8 februari 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Advertisements

NLT Feest zonder katers.
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Overstap 4 vmbo-tl naar 4 havo
Onderzoeksvaardigheden
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Het (nieuwe) betavak NLT
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Inhoud volgende toets:
NLT modules en excellentiebevordering
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
Olie in Oman Introductiepresentatie <naam bedrijf>
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
3 havo Klimaatverandering § 2
NLT HAVO.
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
Producten van TU Delft, SEC
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Sterrenkunde in de praktijk Lespakket Zoeken naar Leven Workshop Zoeken naar Leven Woudschotenconferentie 2010 Meie van Laar, science center NEMO.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Embedded systemen Programmeren op de Arduino Les 7 kleuren festijn.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Profielkeuze Bovenbouw
Producten van TU Delft, SEC
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Natuur Leven en Technologie
Pré-NLT-module Arduino
Leven op een domein KA 10 hofstelsel.
Pré-NLT-module 3D-printen
Programma van deze avond
NLT: een vak voor jou?.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Welkom op deze voorlichtingsavond
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
NLT in de onderbouw 1 Het idee om NLT te gaan geven in de onderbouw
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Eén portie sprinkhaan, graag!
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Welkom op deze voorlichtingsavond
Hoofdstuk 10 Handig rekenen 2. Hoofdstuk 10 Handig rekenen 2.
Product van TU Delft, SEC
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Hoofdstuk 8 Wat gaan we vandaag doen? Opening Terugblik Doel
Scheikunde, een wetenschap
Producten van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Programma van deze avond
Vakcollege Rijnmond Welkom Opening Informatie
KeuzeTHEMA “Algoritmiek, Berekenbaarheid en Logica”
Transcript van de presentatie:

8 februari 2018

Space X Algemeen Doelgroep: pré-module voor 3 vwo Studielast: 20 SLU 40% theorie, 40% praktijk, 10% practicum, 10% debat Natuurkunde, scheikunde, wiskunde, ook connecties met aardrijkskunde en economie Studierichtingen: economie en natuurkunde, lucht- en ruimtevaart, werktuigbouwkunde Tegenwoordig kun je bijna niet meer om digitale techniek heen. Bijna ieder product bevat het wel, bijna alles is wel te programmeren en te automatiseren. Omdat de Arduino een microcomputer is waarmee zonder veel voorkennis aan de slag kan worden gegaan, is deze bij uitstek geschikt om leerlingen kennis te laten maken met digitale techniek, programmeren en automatiseren en zich te verdiepen in dit actuele maatschappelijke onderwerp. 8 februari 2018

Space X Context De rode draad is het doel van SpaceX om naar Mars te gaan en de planeet te koloniseren (H1). Hoe vertrek je? (H2) Welke gevaren zijn er onderweg? (H3) Hoe overleef je op Mars? (H4) Eerst de optimistische kijk op koloniseren, later maken leerlingen ook kennis met het pessimistische beeld van ruimtereizen (H5). 8 februari 2018

Space X Lesprogramma 8 februari 2018

Space X H1 inhoud en werkvormen Korte geschiedenis (commerciële) ruimtevaart Elon Musk > diverse projecten SpaceX – koloniseren van Mars Beeldmateriaal over bijv. ‘Interplanetary Transport system’ Informatie zoeken, vragen maken. Optioneel: waterraket ontwerpen (inclusief werkblad) / luciferraketje bouwen 8 februari 2018

Space X H2 lesdoelen De krachten die op de opstijgende raket werken, tekenen. Uitleggen wat de ontsnappingssnelheid is, waardoor deze wordt bepaald. In eenvoudige gevallen de ontsnappingssnelheid uitrekenen Voor- en nadelen noemen van twee soorten brandstof Uitleggen wat een meertrapsraket is 8 februari 2018

Space X H2 inhoud en werkvormen Voortstuwende kracht, wrijvingskracht, nettokracht > schetsen Vergelijking ontsnappingssnelheid planeten Koolwaterstoffen (scheikunde) SpaceX rocket landing > hergebruik van een raket Krachten schetsen, rekenen, zoekopdrachten 8 februari 2018

Space X H3 lesdoelen Gevaren van een ruimtereis benoemen Functies van de (aardse) dampkring benoemen Bronnen van ioniserende straling benoemen Stralingsdosis berekenen Uitleggen wat halveringsdikte is 8 februari 2018

Space X H3 inhoud en werkvormen Opzoeken geslaagde en niet-geslaagde ruimtemissies Fasen en fase-overgangen UV-straling en ozonlaag Bronnen van kosmische straling Effecten straling op mens: rekenen aan stralingsbelastiging (dosis) Bescherming: eenvoudig rekenen aan halveringsdikte zoekvragen, discussie (waarom naar Mars?), rekenen 8 februari 2018

Space X H4 lesdoelen Factoren noemen waarmee rekening gehouden moet worden bij het koloniseren van Mars Uitleggen hoe een broeikaseffect werkt Een manier noemen om zuurstof te produceren Een beschrijving geven van een manier om Mars voor langere tijd te bewonen. 8 februari 2018

Space X H4 inhoud en werkvormen Vergelijken van Mars en aarde Marskalender maken Ideeën beoordelen over broeikasgassen genereren op Mars Verslagje over de voor- en nadelen van de diverse methodes (ook a.d.h.v. fragment op YouTube) Discussie over en ontwerp van een stad op Mars > hoe kom je aan eten, drinken, zuurstof etc. Kalender maken, discussie, ontwerpen, verslag/poster maken 8 februari 2018

Space X Maatwerk In docentenhandleiding: opties tot inkorten Discussie over kolonisatie in de vorm van: Debat ja/nee Verslag of posterpresentatie over ruimtevaart / SpaceX Waterraket > ontwerpen, bouwen, wedstrijd van maken Luciferraket > zie ook Checkpoint (VPRO) 8 februari 2018

Space X Docentenhandleiding Leerdoelen, concepten en context Voor elke les een voorbeeldlesplan Toelichting bij practica Uitwerking van alle opgaven Extra (beeld)materiaal bij de hoofdstukken Suggesties en aandachtspunten voor debat + beoordeling Toetsing: cijfer voor inleveroprachten / poster / debat / ontwerp 8 februari 2018

Wat hebben/willen we nu? 3 pré-NLT-modules eerste versie docentenhandleidingen practica extra lesmateriaal uitwerkingen enz. we zoeken testscholen (enquête, logboek, e.d.) A.J.Boer@TUDelft.nl W.Sonneveld@TUDelft.nl 8 feb 2018