Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Blok 2 Grieken en Romeinen
Advertisements

Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd Prehistorie Oudheid
Romeinse tijd De Romeinen.
De Romeinen Het dagelijkse leven.
SlagTeuterburgerwoud
De opkomst van het christendom
Romeinen, Germanen en Kelten
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Paragraaf 2.4 Vorige les: Romeinen en Germanen Deze les:
Hoofdstuk 2.
Paragraaf 4.3 De cultuur van het rijk.
Imperialisme en romaniseren
De tijd van Grieken en Romeinen
Romeinen, Germanen en Kelten
Hoofdstuk V: Rome Les 5 - par 3B - Godsdienst en wetenschap
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
Leven als een Romein Paragraaf 5.
Wat moet je weten aan het einde van de les?
H2.2 Het Romeinse Rijk Grieken en Romeinen.
Romeinen, Germanen en Kelten. Wat gaan we doen? Aan de grens van het rijk Romeins-Nederland Romanisering Het einde van Rome De Bataafse opstand Volksverhuizingen.
De cultuur van het rijk 4.3 De tijd van de Grieken en de Romeinen.
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen Paragraaf 2.2 Het Romeinse Rijk.
Tijd van Grieken en Romeinen v.Chr. – 500 na Chr.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Blok 2 Grieken en Romeinen
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Tijd van Grieken en Romeinen v.Chr. – 500 na Chr.
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 BB Lesweek 4
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 KGT Lesweek 5
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 BK Lesweek 1
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Thema 2 – les 3 Een nieuw geloof.
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Blok 2 Grieken en Romeinen
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Cursus 5.2 : Monniken en Ridders 1 KB Lesweek 1
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 BK Lesweek 3
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 KGT Lesweek 3
§2.2 Werken en leven in het Romeinse rijk
§2.1 Van stad tot wereldrijk
Transcript van de presentatie:

Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4 Mens en Maatschappij Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4 Handboek niet nodig

Planner Lesweek 3, P3: Cultuur in Nederland 3.1 en 3.4 Lesweek 4, P3: Romeinse Samenleving 3.2, 3.3 Lesweek 5, P3: Toets Hoofdstuk 3 Lesweek 6, P3: Pompeii Film Lesweek 1, P4: Vulkanen Lesweek 2, P4: Aardbevingen

Deze les: Cursus 3.2 Opgaven: 1 t/m 12, 14 Extra: 13 3000 v. Chr – 500 Deze les: Ik kan in eigen woorden uitleggen waarom de handel zo belangrijk was voor de Romeinen. Ik kan vijf voorbeelden van de Romeinse cultuur opnoemen. Ik kan uitleggen waarom de Romeinen veel van de Grieken hebben overgenomen. Je leert de volgende begrippen: Romanisering, Galliers, Germanen, Limes, Tempel,Tolerant, en Keizer en kan deze in eigen woorden uitleggen. Cursus 3.2 Opgaven: 1 t/m 12, 14 Extra: 13 Klaar? Werk aan je portfolio

Vorige Les: Cultuur 1950 - Nu Nederland

3000 v. Chr – 500 Romeinse Rijk

3000 v. Chr – 500 Romeinse Stad

3000 v. Chr – 500 Limes

Handel 3000 v. Chr – 500 Omdat er geld was hoefde men niet te ruilen. De spullen konden van erg ver komen! De wegen zorgden ervoor dat je snel kon reizen. Het Romeinse leger zorgde voor bescherming.

Leger 3000 v. Chr – 500 Je kon als beroep soldaat worden. Je werd goed getraind. Na 25 jaar mocht je het leger verlaten. Je kreeg dan een stuk land. Aan het hoofd van het Romeinse Rijk stond de keizer.

Goden 3000 v. Chr – 500 Romeinen hadden voor alles een bepaalde god. Bijvoorbeeld een god voor de liefde, oorlog, de zee of voor het geluk. De Romeinen hebben deze goden van de Grieken overgenomen. Daarnaast hebben ze nog veel meer van elkaar overgenomen zoals de kunst.

3000 v. Chr – 500 Goden

Goden Jupiter, Juno, Mercurius, Minerva, Bacchus 3000 v. Chr – 500 Goden Jupiter, Juno, Mercurius, Minerva, Bacchus De Romeinen waren erg tolerant tegenover andere geloven.

Samenvatting 3000 v. Chr – 500 Cultuur = Gewoonten van een groep mensen. Voorbeeld van de Romeinse Cultuur = Kunst, kleding, geloof en handel. Aan het hoofd van de Romeinen stond de Keizer Romeinen waren erg……… tegenover andere stammen. Tolerant Romeinen vereerden hun goden in een…….. Tempel Grieken en Romeinen lijken veel op elkaar omdat……. Ze veel van elkaar over hebben genomen.