Havo-examen nascholing 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Aardrijkskunde is een wetenschap Daarom vertrekken we in de lessen zoveel mogelijk vanuit de waarneming. We benaderen dus elk nieuw onderwerp vanuit de.
Netwerk rekenen april 2012.
Les 7: het voorbereiden van een les
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Workshop Examen geschiedenis Havo-Vwo Bjorn Wansink en Hanneke Tuithof
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Welkom. Onderwerpen Opbouw Tweede Fase Z- en I-uren Examen PTA LOB.
Welkom Teamleider HAVO / VWO De heer Drs C.H.M. Bentlage.
Training digitale didactiek
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
PTA Programma van toetsing en afsluiting
Scheikunde in de bovenbouw
Het belang van plannen.
DUO-informatieavond H5 en V6 Welkom DUO informatieavond 10 november 2015.
Lezen: doe het goed voor
Historische Context Duitsland in het nieuwe examen geschiedenis Geert van Besouw Hanneke Tuithof Bjorn Wansink Ik ben Hanneke Tuithof. Vakdidacticus geschiedenis.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Sleutels, codes en aanwijzingen
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Stephan Klein Utrecht, 7 maart 2013 Het nieuwe eindexamen geschiedenis vanaf 2015 Havo - Vwo.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Paspoort griekse goden
Activerende werkvormen
Rob Goossens Het Werkplan.
Albert van der Kaap 4 november 2016
Vragen, wat voor vragen?.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Toetsen? Doe het zelf!.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Welkom Havo 5..
Het nieuwe examenprogramma geschiedenis voor de havo m. i. v
Het nieuwe HAVO-examen Hanneke Tuithof UU/Fontys
Sleutels, codes en aanwijzingen
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Beste Havo 4..
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Helpen bij huiswerk en plannen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Les 6: Rekenen met procenten, grafieken en tabellen
Gesprekstechnieken Les 1.
Les 1 Meten en meetkunde: Schaal
Observeren Les 2.
Gedragsproblemen en stoornissen
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Het examenjaar Mavo Op naar het diploma
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten HAVO
Observeren Les 2.
Cijferloos lesgeven bij talen
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten VWO
Transcript van de presentatie:

Havo-examen nascholing 2017 Geert van Besouw Bjorn Wansink

Programma Deel 1: ‘de verlichting’, tijdvak 1 t/m 4. Deel 2: de historische contexten.

Doelen Leren van elkaars ervaringen. Ruimte om vragen te stellen over Pta en didactiek. Oefenen met enkele werkvormen.

Wissel uit in je groepje: In hoeverre heeft jullie sectie het PTA aangepast (i.v.m. tijdvak 1t/m4)? Hoeveel weken wordt aan tijdvak 1 t/m 4 besteed? Wat betekent dit voor jullie lessen? Hoe toetsen jullie op school tijdvak 1 t/m 4?

Opdracht Geert van Besouw Hoe uitgebreid moet je tijdvak 1 t/m 4 behandelen? 1. Wegstreep opdracht… 2. Actief historisch denken (Nijmegen)

De historische contexten. Wissel in groepjes uit. Wat betekent ‘de verlichting’ van de historische contexten voor jouw lessen concreet? Wat doe je anders dan voorgaande jaren?

Opdracht verdragen Context Duitsland Stap 1 maken HAVO opdracht. Stap 2 vergelijken VWO opdracht In hoeverre is er een sprake van een verlichting volgens jullie?

Verdiepingsopdracht (Liesbeth Dirks) Wie is er verantwoordelijk voor de Holocaust? Maken opdracht. Is er nu meer tijd voor dit soort opdrachten gekomen?

a model of temporality and functions in multiperspectivity

Werkvorm KA’s tekenen en op chronologische volgorde leggen.

Voorbereiding op de toets & examenopdracht. (Koen Hoondert)