meerkeuzetoetsen Daardoor minder uitdagende lessen? Taalontwikkeling minder gestimuleerd? Neerwaartse spiraal?

Gevaar van enkel hoge verwachtingen (zonder goede ondersteuning) https://youtu.be/hIqSywVx27U

DUS Houd hoge verwachtingen…. en bied goede ondersteuning! Van Van versimpelen  =  neerwaartse spiraal naar naar DAT  CAT  positief verhaal! TOL: Zorgvuldig plannen van de taalontwikkeling binnen een vakgebied

Knelpunten

Wat is TOL? Niet ….

……, maar TOL is wel:

Ook noemen: duidelijke instructies en tentamenvragen, criteria om schrijftaken te beoordelen

Interview les voedingsleer https://youtu.be/jXswPjpZDoQ

Wat doet jouw school of opleiding al aan taalontwikkelend lesgeven? Wat zou je willen bereiken binnen jouw school of opleiding op het gebied van taalontwikkelend lesgeven? Wat is er allemaal nodig om dit mogelijk te maken? Wat moet er concreet gebeuren om de hierboven genoteerde punten te bereiken?  Wat zijn de eerste stappen die jij (of iemand anders) hierin kan/moet zetten om dit te bewerkstelligen? Wat kan het samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo’ bijdragen aan de ontwikkeling van taalontwikkelend lesgeven binnen jouw school of opleiding?

Middelbare school Hogeschool Hoe nu verder? https://www.arteveldehogeschool.be/dienstverlening/diensten-voor-scholen/taalontwikkelend-lesgeven/taalontwikkelend-lesgeven-kleuter Hogeschool https://www.arteveldehogeschool.be/dienstverlening/diensten-voor-scholen/taalontwikkelend-lesgeven/taalontwikkelend-lesgeven-het-hoger

Kijkwijzer Quickscan Hoe nu verder? In de maak (verwacht najaar 2017): http://taalgerichtvakonderwijs.nl/de-kijkwijzer Quickscan https://www.arteveldehogeschool.be/taalontwikkelend-lesgeven/taalontwikkelend-lesgeven-in-het-hoger-onderwijs In de maak (verwacht najaar 2017): Handreiking Inclusief en taalontwikkelend lesgeven: een methode voor álle docenten in vo, mbo en hbo. Werkgroep Vakinhoudelijke aansluiting Nederlands/Communicatie.

Met dank aan Ria Chin Kon Sung Origineel materiaal: An de Moor, Odisee