Eén portie sprinkhaan, graag!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Advertisements

NLT Feest zonder katers.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Geld verdienen met trends
EXPRESSIE in STW = zich uitdrukken.
Management & Organisatie
4 P´s en 3 R-en MK01.
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Van leerdoel naar leeropbrengst
Marketing Werkgroep 6.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?
Geld verdienen met trends
NLT modules en excellentiebevordering
PRAKTIJK ONDERDEEL TOEGEPASTE KUNST.
Welkom bij les 06 van de training Internet & Commercie.
Maak van je hart geen moordkuil. Kennis opdoen over een onderwerp
Welkom les Internet & Commercie. Waarom Internet & Commercie Onderdeel van het leven Toekomstgericht Toepassingen bedrijfsleven Algemene kennis kan beter.
Producten van TU Delft, SEC
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Les: Inkoop & Productmanag ement Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering NazorgSpecificerenSelecterenContracterenBestellenBewaken.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
MINI-ONDERNEMING Periode 2 Opstart & gastcollege Product bedenken & algemeen marktonderzoek Concurrentie & USP (unieke verkoop punten) SWOT-Analyse & tussenevaluatie.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Mini-onderneming Toelichting project Planning Teamverdeling.
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
 Week 5 te doen: Bespreken toetsopzet Bespreken hoofdstuk 3 reader. Debatje: hoever wil je gaan met invloeden aanwijzen (case) Rapporteren ideeën onderzoek.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Leerling bedrijfjes Programma: 1.Productkeuze 2.Begeleiding 3.Eisen aan het verslag 4.Beoordeling.
Wat is een webquest?.
Voedingswaardeninformatie-systeem
Pré-NLT-module 3D-printen
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
[Productnaam] Marketingplan
Les 2: Van productie tot verkoop
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Les 5: Het marketingplan
Lesweek 3 Voedingscentrum app Theorie pagina 182 t/m 194
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Les 1: Introductie Marketing
8 februari 2018.
We beginnen met een standaard voedselketen….
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Product van TU Delft, SEC
Les 2: Van productie tot verkoop
Marketing Week 1 Les 2 (maandag 27 november)
Producten van TU Delft, SEC
Hoofdstuk 2 – les 2 Warmte en temperatuur.
Producten van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Voorkennis Wiskunde Les 11 Hoofdstuk 5: §5.3 en §5.4.
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
Transcript van de presentatie:

Eén portie sprinkhaan, graag! 8 feb 2018

Module Eén portie sprinkhaan graag Doelgroep: module voor 4 H/V 20 lesuren Structuur: vergelijken reguliere vleesproductie en insecten – sprinkhaanbiologie – van kweker naar keuken – marketing Context: Als onderzoekers gaan leerlingen aan de slag om ervoor te zorgen dat sprinkhanen meer gegeten worden. Vervolgens brengen ze het verpakte product op de markt. Op een sprinkhaanbeurs proberen zij hun product te verkopen aan de consument. 8 februari 2018

Sprinkhanen Activiteiten 8 februari 2018

Sprinkhanen Inleiding (2) Beeldvorming alternatieve voedselproductie Argumenten voor en tegen bedenken Vorming van een standpunt rondom alternatieve voedselproductie Maken plan van aanpak onderzoek > waardoor is consumptie insecten in westerste wereld nog omstreden? Alternatieve voeding 8 februari 2018

Sprinkhanen H1 – Vlees en sprinkhanen (3) Doornemen hoofdstuk over vleesconsumptie en vergelijking met een land als Malawi. Hongersnood in Malawi > poster maken (groep) Beperking vleesconsumptie > korte presentatie van de gevolgen wereldwijd. Voordelen van insecten als voedsel Broeikasgassen, waterverbruik, organische reststromen 8 februari 2018

Sprinkhanen H2 - sprinkhaanbiologie (4) Meer leren over sprinkhanen > aan de hand van onderwerpen bronnenonderzoek doen Voedselweb maken Voedselpiramide maken Sprinkhaanverblijf: automatisering (gebruik systeembord) (a)biotische factoren, voedselrelaties, automatisering 8 februari 2018

Sprinkhanen H3 – Van kweker naar keuken (4) Voor- en nadelen van vriesdrogen In welke vormen kun je sprinkhanen eten? Rekenen met soortelijke warmte Vormen van warmtetransport (toegepast op de bereiding) De hoeveelheid eiwit in sprinkhanen berekenen en vergelijken met andere eiwitbronnen Soortelijke warmte, warmtetransport, voedingswaarde insecten 8 februari 2018

Sprinkhanen H4 – Marketing (4) Uitvoeren doelgroepenonderzoek Een recept schrijven/bewerken Een marketingplan opstellen volgens de marketingmix (4P’s) Een verpakking ontwerpen en maken Marktonderzoek, marketingmix, ontwerpen 8 februari 2018

Sprinkhanen Sprinkhaanbeurs (1) Factsheet / poster maken voor op de beurs Feedback geven op elkaars verpakking / verkoopverhaal 8 februari 2018

Sprinkhanen Docentenhandleiding Contexten en concepten + voorkennis Per les een leerplan Uitwerking van alle opgaven en opdrachten Achtergrondinformatie (websites) voor docenten en leerling Toetsing: poster, presentatie, opdrachten, ontwerp verpakking, factsheet voor beurs. Rubrics voor beoordelen o.a. marketingplan 8 februari 2018

Wat hebben/willen we nu? 3 pré-NLT-modules eerste versie docentenhandleidingen practica extra lesmateriaal uitwerkingen enz. we zoeken testscholen (enquête, logboek, e.d.) E.deWit@TUDelft.nl W.Sonneveld@TUDelft.nl 8 feb 2018