Ontwikkeling en leren van kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflectie-portfolio beoordelen
Advertisements

Levensbeschouwing Welkom
Reflectievaardigheden en instrumenten
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
met studievaardigheden
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Leerstijlen KOLB SJM.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
De Bijbel, het meest verkochte boek….
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Pedagogische theorieën
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Pedagogische theorieën
Praktijkervaring en reflectie
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
COMMUNICATIE Week 5 Docent:.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Het belang van voorlezen
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Mondzorg - persoonsgericht
Een beoordeling schrijven
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Ontwikkelingspsychologie 23 september
Ontwikkelingspsychologie 16september
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Creativiteits- sessie
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Een RECENSIE schrijven
Lesplannen.
Mijn visie op onderwijs
Creativiteits- sessie
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Gedragsproblemen en stoornissen
E health, Domotica en E-learning
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Kritiek geven en krijgen
LAAT MIJ ZELF SPELEN.
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling en leren van kinderen SKSG 8 september 2017

Doelen De student weet wat het vak inhoudt De student weet wat de opdrachten zijn en wat er van hem/haar verwacht wordt. De student kan praktijk aan de theorie koppelen Doelen

Inhoud vak Ontwikkelingspsychologie 3 keer tweedaagse 2 blokken op vrijdag(Margreet) en 1 blok op zaterdag ( Impke) Hfst 3 en 16 ( PK 0-4) Hfst 4 ( PK 4-13) Inhoud vak

Evt. opdrachten per les Eindopdracht Opdrachten

Ontwikkelen en leren van kinderen Hoe leren jonge kinderen? Wat doe je zelf? Pedagogisch beleidsplan/werkplan? Pedagogen: Reggio Emilia, Emmi Pikler Ontwikkelen en leren van kinderen

Hfst 3 PK ( 0-4) Kinderen imiteren en uitnodigen Aangeboren drang om te ontdekken Nieuwsgierig ne hebben doorzettingsvermogen Flexibel Leren door te ontdekken en uitproberen Baby’s: relatie wat zij doen en wat en wat er gebeurt Hypothese Verband tussen twee dingen Oorzaak –gevolg ( sensomotorisch = handelend denken) Hfst 3 PK ( 0-4)

Hfst 3 Hoe leren ( jonge) kinderen? Holisme: actief leren en totale betrokkenheid Leren door uitproberen en ontdekken Spelend leren Kijken en imiteren Leren door herhaling, scriptkennis en rituelen Eigen tempo, eigen wijze Meehelpen en leren door doen Woordengeven aan ervaringen Hfst 3

Eindopdracht Opdracht: Kies de pedagoog waar je mee werkt bij de stichting : Reggio Emilia ( Loris Malaguzzi), Emmi Pikler of….. Beschrijf de doelgroep waarmee je werkt (ontwikkeling) Een korte biografie van de pedagoog Een overzicht van de belangrijkste ideeën (uitgewerkt) De betekenis van die ideeën voor het dagelijks werk met kinderen Wat herken jij van de pedagogiek van de pedagoog op je werkplek Een tekst over wat jij vindt van de ideeën van de pedagoog en hoe integreer jij de pedagogiek in jouw handelen? Verdiep je in een tweede pedagoog en beschrijf enkele verschillen tussen de twee pedagogen. Wat heeft jouw voorkeur? Leg uit.  Maak gebruik van jouw pedagogisch beleid/werkplan, hfs 3 en 16 (PK 0-4 jr) en hfs 4 (PK 4-13) Eindopdracht

Verzin een voorbeeld uit de praktijk en ‘hang’ daar de theorie aan: Praktijkvoorbeeld Hoe zou jij handelen? Pedagogisch beleidsplan/werkplan Theorie Opdracht les