Werkgroep sociale activering 19 oktober 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OPMAKEN VAN EEN HUURCONTRACT en plaatsbeschrijving
Advertisements

De stages die voorafgaan aan een tewerkstelling
Quid stages alvorens art. 60§7 ?. Introductie Stages alvorens contract met toepassing van art.60§7 Minimale / maximale duurtijd van de stages ? Verloning.
OPMAKEN VAN EEN HUURCONTRACT
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Zelfstandige activiteit OCMW- begunstigden Werkgroep activering 7 juli 2012.
Klik op “Tijdelijke werkloosheid invoeren”. Vul hier uw gebruikersnaam en wachtwoord in of gebruik uw elektronische identiteitskaart.
De functionele handleiding van het uniek jaarverslag.
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
Capelo Carrière publique électronique - Elektronische Loopbaan Overheid November 2009.
Wetsvoorstel Vrijwilligerswerk/leefloon Werkgroep activering 4/7/11.
Werkgroep Activering 21 maart Agenda  De omzendbrief betreffende de verplichting voor de OCMW’s om hun gerechtigden in te schrijven bij de gewestelijke.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
Partnerschapsovereenkomst - Nieuws. De omzendbrief Op 7 december verstuurd naar de Beleidscel Aanvraag om praktische informatie Teruggestuurd op 18 december:
UNIEK JAARVERSLAG VAN DE POD MI. I.Doelstelling 1.Administratieve vereenvoudiging van subsidiemaatregelen  Minder papier: webapplicatie  Minder kosten.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
My Rent demo 1 TA1 demo 1 : OPMAKEN VAN EEN HUURCONTRACT model Test Aankoop.
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Werkgroep activering 27 juni Agenda -Beste praktijk : KB 500€ door OCMW Jette (uitstel van vergadering van 21 maart) -Uitvoering van de omzendbrief.
Klik op “Invoeren validatieboek”
Meetinstrument Professionele & Sociale Activering Werkgroep sociale activering 28/11/2014.
Mediprima De hervorming van de medische hulp uitgevoerd door de OCMW’s LENTE 2015.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
MONITOR SOCIAAL DOMEIN Geheel Onderwerpen WMO algemeen WMO onderwerpen Financiën WMO Jeugd algemeen Jeugd onderwerpen Financiën jeugd participatiewet.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Werkgroep Sociale Activering 13 oktober Agenda 1.Goedkeuring verslag van 26 juni Feedback overeenkomsten OCMW’s “grote steden” + clusters.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
Infosessie ESF 18 / 3 / 2011 Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie, met de steun van de Europese Unie Het Europees Sociaal.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
WELKOM Werkgroep Activering 28 juni 2016
Werkgroep sociale activering 11 oktober 2016
Werkgroep sociale activering
PRESENTATIE DWSE EN AGO
Werkgroep activering 2 april 2015.
Werkgroep Activering 16 maart 2017
Tijdelijke Werkervaring (TWE)
Bevraging GPMI Eerste korte evaluatie bij de OCMW’s van de gewijzigde regelgeving van het GPMI vanaf 01/11/2016 Periode van bevraging: 17 juni 2017 –
Werkgroep sociale activering
Balans en perspectieven na drie jaar
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
Welkom bij consultatie- bijeenkomst
Werkgroep sociale activering 15 juni 2017
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Klik op “Tijdelijke werkloosheid invoeren”
Klik op “Validatie invoeren”
Werkgroep sociale activering 28 maart 2018
Provinciale lente-ontmoetingsdag West-Vlaanderen 12 juni 2018
Mediprima en Dringende Medische Hulp
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Werkgroep sociale activering 21 december 2017
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

Werkgroep sociale activering 19 oktober 2017

Agenda Goedkeuring verslag van de bijeenkomst van 15 juni 2017 Uniek Jaarverslag : formulier ‘participatie en sociale activering’ 2017 Uniek Jaarverslag : formulier ‘bijzondere toelage GPMI’ (10%) Vragen/Antwoorden GPMI Elektronisch sociaal verslag : stand van zaken Goede praktijk : OCMW van Brugge (sociale activeringsbeleid) Varia

2 + 3. Formulieren PSA en GPMI

Presentatie nieuwe formulieren uniek jaarverslag POD Formulier PSA Formulier GPMI

2 nieuwe formulieren Formulier ‘Participatie en Sociale Activering’ (PSA) Samenvoeging van drie vroegere formulieren: Socioculturele Participatie Verhoogde toelage Cluster De vroegere formulieren kunnen geraadpleegd blijven worden Formulier ‘Geïndividualiseerd Project voor Maatschappelijke Integratie (GPMI) Nieuw formulier

Er worden twee formulieren aan het beginscherm toegevoegd

Formulier PSA Zorgt voor de ingave van de gegevens voor 3 luiken Bevordering van de sociale participatie (Luik A) Organisatie van collectieve modules (Luik B) Kinderarmoedebestrijding (Luik C) Invoeren van de activiteiten en personeelskosten voor elk luik Een uniek bedrag voor alle luiken

Formulier PSA - Drempels Het uniek bedrag van het formulier moet worden verdeeld volgens bepaalde verplichtingen Percentages bepalen het maximum en het minimum dat men kan toekennen aan elk luik: Luik A: 0 – 50 % Personeelskosten: 10 % Luik B: 25 – 50 % Personeelskosten: 100 % Luik C: 25 – 75 % Personeelskosten: 10 % Boete bij onvoldoende benutting, grens bij te hoge benutting (niet blokkerende invoering) Er wordt een controlesysteem ingevoerd om de gebruiker te waarschuwen wanneer hij de drempels niet naleeft

2 manieren om het formulier in te vullen Er zijn twee manieren om de gegevens voor het formulier in te vullen De gegevens invoeren in een Excelbestand De gegevens invoeren in de toepassing Opgelet: luik B moet verplicht worden ingevuld in het Excelbestand Wat ons brengt tot twee invoermethodes: Methode 1: het Excelbestand enkel gebruiken voor luik B en manuele invoer voor luik A en C in de toepassing Methode 2: het Excelbestand gebruiken voor de drie luiken De personeelskosten worden altijd ingevoerd in de toepassing

3 mogelijkheden voor de invoer Subsidie < 7.500 € Geen rechtvaardiging van de activiteiten in het uniek jaarverslag Ingeven van de eindbedragen en van de personeelskosten Subsidie > 7.500 € & Methode 1 Ingeven van de activiteiten van luik B in het Excelbestand (verplicht) Ingeven van de activiteiten van luik A en C in de toepassing Ingeven van de totalen van luik B in de toepassing Ingeven van de personeelskosten in de toepassing Subsidie > 7.500 € & Methode 2 Ingeven van de activiteiten in het Excelbestand Invoeren van de totaalbedragen en van de personeelskosten in de toepassing ..\PAS\PAS - PageFlow.vsd

Methode 1

Methode 1

Methode 1

Methode 1

Methode 1

Methode 1

Methode 1

Methode 1

Methode 2 We gaan niet meer via de invoerschermen van de activiteiten van luik A, B en C We starten met een synthesescherm waar we het bestand kunnen versturen en de totalen van de verschillende luiken kunnen ingeven Subsidie < 7.500 € We volgen dezelfde weg, maar we versturen geen bestand

Methode 2 + de schermen voor de personeelskosten van de 3 luiken (manuele ingave) + Overzichtsscherm

Excelbestand Een enkel bestand om de 3 luiken van de subsidie in te vullen Verplichting om dit te gebruiken voor luik B Vrije keuze voor de luiken A en C Bij gebruik voor de 3 luiken: alles invullen in Excel en de totalen enkel invullen in de toepassing Bij gebruik voor enkel luik B: niets invullen in de ruimten voorzien voor de luiken A en C De toepassing gebruiken voor deze twee luiken ..\PAS\Excell CPAS\encodage_des_activites.xlsx

Raadpleging van de gegevens Wanneer de gegevens in het verslag zijn ingevoerd, kunnen zij gelijk wanneer geraadpleegd worden in de toepassing Weergave op dezelfde wijze als in de reeds voorgestelde verslagen

Formulier GPMI Maakt het mogelijk om alle activiteiten in te geven die werden georganiseerd in het kader van het GPMI Maakt het mogelijk om de personeelkosten in verband met het GPMI in te geven Maakt het mogelijk om het gebruikte bedrag te rechtvaardigen

2 mogelijke manieren voor de invoering Invoeren van de activiteiten in de toepassing (Methode 1) Alle activiteiten worden manueel ingevoerd in de toepassing Gebruik van het Excelbestand (Methode 2) Alle activiteiten moeten worden ingevoerd in het Excelbestand De totalen moeten gekopieerd worden in de toepassing Invoering van de personeelskosten in de toepassing ..\PIIS\PIIS_Pageflow.vsd

Methode 1

Methode 1

Methode 1

Methode 1

Methode 2 We gaan niet meer via het scherm voor de invoering van de activiteiten We gaan via een synthesescherm dat het mogelijk maakt om het bestand te verzenden en de totalen in de toepassing in te voeren Alle andere schermen zijn gelijkaardig

Methode 2

Excelbestand Een enkel bestand om de 3 categorieën in te vullen Financiële steun toegekend aan de begunstigden Financiële tussenkomst toegekend aan derden Andere Gebruik van het Excelbestand is niet verplicht Presentatie gelijkaardig aan het bestand gepresenteerd voor het formulier PSA ..\PIIS\encodage_des_activites - piis.xlsx

4. Vragen/antwoorden GPMI Sociale balans Bijzondere toelage 10 % - verlenging: voorwaarden en modaliteiten

Opmaak van de sociale balans Verplicht alvorens GPMI af te sluiten Vormvereisten: Afzonderlijk document of Als onderdeel van het sociaal verslag (idealiter in de vorm van een afzonderlijk hoofdstuk) Overgangsmaatregel 2016-2017: indien niet opgemaakt bij aanvang GPMI, alsnog kans om deze op te maken en GPMI aan te passen in functie van de resultaten ervan

Bijzondere toelage 10 % – verlenging Toelageverlenging = de dag ervoor is er een GPMI met toelage Voorbeeld: 1 november 2016: GPMI met eerste toelage 1 juni 2017: tewerkstelling => stopzetting GPMI + stopzetting toelage 1 december 2017: persoon verliest zijn werk en opent recht op leefloon => kan het OCMW een toelageverlenging aanvragen? Neen, want geen GPMI met toelage op 31 oktober 2017

Bijzondere toelage 10 % – verlenging Toelageverlenging = motivering verplicht Schriftelijk Afzonderlijk document of als onderdeel van de laatste evaluatie mits afzonderlijke titel ‘motivering verlenging toelageperiode’) Ten vroegste een maand vóór en ten laatste binnen de maand na het verstrijken van de eerste toelageperiode Inhoud van de motivering: Autonomie van het OCMW Het OCMW moet op concrete wijze aantonen dat de persoon ‘bijzonder ver verwijderd is van een maatschappelijke of socioprofessionele integratie’ (specifiek voor ieder geval) Indien geen of onvoldoende motivering => mogelijkheid tot terugvorderen van de bijzondere toelage van 10 %

Bijzondere toelage 10 % – verlenging Toelageverlenging = aanvraag + motivering zijn gedekt door een beslissing van de Raad (of bevoegd bijzonder comité) De motivering moet worden voorgelegd aan de Raad die de aanvraag tot toelageverlenging bekrachtigt Bekrachtiging aan de hand van een lijst is OK Beslissing binnen de twee maanden na verstrijken van de eerste toelageperiode Voorbeeld: 1 januari – 31 december 2017 => 1ste toelageperiode De motivering om de toelage te verlengen => tussen 1 december 2017 en 31 januari 2018 Goedkeuring door de Raad => uiterlijk op 28 februari 2018

Bijzondere toelage 10 % – verlenging Toelageverlenging  wat indien einde 1ste toelageperiode samenvalt met einde GPMI? Voorbeeld: 1 december 2016: GPMI opgestart voor een duur van een jaar, met eerste toelage 30 november 2017: GPMI + toelageperiode lopen af Mogelijkheid om toelageverlenging aan te vragen vanaf 1 december 2017: Indien nieuw GPMI wordt gesloten binnen de maand na afloop van de eerste toelageperiode (in het voorbeeld: uiterlijk op 31 december 2017) én bij aanvraag met motivering bekrachtigd door Raadsbeslissing binnen de twee maanden (in het voorbeeld: uiterlijk op 31 januari 2018)

Bijzondere toelage 10 % – kosten Welke kosten komen in aanmerking? Personeelskosten OK mits het personeel effectief de begeleiding in het kader van GPMI op zich neemt NIET OK voor extra administratief personeel, extra ICT-personeel, … Samenwerking met vzw bij toepassing van artikel 61 van de organieke OCMW-wet OK indien het kosten betreft voor het organiseren van activiteiten in het kader van de uitvoering van het GPMI (verwezenlijken van de doelstellingen) Kosten voor de betrokkene in het kader van de uitvoering van het GPMI Bijv. Inschrijvingsgeld voor cursussen (indien niet vrijgesteld wegens leefloongerechtigde), materiaal dat betrokkene nodig heeft veiligheidsschoenen, werkkleding, cursussen, …), … Opgepast voor dubbele subsidiëring met toelage PSA!

5. Elektronisch sociaal verslag: stand van zaken Het elektronisch sociaal verslag: herhaling Geautomatiseerde overdracht van informatie tussen OCMW’s Heeft in fase 1 betrekking op: de beslissingen LL en wet 65 Het ESV vandaag: Voortudurende evolutie van het gebruik sinds het begin van de invoering Nog teveel OCMW’s gebruiken een versie van hun software die niet alle antwoorden op de vragen automatisch behandelt => Risico op vertraging in de gegeven antwoorden (zelfs niet antwoorden) administratieve werkoverlast Volgende versie: ESV versie 2 zal het volgende bevatten: De overeenkomst GPMI De motiveringen van de beslissingen Tewerkstellingsmaatregelen (activeringen)

5. Elektronisch sociaal verslag: stand van zaken Het GPMI-contract Laatste “actieve” versie van het contract (einddatum in de toekomst) Akkoord van de gebruiker Pdf-formaat Tewerkstellingsmaatregelen (activeringen) Beslissingen die deel uitmaken van de geregionaliseerde maatregelen Regionale reglementaire evoluties Motivering van de beslissingen Toevoegen van een lijst met codes die de beslissing motiveren Rechtvaardiging wettig gerechtvaardigd Klassement : boomstructuur per wetgeving en soort beslissing: aanvaarding, weigering, … Planning versie 2: Inproductiestelling van de KSZ-stroom = oktober 2017 Ontwikkelingen van de softwarehuizen zijn bezig

Volgende vergadering: 7. Varia Volgende vergadering: 21/12/2017 om 14 uur