Virtual Reality in het onderwijs: een realiteit !

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hogeschool PXL – Elfde-Liniestraat 24 – B-3500 Hasselt Samenwerking met andere bibliotheken Informatie over de mogelijkheden.
Advertisements

K N S.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Welkom in Howest 17 – jaar Wereld Oorlog I Om nooit te vergeten.
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
W&E 8 JUNI 2012 MARJA VERSTELLE (UNIVERSITEIT LEIDEN) & RIA JACOBI(HOGESCHOOL VAN ANSTERDAM) Open Educational Resources en Massive Open Online Courses.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Een dienst en een project
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Michel Visser Founder EesySoft
Synthese artikel ANOUK KETELERSINFORMATIEVAARDIGHEDEN 1BATPA3VIVES SAW KORTRIJK.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
ICT in het schrijfonderwijs
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
De virtuele leergemeenschap: een realiteit ! ? Ankie van den Broek en Léon Souren VELON 12 maart 2007.
Ervaringen met een minor eBusiness in het HBO Henk Plessius Pascal Ravesteyn.
Vergadering Stuurgroep ICT Donderdag 19 december 2012.
ICT&O pilot ‘Blended Learning duale masteropleiding Sociaal Recht’ Star Trek scènes bij Sociaal Recht Leonidas Pakos Universiteit van Tilburg.
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education
Titel slide Klik op het icoontje om een nieuwe afbeelding in te voegen. Zoek en selecteer de gewenste afbeelding. Klik op ´Invoegen´ 1 2 Invoegen AFBEELDING.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
VELOV-conferentie – 26 februari 2015 Project RP Novelle ( )
TOE AAN RUST ? ER IS STORM OP KOMST ! ontwikkelingen in het hoger onderwijs Frits Benjamins Storm in het Hoger Onderwijs KIB
Concluding observations – Onderwijs (1) Ontwikkelen van een coherente strategie rond inclusief onderwijs Toekennen van de nodige financiële, materiële.
Augmented Reality Kans voor het onderwijs?. Wat is Augmented Reality (AR)? De wereld om je heen verrijken door er extra digitale informatie (lagen) aan.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
Technology for health Welkom op onze 6e bijeenkomst!!
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Case-based learning Een nuttige tool voor onderzoekend leren Case-based learning Een nuttige tool voor onderzoekend leren Stephanie Vervaet Expertisecentrum.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
ICT in het onderwijs Van doceren naar arrangeren Simon Rozendal
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
Het openen van de black box van ontwerponderzoek Een bijdrage vanuit het project Onderzoek in Beweging Laura Tamassia UC Leuven-Limburg Congres voor Lerarenopleiders.
Wat betekenen ze concreet voor de studenten?
Werkveldbijeenkomst: De Zorg-opleidingen in een ‘nieuw jasje’
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Virtual Reality in het onderwijs
Made by: Virtual reality De wereld om je heen Made by:
De geschiedenis van ICT
Stichting Wireless Leiden Node Map 2.0
De “Big Six” model “Switch VR”.
ONDERWIJS OP WEG DINSDAG 15 JUNI 2004
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Digitale videofragmenten in het onderwijs
Toekomstgerichte opleidingen Een goed passende leeromgeving Toekomstgerichte opleidingen Uitdagend onderwijs Een goed passende leeromgeving.
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW

‘Dè keuze voor jouw toekomst’
. AFDELING Datum Welkom op de Campus! Eric Holtman.
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze

Masterclass voor lerarenopleiders
PLUSPORT PIEREVENT - VORMGEVING
Media ICT en Design College – ROC Midden Nederland
Transcript van de presentatie:

Virtual reality in het onderwijs AUHL Onderwijs- en inspiratiedag donderdag 25 januari 2018

Virtual Reality in het onderwijs: een realiteit ! Onderwijsonderzoeksproject PXL-Onderwijsinnovatie en PXL-Smart ICT Anne Appeltans en Simon Verbeke

Probleemstelling VIRTUAL REALITY Enerzijds heb je de opkomst van VR. 2016 w het jaar van de VR. hoewel VR reeds langere tijd bestaat, is het sinds dit jaar aan het doorbreken bij het bredere publiek, het wordt ook steeds laagdrempeliger. Anderzijds hebben we het onderwijsconcept van en het onderwijs binnen Hogeschool PXL, wat onder meer zegt dat het onderwijs authentiek is, studentgecentreerd en uitgaat van blended learning. Wij gaan op zoek naar de didactische mogelijkheden van VR binnen het PXL-onderwijs, Afbeeldingsbron: http://mashable.com/2016/04/25/obama-vr-headset-googly-eyes/#NU.M2nUBn5q6

ONDERWIJS(CONCEPT) HOGESCHOOL PXL Probleemstelling VIRTUAL REALITY Blended Learning Authentiek ONDERWIJS(CONCEPT) HOGESCHOOL PXL Enerzijds heb je de opkomst van VR. 2016 w het jaar van de VR. hoewel VR reeds langere tijd bestaat, is het sinds dit jaar aan het doorbreken bij het bredere publiek, het wordt ook steeds laagdrempeliger. Anderzijds hebben we het onderwijsconcept van en het onderwijs binnen Hogeschool PXL, wat onder meer zegt dat het onderwijs authentiek is, studentgecentreerd en uitgaat van blended learning. Wij gaan op zoek naar de didactische mogelijkheden van VR binnen het PXL-onderwijs, Student-gencentreerd

Algemene onderzoeksvraag Hoe kan Virtual Reality op een effectieve manier worden geïntegreerd in het PXL-onderwijs?

ADDIE - ontwerponderzoek ANALYSE DESIGN DEVELOP IMPLEMENT EVALUATE

ADDIE - Ontwerponderzoek Analyse VR-omgevingen Gesprekken met de opleidingen ~ noden Design Didactische mogelijkheden van de software 360°-video met verrijkingen, namelijk: tekst, foto, video

ADDIE - Ontwerponderzoek Develop Technologisch: software Vormgeving van de 3 cases - PXL-Education, lerarenopleiding lager onderwijs - PXL-Healthcare, verpleegkunde - X-case = PXL-Tech, bouw Implement Test met de studenten Evaluatie Bevraging van de studenten

Ontwikkeling software Softwarepakket met 3 onderdelen: - video-editor (lector) - videospeler (student) - server Open source

Ontwikkeling software – geplande updates Verder ontwikkelen o.b.v. vragen uit de cases en andere input Wisselen tussen verschillende video’s Vb: naar een andere kamer gaan Meer “verrijkingen” Audio, foto-album, video,… Vraagstellingen Vb: meerkeuzevragen,…

Virtual reality in het onderwijs AUHL Onderwijs- en inspiratiedag donderdag 25 januari 2018