bijeenkomst methoden en instrumenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Ontmoeting van mens tot mens.
Binnen een VPG-setting
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Implementatie van de UNCO-MOB
Geestelijke Verzorging vergoed door de Zorgverzekeraar?
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Politie DAMME POLITIE DAMME Stelt voor.... Politie DAMME alternatieve aanpak jeugdcriminaliteit.
MVO en analyse van dilemma’s
Stichting Contactgroep Prostaatkanker IKZ 31 oktober 2007 Margreeth van der Oord SCP coördinator partners ++31 (0) SCP Partner.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Begeleidingsplannen GGZ
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Beroepsgeheim Kris Stas.
Het perspectief van de oudere
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Klinische les medisch maatschappelijk werk
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Evaluatie Cursus.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Quality of CareResearch Programme > Prof. Guy Widdershoven Meer veerkracht, minder zorg? Department of Medical Humanities.
Vroegtijdige zorgplanning Waarover maak jij, je zorgen? M. Van de Wiele Ethicus :VZW Rusthuizen Zr. Van Berlaar R.Z. H. Hart Tienen 13 september 2012.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
IK ALS..cliënt..mantelzorger..medewerker EIGEN KRACHT..weet wat ik kan en niet kan en welke ondersteuning ik nodig heb CONTACTEN..bepaal welke contacten.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Forensisch Psychiatrisch Toezicht, vanzelfsprekend samenwerken bij resocialisatie van Tbs-gestelden Jaap van Vliet & Reineke van Riessen Cursus Uitstoom.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Persoonsgerichte zorg
APOG Noordwijkerhout 10 maart 2016 Casusuïstiek Moreel beraad & ethiek
Crisis-Management.
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Ouderen met dementie & behandelwensen
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
1. Uitgangspunten van de behandeling
De spagaat van herstelgericht werken met forensische cliënten
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
De rol van de Patholoog-Anatoom binnen de 24-uurs diagnostiek
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Professioneel afwegen en melden
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 Moreel beraad FFZ 23-1-2018 Prof. Dr. Guy Widdershoven Afdeling Metamedica

Moreel beraad Methodisch spreken over een morele vraag Getrainde gespreksleider Reflectie op eigen waarden Op basis van eigen ervaring (casus) Prospectief of retrospectief Groepsonderzoek, niet individu ‘helpen’ Per definitie niet hiërarchisch Dialoog in plaats van discussie Proces en uitkomst gericht

Stappen (Dilemma methode) bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 Stappen (Dilemma methode) Presentatie van de casus Formulering van het dilemma (incl. schade) Verheldering en verplaatsing Analyse: perspectieven, waarden, normen Eigen keuze Vergelijking en dialoog Afronding en afspraken

bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 Wat is een dilemma? Keuze tussen twee handelingen Onontkoombaar Beide handelingen leiden tot schade

bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 1. Casus De casus betreft een relatie tussen een vrouw en een man. De vrouw is in behandeling, de man niet meer. De relatie speelt al langere tijd; in begin verliep de relatie positief en werd deze gezien als beschermende factor, daarna werd het problematisch en de relatie is inmiddels beëindigd (ruim 6 weken geleden). Ook ligt er een aangifte van mevrouw van seksueel misbruik ten tijd van het beëindigen van de relatie. Indexdelict van de vrouw is moord vanwege misbruik. De man is niet meer in behandeling, tbs is onlangs beëindigd. Er is een terreinverbod waar hij zich niet aan houdt.

bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 1. Casus Beleid in de kliniek is relaties tussen cliënten “op te schorten” tot na de forensische behandeling omdat ze pathologie kunnen versterken en interfereren met de behandeling. De vraag is hoever de bemoeienis van de instelling met relaties tussen cliënten moet gaan en in welke mate rekening moet/kan worden gehouden met de normaal menselijke behoefte aan contact. De vraag die speelt op dit moment is of de relatie moet worden ontmoedigd (de vrouw blijft ambivalent) of dat er ruimte moet worden gelaten.

bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 2. Dilemma A: We plaatsen mevrouw uit. B: We geven de ruimte en bieden ‘relatierisicomanagement’ aan. Schade A: Schade B:

bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 2. Dilemma A: We plaatsen mevrouw uit. B: We geven de ruimte en bieden ‘relatierisicomanagement’ aan. Schade A: Individuele risico van mevrouw gaat omhoog (suïcide, middelengebruik, recidive indexdelict) Schaden van het vertrouwen in behandelaren (afgewezen voelen) en opgebouwde behandelrelatie wordt teniet gedaan. Meneer wordt agressief, middelengebruik, gevaar voor personeel, m.n. degene die het besluit neemt. Schade B: Vervallen in delict-patroon, mee in pathologie, instelling gaat energie steken in ongezonde relatie

Vragen om probleem in kaart te brengen

Vragen om probleem in kaart te brengen Er moet contact blijven tussen instellingen bij eventueel uitplaatsing van mevrouw. Zonder afstemming gezamenlijk behandelplan gaat het mis. Man heeft momenteel geen maatregel, geen hulpverlening in beeld. Psychopaat, rancuneus, snel gekrenkt. Risico mogelijk nog vrij hoog. Heeft ook andere vriendinnen. Vrouw heeft relatie verbroken in juni en is binnen geplaatst i.v.m. risico. Aangifte gedaan bij politie. Ze lijkt de laatste tijd sterker in haar schoenen te staan, maar is ambivalent.

bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 4. Analyse Welke perspectieven zijn in de casus betrokken? Wat zijn voor elk van de perspectieven centrale waarden en normen t.a.v. het dilemma? Waarden: fundamentele morele beweegredenen Normen: concrete handelingsregels

Perspectief van de vrouw bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 Perspectief van de vrouw Waarden: Normen:

Perspectief van de vrouw bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 Perspectief van de vrouw Waarden: Bescherming (A) Goed voelen (B) (recht op) Geluk (B) Normen: De instelling moet mij beschermen tegen hem Ik moet mijn zin krijgen De instelling moet er voor zorgen dat ik gelukkig ben

bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 Perspectief van de man Waarden: Normen:

bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 Perspectief van de man Waarden: Macht (B) Lust (B) Respect/ Eer/ Waardering (B) Traditie/ Trots (B) Normen: Ik bepaal… Ik moet bevredigd worden op alle fronten Omgeving moet mij dienen ‘Ik moet zorgen voor mijn vrouwtje’

Perspectief behandelaar bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 Perspectief behandelaar Waarden: Normen:

Perspectief behandelaar bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 Perspectief behandelaar Waarden: Bescherming (A) Coachen (B) Regie (A/B) Normen: We moeten haar beschermen We moeten haar ondersteunen in de keuzes die ze maakt We hadden meer de touwtjes in handen moeten houden

bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 5. Eigen keuze Ieder beantwoordt voor zichzelf de volgende vraag: Als ik in de situatie van de arts was, zou ik A/B doen, vanwege waarde X Dat zou voor mij ten koste gaan van waarde Y Ik zou de schade repareren door….

bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 5. Eigen keuze Keuze A Vanwege waarde: Ten koste van waarde: Repareren schade door: Keuze B Vanwege waarde: Ten koste van waarde: Repareren schade door:

6. Vergelijking en dialoog bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 6. Vergelijking en dialoog A: B:

7. Afronding en afspraken bijeenkomst methoden en instrumenten 13-2-2012 7. Afronding en afspraken Conclusies Relaties zijn er, of je wilt of niet. Het is van belang om pathologische relaties te doorbreken Contact tussen de verschillende behandelaren is noodzakelijk Evaluatie Verhelderend Behandelaar man werd gemist