Ontwikkelingen in aandrijftechniek en de rol van biobrandstoffen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Alternatieven wachten op grote technologiedoorbraken” Presentatie ir. Rein Willems President-directeur Shell Nederland B.V. Jaarcongres KIVI NIRIA Thema:
Advertisements

Rijden op aardgas / Groengas
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
DE INTERNATIONALE MOTORRIJTUIG- VERZEKERINGSKAART
HET NEDERLANDS PENSIOEN: TOCH NIET ZO RELAXED Mathijs Bouman.
De biobased economy: dilemma’s van sturen op optimale waardecreatie
DriversChallenge.
Inspiratiesessie leaseauto van de toekomst
H4 Klimaatbeleid in de praktijk
CO 2 emissies transport. Nederland vergeleken met andere EU landen Jan Anne Annema.
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
Frederic Mes – B1 Wim Marynissen – B1
Internationaal Ruimtestation
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Reeks 1 Reeks 2 STOP TEST Je kennis van de Europese landen !
‘Hoe ver kan de overheid gaan?’ Industrie, energiesector en landbouw Koen Smekens, ECN BS 10 september 2009.
SAUTER NEDERLAND INDUTEQ 5 OKTOBER WAAR WE TE VINDEN ZIJN SAUTER OPEREERT INTERNATIONAAL EN IS DUS ALTIJD DICHTBIJ.
Europese Samenwerking
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
België Bulgarije Cyprus Denemarken Duitsland Estland Finland Frankrijk
Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Italië 1973
TNS Digital Life, het grootste wereldwijde onderzoek ooit naar online gedrag: social media in opkomende markten veel dominanter dan in gevestigde markten;
PRODUCTINFORMATIE 601 Premium Optifuel 18 / 05 / 2009 Product Marketing Renault Trucks Benelux.
Groepje van: Marieke, Lars, Tobias, Anouk N, Maritha & Lisa
Europese Samenwerking
De Turbine-elektrische auto
Scania en alternatieve brandstoffen Symposium ‘LNG heeft de Toekomst’
Athlon Car Lease Duurzaam Mobiliteitsplan
Mundo – Thema 9 - Blok 3 2VMBO B/K
Grontmij Duurzaam ontwerpen & realiseren. Wie we zijn | Grontmij Group 2  Derde grootste interdisciplinair advies- en ingenieursbureau in Europa  Voor.
Duid het juiste land aan
Synthesegas CH 4 (g) + H 2 O (g) ⇄ CO (g) + 3H 2 (g) Doel : snelle en hoge opbrengst Welke zaken beïnvloeden opbrengst?
…EVOLUTIE van de LEVENSWIJZE VAN DE MENS.
1 DE CONCURRENTIEPOSITIE VAN DE BELGISCHE ECONOMIE JOHAN VAN OVERTVELDT.
Energietransitie en innovatie Marco van
1 © 2014 BOVAG Tankstations Ledendag BOVAG Tankstations 18 juni 2014 Durf te dromen!
Stakeholder overleg CCIM Thema transport. Stakeholder dialoog Overzicht dossiers  Euro 5-6 verordening: typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
De Europese Unie of EU De EGKS wordt gevormd EGKS = Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal.
Fix it! De Energieke Samenleving als context en als bijdrage Maarten Hajer Naar een Energieakkoord voor duurzame groei, 16 nov 2012.
LNG sleephopperzuiger
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
ARTCADIA DOOR MART ALBLAS EN HUGO KOSTER A2C. HET ONDERWERP Wij hebben gekozen voor het onderwerp mobiliteit, omdat we het autoprobleem zeer belangrijk.
SMART ENERGY GROEP VIER Frans, Martin, Rakesh, Ron & Bas.
Verdelen van kosten in slimme netten
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
Autoverkopen via Ikwilvanmijnautoaf.nl
Groene energie Lucas spreekbeurt.
Europa Mijn thuis.
De toekomst van het milieu
Wat is CO2? CO2 = natuurlijk gas Fossiele brandstoffen
Topografie Landen van Europa.
Energie voor je leerlingen
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
Decentrale Opwek in het Energieakkoord voor Duurzame Groei
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
MIRT Leergang 15 december 2017
Personenverkeer werkgever
Inventarisatie
De toekomst van het milieu
Samen maken we Nederland aardgasvrij
Zonder kernenergie of fossiel, kan dat?
Towards one third of renewable energy in transport in 2030
Nederland en de rest van de wereld
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Plateau Bocuse d’Or 29-30/01/2019
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingen in aandrijftechniek en de rol van biobrandstoffen Jaap Tuinstra, Manager Public Affairs, Pon

EQUIPMENT & POWER SYSTEMS ONZE 4 BUSINESS CLUSTERS AUTOMOTIVE BIKE EQUIPMENT & POWER SYSTEMS INDUSTRIAL MOBILITY

PON WERELDWIJD PON WERELDWIJD: 13.000 Medewerkers 80 Bedrijven Noorwegen Zweden Groenland Estland Denemarken Nederland Canada Verenigd Koninkrijk Duitsland Hongarije Frankrijk Zwitserland Verenigde Staten China Spanje Oostenrijk Hongkong Portugal Myanmar Taiwan Thailand Vietnam Nigeria Maleisië Filipijnen Singapore Papoea-Nieuw-Guinea Brazilië Indonesië PON WERELDWIJD: Madagaskar Nieuw-Caledonië 13.000 Medewerkers 80 Bedrijven 32 Landen Australië

MONDIALE MEGATRENDS DIGITALISERING/ CONNECTIVITEIT VERSTEDELIJKING DUURZAAMHEID ELEKTRIFICATIE

Aandeel CO2 uitstoot sectoren in Nederland (CBS, 2016)

Elephant in the room Het wordt toch allemaal elektrisch? Waarom dan hernieuwbare brandstoffen? Antwoord: timing en toepassing! Nieuwe personenauto’s per jaar: 400.000 Totale wagenpark: 8,2 miljoen Vervanging duurt 20 jaar Vraag is: hebben we daar tijd voor?

Opgave CO2 reductie: Parijs, ervoor en erna 2 graden nog steeds het harde doel 1,5 graden is streefwaarde, draconische maatregelen noodzakelijk Met SER Energieakkoord is 2 graden binnen bereik in 2050 Betekent wel: geen ruimte voor keuzes, alles moet

Wie wint de life cycle race (grijze energie)?

Wie wint de life cycle race (groene energie)?

Emissies: Schoon door RDE (Real Driving Emissions) Meting van emissies op de openbare weg onder alle normale rijomstandigheden Een auto mag onder die omstandigheden niet meer uitstoten dan 2,1 (1,5) keer de WLTP- norm De fabrikant moet dit verklaren. Geldt (voorlopig) alleen voor de vervuilende stoffen, zoals NOx. De factor geldt niet voor CO2 en brandstofverbruik. Iedereen mag een RDE-test uitvoeren ter controle.

FAME HVO Diesel en biodiesel Diesel Heeft typegoedkeuring fabrikant nodig Besloten vloten Max. 7% EN 590 EN 14214 FAME (Fatty Acid Methyl Ester) Heeft typegoedkeuring fabrikant nodig Diesel Max. 30-50% 100% HVO toegelaten voor veel nieuwe trucks EN 590 EN 15940 HVO (Hydrotreated vegetable oil)

Ethanol Benzine en alternatieven E5 or E10 Heeft typegoedkeuring fabrikant nodig Besloten vloten Max. 10% EN 228 E15h, E20, E30, E85, E100 Ethanol (Fatty Acid Methyl Ester) Voor hogere blends moet wetgeving aangepast worden

Groen gas certificaten CNG en groen gas Groen gas Tot 100% Groen gas certificaten Max. 1% Groen gas certificaten CNG

Electrici-teit Elektriciteit en groene stroom Zon en wind 12% Groene electriciteit (gebaseerd op certificaten) Electrici-teit

Beperkingen voor nieuwe auto’s Regelgeving geeft geen incentive voor het homologeren van alternatieve brandstoffen Op dit moment vaak achteraf: opnieuw opstarten van een homologatietraject is onwenselijk voor fabrikant Er is een businesscase nodig (in aantallen voertuigen) voor het opstarten van een traject Dit is slecht hard te maken door importeurs

Kan dat dan ook met het bestaande wagenpark? Elektrificeren is lastig Vroegtijdig slopen is kostbaar Alternatieve brandstoffen kunnen, mits binnen de spec’s van benzine en diesel Achteraf aanpassen van de auto is lastig: hoge homologatiekosten Dus drop-in fuels of wijziging van regelgeving

Conclusie: Elektrificatie moet op volle kracht door Inzet op (de goede) hernieuwbare brandstoffen blijft noodzakelijk Als er geen goede drop-in fuels komen moeten we het wagenpark voor biobrandstoffen opbouwen om het te kunnen gebruiken Daarvoor is een incentive nodig voor de fabrikant Verder: slim omgaan met voertuigkilometers, autonoom rijden, multimodaliteit blijft noodzaak Maar: als we wat willen dan moet het wel nu!