Wegwijs Groep 8 Thema 5 Reizen en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren
Doelen: De leerlingen: Weten wat er geregeld moet worden om veilig met een groep per fiets, bus of auto op kamp te gaan. Kunnen aan de hand van de indeling van verkeersborden een reisplan maken voor vervoer van de groep per fiets,bus of auto. (opdracht 1) Kunnen verschillende verkeerssituaties bedenken en deze koppelen aan een verkeersbord. (opdracht 2) Kunnen een fietsspel voor het schoolkamp bedenken waarbij het gaat om de motorische fietsvaardigheid en vragen bedenken die te maken hebben met “reizen en verkeer”. (opdracht 3)
Introductieles: → Waar is groep8 vorig jaar heen geweest op kamp? → Weet je hoe de kinderen hebben gereisd? Per bus,auto of de fiets? → Heb je gehoord hoe alles verlopen is? Kopieerblad 133 (We gaan op kamp) → Waar denk je dat de afbeeldingen mee te maken hebben? → Zie je een situatie die je wel eens meegemaakt hebt?
Per groepje bespreek je de afbeeldingen aan de hand van de volgende vragen: Wat zie je? Op wat voor manier reizen de kinderen naar het schoolkamp? Wat gaat er mis? Waar kan dat aan gelegen hebben? Hoe kun je dat voorkomen? → Ieder groepje doet verslag van een afbeelding. → Kun je andere manieren bedenken om naar schoolkamp te reizen? → Het schoolkamp wordt altijd goed voorbereid. Bij het maken van de opdrachten help je hier zelf aan mee.
Opdracht 1: (2-3 leerlingen per groepje) Een reisplan opstellen naar schoolkamp. Afspraken, regels en tips opstellen die nodig zijn de reis succesvol te laten verlopen. Keuze 1: Met behulp van de computer een blad maken voorzien van illustraties. Keuze 2: Het blad op papier maken met illustraties van kopieerblad 133 of andere plaatjes. Nodig: Kopieerblad 135 Kopieerblad 133 (We gaan op kamp) (klad) papier Pen en schrijfpapier Computer met toegang tot internet Adresgegevens van kamp
Opdracht 2: Het borden-spel Wie ben ik? voor de hele groep maken. Je maakt voor iedere leerling een verkeersbord voor op de rug. Daarnaast verzin je verkeerssituaties die bij de borden passen. Deze komen in het thema reizen en worden geschreven en/of getekend. Het spel spelen. Nodig: Kopieerblad 137 Kopieerblad 141 (uitleg van het spel) Stevig papier en karton om verkeersborden te maken Kleine kaartjes van stevig papier om vragen op te schrijven of te tekenen Verkeersbordenposter Kleurpotloden of stiften Lijm en eventueel plakband Kladpapier Touw
Opdracht 3: Verschillende behendigheidsspelletjes bedenken die ingezet kunnen worden bij een fietsrally. Daarnaast bedenk je een aantal vragen voor op kaartjes. De vragen hebben te maken met het thema reizen en verkeer. Je bedenkt hoe je het op schoolkamp zou kunnen organiseren. Wie neemt wat mee, wanneer gaat het spel gespeeld worden en welke materialen zijn er voor nodig? Nodig: Kopieerblad 139 Vel A3 papier Kleine kaartjes (A5) voor de vragen Kladpapier Kleurpotloden Variatie: We maken het spel voor kinderen uit groep 3 en laten deze het parcours op het plein fietsen.
Presentaties De presentaties duren bij elkaar zo’n 30 minuten. Je hebt ongeveer 5 minuten de tijd om je werk te presenteren aan de groep. Opdracht 1: Reisplan presenteren. De verschillende bladen worden besproken. Opdracht 2: Korte uitleg geven van het spel. Opdracht 3: Fietsrally presenteren. Korte uitleg geven en een voorbeeld geven van een opdracht.