8 februari 2018
Space X Algemeen Doelgroep: pré-module voor 3 vwo Studielast: 20 SLU 40% theorie, 40% praktijk, 10% practicum, 10% debat Natuurkunde, scheikunde, wiskunde, ook connecties met aardrijkskunde en economie Studierichtingen: economie en natuurkunde, lucht- en ruimtevaart, werktuigbouwkunde Tegenwoordig kun je bijna niet meer om digitale techniek heen. Bijna ieder product bevat het wel, bijna alles is wel te programmeren en te automatiseren. Omdat de Arduino een microcomputer is waarmee zonder veel voorkennis aan de slag kan worden gegaan, is deze bij uitstek geschikt om leerlingen kennis te laten maken met digitale techniek, programmeren en automatiseren en zich te verdiepen in dit actuele maatschappelijke onderwerp. 8 februari 2018
Space X Context De rode draad is het doel van SpaceX om naar Mars te gaan en de planeet te koloniseren (H1). Hoe vertrek je? (H2) Welke gevaren zijn er onderweg? (H3) Hoe overleef je op Mars? (H4) Eerst de optimistische kijk op koloniseren, later maken leerlingen ook kennis met het pessimistische beeld van ruimtereizen (H5). 8 februari 2018
Space X Lesprogramma 8 februari 2018
Space X H1 inhoud en werkvormen Korte geschiedenis (commerciële) ruimtevaart Elon Musk > diverse projecten SpaceX – koloniseren van Mars Beeldmateriaal over bijv. ‘Interplanetary Transport system’ Informatie zoeken, vragen maken. Optioneel: waterraket ontwerpen (inclusief werkblad) / luciferraketje bouwen 8 februari 2018
Space X H2 lesdoelen De krachten die op de opstijgende raket werken, tekenen. Uitleggen wat de ontsnappingssnelheid is, waardoor deze wordt bepaald. In eenvoudige gevallen de ontsnappingssnelheid uitrekenen Voor- en nadelen noemen van twee soorten brandstof Uitleggen wat een meertrapsraket is 8 februari 2018
Space X H2 inhoud en werkvormen Voortstuwende kracht, wrijvingskracht, nettokracht > schetsen Vergelijking ontsnappingssnelheid planeten Koolwaterstoffen (scheikunde) SpaceX rocket landing > hergebruik van een raket Krachten schetsen, rekenen, zoekopdrachten 8 februari 2018
Space X H3 lesdoelen Gevaren van een ruimtereis benoemen Functies van de (aardse) dampkring benoemen Bronnen van ioniserende straling benoemen Stralingsdosis berekenen Uitleggen wat halveringsdikte is 8 februari 2018
Space X H3 inhoud en werkvormen Opzoeken geslaagde en niet-geslaagde ruimtemissies Fasen en fase-overgangen UV-straling en ozonlaag Bronnen van kosmische straling Effecten straling op mens: rekenen aan stralingsbelastiging (dosis) Bescherming: eenvoudig rekenen aan halveringsdikte zoekvragen, discussie (waarom naar Mars?), rekenen 8 februari 2018
Space X H4 lesdoelen Factoren noemen waarmee rekening gehouden moet worden bij het koloniseren van Mars Uitleggen hoe een broeikaseffect werkt Een manier noemen om zuurstof te produceren Een beschrijving geven van een manier om Mars voor langere tijd te bewonen. 8 februari 2018
Space X H4 inhoud en werkvormen Vergelijken van Mars en aarde Marskalender maken Ideeën beoordelen over broeikasgassen genereren op Mars Verslagje over de voor- en nadelen van de diverse methodes (ook a.d.h.v. fragment op YouTube) Discussie over en ontwerp van een stad op Mars > hoe kom je aan eten, drinken, zuurstof etc. Kalender maken, discussie, ontwerpen, verslag/poster maken 8 februari 2018
Space X Maatwerk In docentenhandleiding: opties tot inkorten Discussie over kolonisatie in de vorm van: Debat ja/nee Verslag of posterpresentatie over ruimtevaart / SpaceX Waterraket > ontwerpen, bouwen, wedstrijd van maken Luciferraket > zie ook Checkpoint (VPRO) 8 februari 2018
Space X Docentenhandleiding Leerdoelen, concepten en context Voor elke les een voorbeeldlesplan Toelichting bij practica Uitwerking van alle opgaven Extra (beeld)materiaal bij de hoofdstukken Suggesties en aandachtspunten voor debat + beoordeling Toetsing: cijfer voor inleveroprachten / poster / debat / ontwerp 8 februari 2018
Wat hebben/willen we nu? 3 pré-NLT-modules eerste versie docentenhandleidingen practica extra lesmateriaal uitwerkingen enz. we zoeken testscholen (enquête, logboek, e.d.) A.J.Boer@TUDelft.nl W.Sonneveld@TUDelft.nl 8 feb 2018