Oop bijeenkomst 15 november 2016 TOM BOOT
CAO VO 2016/2017 PROFESSIONALISERING LOOPBAANBELEID OOP PROFESSIONALISERING OOP GENERATIEPACT CAO VO NA 2017 ?????
CAO Voortgezet Onderwijs AKKOORD CAO Voortgezet Onderwijs 2016-2017
Agenda CAO Voortgezet Onderwijs Proces cao-overleg Loonparagraaf Sociaal Akkoord en Wet werk en Zekerheid (WWZ) Versterking rol bonden aan de voorkant Werkloosheidsregelingen Persoonlijk budget Onbevoegde docenten CAO Voortgezet Onderwijs
Proces cao-overleg Cao 2014-2015: 1 augustus 2014 – 1 augustus 2015 In juni 2015 opzegging cao per 1 augustus 2015 Loonruimte-akkoord (bovensectoraal): juli 2015 Als gevolg van de economische crisis heeft het kabinet zich genoodzaakt gezien ervoor te kiezen voor de kabinetssectoren enige jaren de contractlonen nominaal te bevriezen. Achteraf bezien acht het kabinet de keuze voor een nominale nullijn geen gelukkige” Het kabinet beseft dat het basisuitgangspunt voor normale arbeidsverhoudingen open en reëel overleg is en dit zal in de toekomst de beleidslijn zijn” 12 april: cao 2016-2017: 1 juli 2016-1 oktober 2017 Cao voortgezet onderwijs
Loonparagraaf Loonruimte-akkoord juli 2015 Over 2015: 0.8% per 1 januari 2015 + 1,25% per 1 september 2015 + € 500 in september 2015 (naar rato wtf) Uitbetaald in november/december 2015
Loonparagraaf (2) Cao voortgezet onderwijs Over 2016: 3% Salaristabellen worden per 1 juli 2016 aangepast Uitbetaling in juli 2016 van aanspraak over januari t/m juni 2016 Over 2017 (tot 1 oktober 2017): € 500 (naar rato) Uitbetaling in april 2017 Cao voortgezet onderwijs
Sociaal akkoord en WWZ Cao voortgezet onderwijs Sociaal akkoord: werkgevers/werknemers/overheid Van baanzekerheid naar werkzekerheid: van-werk-naar-werk Aanpassing ontslagrecht + WW Neergelegd in Wet werk en zekerheid Ingegaan in 2015, overgangsjaar tot uiterlijk 1 juli 2016 Ook van toepassing op onderwijs In dit akkoord: afspraken gericht op van-werk-naar-werk + aanpassing WW Cao voortgezet onderwijs
Versterking rol bonden aan de voorkant bij ontslag en krimp Uit Sociaal Akkoord april 2013: “Aangezien het voorkomen van werkloosheid een belangrijk onderdeel uitmaakt bij het terugdringen van aanspraken bij ontslag, komt ook de periode voorafgaand aan een ontslagdreiging aan de orde.” “Kabinet: Steviger rol van sociale partners bij begeleiding mensen die baan dreigen te verliezen”. Cao voortgezet onderwijs
Versterking rol bonden aan de voorkant bij ontslag en krimp (2) Nieuw artikellid bijlage 6 “Sociaal statuut” Wanneer op basis van de continuïteitsparagraaf van het jaarverslag en het meerjarig voortschrijdend formatieplan, formatie problemen voorzien worden: contact opnemen met de vakbonden Vroegtijdig anticiperen op kwantitatieve en kwalitatieve frictie In overleg met vakbonden: plan van aanpak Gespreksonderwerpen: van werk naar werk, scholing, in- en externe mobiliteit, stimulering natuurlijk verloop etc. Cao voortgezet onderwijs
Versterking rol bonden aan de voorkant bij ontslag en krimp (3) Verplichte onderdelen continuïteitsparagraaf: Ontwikkeling ll’n aantallen, personeel (OP, OOP en Directie) + toelichting Meerjarenbegroting incl. verwachte ontwikkelingen huisvesting, reserves, fondsen en voorzieningen Werking interne risicobeheersings- en controlesystemen Beschrijving risico en onzekerheden Rapportage toezichthoudend orgaan Accountantsverklaring Cao voortgezet onderwijs
Versterking rol bonden aan de voorkant bij ontslag en krimp (4) Afspraken over eventueel resterend gedwongen ontslag na verloop van tijd in sociaal plan Sociaal plan wordt minimaal één jaar Werkgevers die deze procedure niet volgen: huidige regeling cao blijft van toepassing Werkgever kan gebruik maken van “oude” afspraken met bonden (op basis van bijlage 6) in de vorm van sociaal statuut Cao voortgezet onderwijs
Werkloosheidsregeling Aanpassing nodig! Reden:verkorting werkloosheidswet in duur en opbouw + invoering wettelijke transitievergoeding Komt tot uitkering bij dienstverband van meer dan 2 jaar bij werkgever Hoogte afhankelijk van de duur van het dienstverband In verband met de invoering transitievergoeding ontstaat verschil in regeling bijzonder en openbaar onderwijs Cao voortgezet onderwijs
Berekening van transitievergoeding Een derde van het maandsalaris per dienstjaar voor de eerste tien dienstjaren De helft van het maandsalaris per dienstjaar na het tiende dienstjaar De transitievergoeding bedraagt maximaal 76.000 euro of het jaarsalaris als dat hoger is dan 76.000 euro
Werkloosheidsregeling (WOVO) – Bijzonder + openbaar onderwijs Aanpassing nodig door Wwz: versobering duur en opbouw Werkloosheidswet Duur van maximaal 38 naar maximaal 24 maanden Opbouw na 10 jaar werken i.p.v. 1 maand per jaar een ½ maand per gewerkt jaar Afgesproken dat de versobering helemaal wordt gerepareerd Geldt voor bijzonder en openbaar onderwijs In beide regelingen: suppletieregeling (=aanvulling op lager salaris in nieuwe baan) Cao voortgezet onderwijs
Cao voortgezet onderwijs Werkloosheidsregeling (WOVO) Bijzonder + openbaar onderwijs (2) WOVO kent: aanvullende uitkering + aansluitende uitkering De aanvullende uitkering wordt uitbetaald gedurende de WW-uitkering (gerepareerd) De uitkeringshoogte wordt aangepast: 6 maanden: aanvulling tot 75% laatstverdiende loon 18 maanden: aanvulling tot 70% van het laatstverdiende loon Indien langer recht op WW: aanvulling tot 70% van het laatstverdiende loon, maar met een maximum (70% van maximum schaal 12/LD) Cao voortgezet onderwijs
Werkloosheidsregeling (WOVO) Regeling bijzonder onderwijs (1) Verschil met openbaar onderwijs zit in de aansluitende uitkering: Na het einde van de WW-uitkering (dus ná maximaal 38 maanden) Opbouw: een maand per dienstjaar Wordt uitbetaald bij meer dan 5 jaar in het onderwijs Hoogte: 70% van het laatstverdiende loon (met een maximum 70% van het maximum schaal 11/LC) Cao voortgezet onderwijs
Werkloosheidsregeling (WOVO) Regeling bijzonder onderwijs (2) Resumerend betekent dit voor het bijzonder onderwijs: Transitievergoeding + Aanvullende uitkering (gerepareerd) + aansluitende uitkering + Indien ontslag in periode vanaf 10 jaar voor AOW uitkering: extra aansluitende uitkering Voorwaarde voor extra aansluitende uitkering: tenminste 15 jaar in het onderwijs Hoogte: 70% laatstverdiende loon met een maximum van 130% WML Cao voortgezet onderwijs
Werkloosheidsregeling (WOVO) Regeling openbaar onderwijs Geen transitievergoeding Aanvullende uitkering met door dit akkoord aangepaste percentages zoals in bijzonder onderwijs Aansluitende uitkering wordt toegekend op basis van de leeftijd bij eerste werkloosheidsdag en aantal dienstjaren. Regeling vergelijkbaar met huidig systeem, maar de leeftijd waarop iemand in aanmerking komt voor een aanvullende uitkering wordt aangepast i.v.m. stijging AOW-leeftijd Cao voortgezet onderwijs
Overgangsrecht Ingegane uitkeringen worden niet aangetast. Uitzondering: als uitkering op 65 jaar eindigt- in dat geval wordt de uitkering verlengd tot datum AOW-leeftijd Bijzonder onderwijs: tot 1 juli 2021 ook keuze mogelijk voor (door dit akkoord aangepaste) stelsel openbaar onderwijs Cao voortgezet onderwijs
Persoonlijk budget Cao voortgezet onderwijs Nu: 4 jaar sparen Termijn wordt onbeperkt Eerste vier jaar sparen: een uur sparen = een uur opnemen (ongeacht eventuele stijging salaris) Vanaf 5e jaar: sparen betekent omzetting in van aantal uren x “uurtarief”= geldbedrag Opname in jaar x is dan het gespaarde geldbedrag gedeeld door het dan geldende “uurtarief” Cao voortgezet onderwijs
Onbevoegden Cao voortgezet onderwijs De Wwz is strijdig met de regeling voor onbevoegden in de WVO (Wet Voortgezet Onderwijs) en de cao. De Wwz beperkt de mogelijkheid tot meerdere tijdelijke contracten. De WVO kent een regeling waarbij tijdelijke contracten mogelijk zijn tot in totaal 4 jaar. Uitzondering op de Wwz: tot 1 oktober 2017 blijft de huidige regeling bestaan Cao voortgezet onderwijs
Onbevoegden (2) Geldt voor overeenkomsten die voor 1 oktober 2017 zijn aangegaan Afspraak over invoeren van duaal traject werken en leren Cao voortgezet onderwijs
Vragen? Cao voortgezet onderwijs
INLEIDING LOOPBAANBEHOEFTE VAN ONDERSTEUNEND PERSONEEL • Uitgevoerd door het ITS voor Voion • Vloeit voort uit: • onderhandelaarsakkoord cao-vo 2014-2015 • arbeidsmarktanalyse ondersteunend personeel vo • Startsituatie ondersteuners • relatief hoge tevredenheid over baan en collega’s • behoefte aan loopbaanmogelijkheden • weinig kennis van de mogelijkheden • passiviteit bij werkgever en –nemer a.g.v. (gevoel van
DOELSTELLING In kaart brengen van de interne en externe loopbaanmogelijkheden van (schaal 4 tot en met 8) • conciërges • ict-medewerkers • secretarieel medewerkers, en • (technisch) onderwijsassistenten uitgaande van huidig benodigde en toekomstig verwachte ondersteunende werkzaamheden loopbaanstappen, functiewijzigingen, taken, behoefte, ontwikkelingen
Van vraag naar antwoord Enquête (n = 1468) Groepsgesprekken met ondersteuners Groepsgesprekken met hr-medewerkers Enquêteverwerking door TRITS
Waar hebben we het eigenlijk over? • Bijna kwart werkgelegenheid vo • Ruim 26 duizend personen (20.300 fte) • 88 procent heeft een vaste aanstelling • 55 procent werkt meer dan 0,8 fte • 59 procent van de ondersteuners is vrouw
TOP 3 TAKEN NAAR FUNCTIE Conciërge Toezien op de beveiliging binnen en buiten het gebouw Aannemen van telefoon (incl doorgeven boodschappen en verstrekken info. Overig toezicht (pauze/schoolplein) ICT-medewerker Helpdesktaken Configuratiemanagement Begeleiden van leerlingen
TOP 3 TAKEN NAAR FUNCTIE Onderwijs-/lesassistent Assisteren bij onderzoek, opdrachten en practica Begeleiden van leerlingen Actualiteit bijhouden voor praktijkonderdelen en theoretische kennis Secretarieel medewerker Behandeling mail Samenstelling en bijhouden informatiedossiers Coördinerende taken
TOP 3 TAKEN NAAR FUNCTIE Toa Assisteren bij onderzoek en opdrachten Samenstellen van opdrachten, practica, instructiemateriaal Maken, testen en geven van demonstratieproeven
OPVALLEND IN HET TAKENPAKKET Gedeeltelijk overlap tussen conciërge en ict medewerker Dagelijkse diversiteit bij ict-medewerkers hoog Dagelijkse diversiteit bij secretarieel medewerkers laag Onderwijs/lesassistenten niet alleen onderwijsinhoudelijk TOA’s voornamelijk onderwijsinhoudelijk en onderhoud
Takenpakket en tevredenheid
ONTWIKKELINGEN DIE FUNCTIE RAKEN • Passend onderwijs • Gepersonaliseerd leren en keuzewerktijd • Digitalisering en automatisering • Tekort aan docenten (techniek) • Werkdruk en administratieve last bij docenten
TER OVERWEGING • Gedeeltelijke overlap in de functies oop vs obp • Ontwikkelingen die ander/groter beroep doen op oop/obp • Ontevredenheid over loopbaanmogelijkheden • Verschillende loopbaanmogelijkheden oop vs obp • Gevoel van waardering is laag • Kwart van de vo-werkgelegenheid • Meer aandacht voor deze functie gerechtvaardigd
RICHTINGEN VOOR LOOPBAANBELEID • verticale én horizontale doorstroming • verschil beheersfunctie versus onderwijsondersteunend • Loopbaanbeleid als teken van waardering • Transparantie en duidelijkheid over loopbaanmogelijkheden • Benut huidig scholingsbudget • Creëer scholingsbudget (ondersteunersbeurs?)