Ontwikkeling en leren van kinderen SKSG 8 september 2017
Doelen De student weet wat het vak inhoudt De student weet wat de opdrachten zijn en wat er van hem/haar verwacht wordt. De student kan praktijk aan de theorie koppelen Doelen
Inhoud vak Ontwikkelingspsychologie 3 keer tweedaagse 2 blokken op vrijdag(Margreet) en 1 blok op zaterdag ( Impke) Hfst 3 en 16 ( PK 0-4) Hfst 4 ( PK 4-13) Inhoud vak
Evt. opdrachten per les Eindopdracht Opdrachten
Ontwikkelen en leren van kinderen Hoe leren jonge kinderen? Wat doe je zelf? Pedagogisch beleidsplan/werkplan? Pedagogen: Reggio Emilia, Emmi Pikler Ontwikkelen en leren van kinderen
Hfst 3 PK ( 0-4) Kinderen imiteren en uitnodigen Aangeboren drang om te ontdekken Nieuwsgierig ne hebben doorzettingsvermogen Flexibel Leren door te ontdekken en uitproberen Baby’s: relatie wat zij doen en wat en wat er gebeurt Hypothese Verband tussen twee dingen Oorzaak –gevolg ( sensomotorisch = handelend denken) Hfst 3 PK ( 0-4)
Hfst 3 Hoe leren ( jonge) kinderen? Holisme: actief leren en totale betrokkenheid Leren door uitproberen en ontdekken Spelend leren Kijken en imiteren Leren door herhaling, scriptkennis en rituelen Eigen tempo, eigen wijze Meehelpen en leren door doen Woordengeven aan ervaringen Hfst 3
Eindopdracht Opdracht: Kies de pedagoog waar je mee werkt bij de stichting : Reggio Emilia ( Loris Malaguzzi), Emmi Pikler of….. Beschrijf de doelgroep waarmee je werkt (ontwikkeling) Een korte biografie van de pedagoog Een overzicht van de belangrijkste ideeën (uitgewerkt) De betekenis van die ideeën voor het dagelijks werk met kinderen Wat herken jij van de pedagogiek van de pedagoog op je werkplek Een tekst over wat jij vindt van de ideeën van de pedagoog en hoe integreer jij de pedagogiek in jouw handelen? Verdiep je in een tweede pedagoog en beschrijf enkele verschillen tussen de twee pedagogen. Wat heeft jouw voorkeur? Leg uit. Maak gebruik van jouw pedagogisch beleid/werkplan, hfs 3 en 16 (PK 0-4 jr) en hfs 4 (PK 4-13) Eindopdracht
Verzin een voorbeeld uit de praktijk en ‘hang’ daar de theorie aan: Praktijkvoorbeeld Hoe zou jij handelen? Pedagogisch beleidsplan/werkplan Theorie Opdracht les