Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein onderzoeksvraag? Humanisme Wetenschap Reformatie en Contrareformatie Renaissance
de man van Vitruvius van humanist Leonardo da Vinci, 1492 de ideale man de man van Vitruvius van humanist Leonardo da Vinci, 1492
Humanisme p. 42-45 antropocentrisme (doc 39-43) passie voor kennis uit klassieke oudheid 3. homo universalis? (doc 44: wat moet Pantagruel leren?) 4. tekstkritiek
Humanisme Erasmus (1467-1536) doc 45-46 Waaraan ergert Erasmus zich? => fouten die in teksten slopen door slechte kopieerwerk doc 45-46 Wat is volgens Erasmus de oplossing? => fouten eruit halen om terug te gaan naar oorspronkelijke tekst = wetenschappelijke tekstkritiek kritiek op wat mis liep in eigen tijd (kerk, oorlog, onverdraagzaamheid,...
Wetenschap p. 46 doc 49 deductie Descartes http://www.schooltv.nl/video/rene-descartes-1596-1650-ik-denk-dus-ik-ben/#q=descartes p. 46 doc 48 inductie Bacon
Wetenschap Empirisme empirie = ervaring als bron van kennis kennis uit zintuigelijke waarneming methode = inductie: uit concrete empirische ervaringen en experi- menten tot algemene theorieën komen Rationalisme ratio = rede als bron van kennis kennis uit redenering methode = deductie: vertrekken van een veronderstelling en die door te redeneren toetsten aan de werkelijkheid
Wetenschap
wetenschap geocentrisme heliocentrisme Copernicus Galileo Galilei en de inquisitie (zie video Galilei)
wetenschap: Vesalius “Tijdens onze wandeling op zoek naar botten kwamen we aan op de plaats waar de geëxecuteerden worden gebracht. Daar vond ik een uitgedroogd kadaver, de botten waren volledig kaalgevreten. Ik pakte het been vast en rukte het dijbeen van de heup. Door het trekken kwamen de schouderbladen en armen mee naar beneden. Zo bracht in in het geheim alle botten van het geraamte de stad binnen en bouwde het skelet opnieuw op.”
wetenschap - verspreiding https://www.youtube.com/watch?v=MKyXBiGsQUY Het verspreiden van het humanisme was niet mogelijk geweest zonder één uitvinding. Tot dan toe werden boeken gekopieerd. Dat nam heel wat tijd in beslag en was dus duur. Het zorgde ook voor veel fouten. Doordat men nu veel sneller verschillende exemplaren kon drukken van hetzelfde boek konden de weten-schappelijke bevindingen zich veel sneller verspreiden. En ook minder rijke mensen konden nu boeken kopen en kennis maken met het humanisme.
wetenschap - verspreiding