De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NLT in de onderbouw 1 Het idee om NLT te gaan geven in de onderbouw

Verwante presentaties


Presentatie over: "NLT in de onderbouw 1 Het idee om NLT te gaan geven in de onderbouw"— Transcript van de presentatie:

1 NLT in de onderbouw 1 Het idee om NLT te gaan geven in de onderbouw
2 Programma en module schema 3 Ons NLT-lokaal 4 Prestatieweken 5 Meervoudige intelligentie bij NLT 6 Modules 7 Het Zutphens Zonnestelsel 8 Open eindjes…

2 | MHV. Techniek & Natuur (praktisch). MHV - NLT. V
| MHV Techniek & Natuur (praktisch) MHV - NLT V Bèta Excellent: W&T(theoretisch) NLT Onderbouw (5 docenten) Wiskunde, Natuurkunde, Biologie, Aardrijkskunde, Informatica Totale NLT-sectie (10 docenten) 1x wiskunde, 2x natuurkunde, 3x biologie, 1x scheikunde, 1x informatica, 2x aardrijkskunde 1 Het idee

3 2017-2018| Klas 1. Sterrenkunde 3 lu. Experimenteren. Robotica
| Klas 1 Sterrenkunde 3 lu Experimenteren Robotica Geologie Klas 2 Experimenteren 4 lu Robotica Zutphens Zonnestelsel Klas 3 Zutphens Zonnestelsel 2 lu Prestatieweken 2 Programma

4 3 Ons NLT – lokaal in “De Kas”

5 Prestatieweek NLT klas 1: Bouw je eigen telescoop; kijk naar een maankrater!
Excursie naar Noordwijk Spacer-Expo en Omniversum 4 Prestatieweek

6

7 Meervoudige intelligentie ‘21st century skills’ uitdaging voor scholen
NLT in de onderbouw = Meervoudige intelligentie + Vaardigheden 2032 Natuurwetenschap Volgens de commissie-Schnabel zijn dit de vaardigheden waarover een 21e-eeuwse wereldburger moet beschikken om goed te kunnen functioneren in de toekomstige maatschappij. Ze beschrijven een persoon die ict voor zich laat werken, die optimaal samenwerkt, zichzelf waar nodig bijstuurt en die zelfstandig kan bepalen welke informatie waardevol is. Het gaat dus niet alleen over de vraag wat iemand moet weten, maar evenzeer over wat iemand moet kunnen, en het neigt hier en daar zelfs naar wat iemand moet zíjn. SLO

8 NLT bucketlist 50 dingen die je gedaan moet hebben voor je 15 bent

9 Robotica Om robots te kunnen programmeren moeten leerlingen weten wat programmeren is. De basis van het programmeren wordt in de eerste twee jaren geleerd. De leerlingen leren de basis van de programmeertaal C. Met deze kennis kunnen zij later eenvoudig overstappen op JAVA, C#, Swift e.d. Ook is de module zo opgezet dat leerlingen een goede voorkennis hebben van programmeren als zij in de vierde klas voor het vak informatica kiezen(alleen havo en VWO) Aan het einde van de gehele module kunnen/kennen leerlingen o.a. Basiscommando’s op de linux command line De basis van de programmeertaal C Een idee(code) uitwerken in pseudo-code De pseude-code uitwerken in C 6 Modules

10 Leerjaar 1 Leerjaar 2 Leerjaar 3
- Starten met eenvoudige programmeeropdrachten m.b.v. de website code.org - Het verkennen en leren van de Linux Command Line(basiscommando’s) Leerjaar 2 De basiskennis van de programmeertaal C. Leerlingen maken programma’s op de Linux Command Line Maken van een programma gaat via pseudo code -> code -> schrijven -> compileren -> uitvoeren Nette layout van code De opgedane kennis toepassen op een speciale Arduino (zie inkycode.nl) Alles komt nu samen door het programmeren van Lego Mindstorms EV3 m.b.v. de taal C Het programmeren gebeurt in een virtuele omgeving met RobotC( Leerjaar 3

11 Leerjaar 3 Alles komt nu samen door het programmeren van Lego Mindstorms EV3 m.b.v. de taal C Het programmeren gebeurt in een virtuele omgeving met RobotC(

12 Experimenteren Overkoepelende doel: aanleren van natuurwetenschappelijk onderzoek doen. Veel kleine en korte experimenten. In het begin gaat het om de “lol” maar later gaan we analyseren: kijken waar het goed en/of fout is gegaan. Start met het benoemen van de IG-nobelprijzen. De Nobelprijs voor het zinlooste onderzoek (maar wel correct uitgevoerd). Bijvoorbeeld: Is een terras in de zomer drukker dan in de winter? Waarschijnlijk “ja” maar bewijs het maar. Heb je evenveel kans om met een dobbelsteen 1 of 6 te gooien? Waarschijnlijk wel, maar bewijs het maar. Diverse (binas) experimenten die binnen 3 uur af te ronden zijn. Eind: eigen onderzoek en presentatie. De toehoorders proberen het onderzoek onderuit te halen door kritische vragen te stellen en dan kijken of het onderzoek stand houdt.

13 geologie De krimptheorie Mars – Snickers - geologie
Vervorming van gesteente met de rookworst-drukproef

14 Moleculen, mineralen, gesteenten, gebergtes
Practicum: Dichtheid van graniet en basalt plaattectoniek

15 sterrenkunde Augmented Reality i-Solar System
Grote getallen machten van tien Filmpje: Powers of Ten Astronomische Eenheid Lichtjaar meteorietinslagen

16 7 Het Zutphens Zonnestelsel

17

18 8 Open eindjes… MHV differentiatie? Mavo ? Klas 3? Terugloop vwo ?
Aansluiting? MHV differentiatie? Mavo ? Klas 3? Terugloop vwo ? TOA’s ?

19 Ik heb met mijn zelfgemaakte telescoop naar de maan gekeken en ik heb maankraters gezien!

20 Vrije deel in V4 Alle modulepunten in vwo worden behaald in V5 en V6

21


Download ppt "NLT in de onderbouw 1 Het idee om NLT te gaan geven in de onderbouw"

Verwante presentaties


Ads door Google