Ontwikkelingen in aandrijftechniek en de rol van biobrandstoffen Jaap Tuinstra, Manager Public Affairs, Pon
EQUIPMENT & POWER SYSTEMS ONZE 4 BUSINESS CLUSTERS AUTOMOTIVE BIKE EQUIPMENT & POWER SYSTEMS INDUSTRIAL MOBILITY
PON WERELDWIJD PON WERELDWIJD: 13.000 Medewerkers 80 Bedrijven Noorwegen Zweden Groenland Estland Denemarken Nederland Canada Verenigd Koninkrijk Duitsland Hongarije Frankrijk Zwitserland Verenigde Staten China Spanje Oostenrijk Hongkong Portugal Myanmar Taiwan Thailand Vietnam Nigeria Maleisië Filipijnen Singapore Papoea-Nieuw-Guinea Brazilië Indonesië PON WERELDWIJD: Madagaskar Nieuw-Caledonië 13.000 Medewerkers 80 Bedrijven 32 Landen Australië
MONDIALE MEGATRENDS DIGITALISERING/ CONNECTIVITEIT VERSTEDELIJKING DUURZAAMHEID ELEKTRIFICATIE
Aandeel CO2 uitstoot sectoren in Nederland (CBS, 2016)
Elephant in the room Het wordt toch allemaal elektrisch? Waarom dan hernieuwbare brandstoffen? Antwoord: timing en toepassing! Nieuwe personenauto’s per jaar: 400.000 Totale wagenpark: 8,2 miljoen Vervanging duurt 20 jaar Vraag is: hebben we daar tijd voor?
Opgave CO2 reductie: Parijs, ervoor en erna 2 graden nog steeds het harde doel 1,5 graden is streefwaarde, draconische maatregelen noodzakelijk Met SER Energieakkoord is 2 graden binnen bereik in 2050 Betekent wel: geen ruimte voor keuzes, alles moet
Wie wint de life cycle race (grijze energie)?
Wie wint de life cycle race (groene energie)?
Emissies: Schoon door RDE (Real Driving Emissions) Meting van emissies op de openbare weg onder alle normale rijomstandigheden Een auto mag onder die omstandigheden niet meer uitstoten dan 2,1 (1,5) keer de WLTP- norm De fabrikant moet dit verklaren. Geldt (voorlopig) alleen voor de vervuilende stoffen, zoals NOx. De factor geldt niet voor CO2 en brandstofverbruik. Iedereen mag een RDE-test uitvoeren ter controle.
FAME HVO Diesel en biodiesel Diesel Heeft typegoedkeuring fabrikant nodig Besloten vloten Max. 7% EN 590 EN 14214 FAME (Fatty Acid Methyl Ester) Heeft typegoedkeuring fabrikant nodig Diesel Max. 30-50% 100% HVO toegelaten voor veel nieuwe trucks EN 590 EN 15940 HVO (Hydrotreated vegetable oil)
Ethanol Benzine en alternatieven E5 or E10 Heeft typegoedkeuring fabrikant nodig Besloten vloten Max. 10% EN 228 E15h, E20, E30, E85, E100 Ethanol (Fatty Acid Methyl Ester) Voor hogere blends moet wetgeving aangepast worden
Groen gas certificaten CNG en groen gas Groen gas Tot 100% Groen gas certificaten Max. 1% Groen gas certificaten CNG
Electrici-teit Elektriciteit en groene stroom Zon en wind 12% Groene electriciteit (gebaseerd op certificaten) Electrici-teit
Beperkingen voor nieuwe auto’s Regelgeving geeft geen incentive voor het homologeren van alternatieve brandstoffen Op dit moment vaak achteraf: opnieuw opstarten van een homologatietraject is onwenselijk voor fabrikant Er is een businesscase nodig (in aantallen voertuigen) voor het opstarten van een traject Dit is slecht hard te maken door importeurs
Kan dat dan ook met het bestaande wagenpark? Elektrificeren is lastig Vroegtijdig slopen is kostbaar Alternatieve brandstoffen kunnen, mits binnen de spec’s van benzine en diesel Achteraf aanpassen van de auto is lastig: hoge homologatiekosten Dus drop-in fuels of wijziging van regelgeving
Conclusie: Elektrificatie moet op volle kracht door Inzet op (de goede) hernieuwbare brandstoffen blijft noodzakelijk Als er geen goede drop-in fuels komen moeten we het wagenpark voor biobrandstoffen opbouwen om het te kunnen gebruiken Daarvoor is een incentive nodig voor de fabrikant Verder: slim omgaan met voertuigkilometers, autonoom rijden, multimodaliteit blijft noodzaak Maar: als we wat willen dan moet het wel nu!