Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Advertisements

Literatuurgeschiedenis
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
De wetenschappelijke revolutie
Renaissance & Humanisme
Erasmus en het Humanisme
De renaissance 1.2.
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
De verlichting Paragraaf 2.
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië
Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid
Oriëntatie │_______│________ | _______________
gemaakt door: Eshan-joshua & Priya
Wetenschappelijke revolutie
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Hoofdstuk 4: Herfsttij of nieuwe lente
Inleiding Rond 1500 verschuift het zwaartepunt van de Renaissance van Florence naar Rome.
7 aandachtspunten Volgens L. Da Vinci
ALGEMENE VRAGEN. VRAAG 1 In de nieuwe tijd komt de mens met zijn eigen mening en waarden centraal te staan in het leven. Geef hiervoor 1 woord. antropocentrisme.
ANW - inductie & deductie
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Achttiende en negentiende eeuw
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Uitvindingen Leonardo da Vinci was een groot kunstenaar en uitvinder. Veel van de door hem ontworpen machines werden pas honderden jaren na zijn dood werkelijkheid.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Tijd van wereldoorlogen, Agenda Huiswerk vragen 6 t/m 8 pagina 272 New Deal Vragen 9 t/m 11 pagina 273 Opdracht omschrijving personen/begrippen.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
La Renaissance Martine Brevé.
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Paragraaf 1: Inleiding. De bijdrage van het christendom aan de wetenschap en de cultuur is groot. Dit is dan ook de reden waarom de Westerse wereld vrijwel.
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Beeld van het heelal in de oudheid. Dit beeld paste ook bij het Christendom.
Renaissance De wedergeboorte.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Herfsttij der Middeleeuwen, laat-gotiek
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek
Verlichting V5.
Ontdekkers en Hervormers 1.6 De wereld van Leonardo da Vinci
De WEtenscHappelijke revolutie
Tentoonstelling Leonardo da Vinci
Bestemming 1 cultureel De renaissance.
Ontdekkers en Hervormers
Renaissance en Opstand
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Hier begint de nieuwe tijd
Transcript van de presentatie:

Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein onderzoeksvraag? Humanisme Wetenschap Reformatie en Contrareformatie Renaissance

de man van Vitruvius van humanist Leonardo da Vinci, 1492 de ideale man de man van Vitruvius van humanist Leonardo da Vinci, 1492

Humanisme p. 42-45 antropocentrisme (doc 39-43) passie voor kennis uit klassieke oudheid 3. homo universalis? (doc 44: wat moet Pantagruel leren?) 4. tekstkritiek

Humanisme Erasmus (1467-1536) doc 45-46 Waaraan ergert Erasmus zich? => fouten die in teksten slopen door slechte kopieerwerk doc 45-46 Wat is volgens Erasmus de oplossing? => fouten eruit halen om terug te gaan naar oorspronkelijke tekst = wetenschappelijke tekstkritiek kritiek op wat mis liep in eigen tijd (kerk, oorlog, onverdraagzaamheid,...

Wetenschap p. 46 doc 49 deductie Descartes http://www.schooltv.nl/video/rene-descartes-1596-1650-ik-denk-dus-ik-ben/#q=descartes p. 46 doc 48 inductie Bacon

Wetenschap Empirisme empirie = ervaring als bron van kennis kennis uit zintuigelijke waarneming methode = inductie: uit concrete empirische ervaringen en experi- menten tot algemene theorieën komen Rationalisme ratio = rede als bron van kennis kennis uit redenering methode = deductie: vertrekken van een veronderstelling en die door te redeneren toetsten aan de werkelijkheid

Wetenschap

wetenschap geocentrisme heliocentrisme Copernicus Galileo Galilei en de inquisitie (zie video Galilei)

wetenschap: Vesalius “Tijdens onze wandeling op zoek naar botten kwamen we aan op de plaats waar de geëxecuteerden worden gebracht. Daar vond ik een uitgedroogd kadaver, de botten waren volledig kaalgevreten. Ik pakte het been vast en rukte het dijbeen van de heup. Door het trekken kwamen de schouderbladen en armen mee naar beneden. Zo bracht in in het geheim alle botten van het geraamte de stad binnen en bouwde het skelet opnieuw op.”

wetenschap - verspreiding https://www.youtube.com/watch?v=MKyXBiGsQUY Het verspreiden van het humanisme was niet mogelijk geweest zonder één uitvinding. Tot dan toe werden boeken gekopieerd. Dat nam heel wat tijd in beslag en was dus duur. Het zorgde ook voor veel fouten. Doordat men nu veel sneller verschillende exemplaren kon drukken van hetzelfde boek konden de weten-schappelijke bevindingen zich veel sneller verspreiden. En ook minder rijke mensen konden nu boeken kopen en kennis maken met het humanisme.

wetenschap - verspreiding