Ontwikkelingspsychologie 1.2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

De volwassene jaar.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Ontwikkelingstraject kinderen
Kindercases.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
Jongvolwassene (Adolescent)
De oudere 60+.
Methodische vaardigheden
OFC28 mediawijsheid les 4.
Gemaakt door: Jordy, Ryan, Samantha
Ontwikkelingsfasen: kwetsbaarheden en beschermende factoren Hoe vertel ik het aan mijn kinderen Als een vader of moeder kanker heeft vakgroep medische.
Eisen werkstuk: Kaft met titel Inhoudsopgave Inleiding Bronnenlijst
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Psychologieles 4 lesweek 4
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Levenslooppsychologie Werkcollege 1 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
 Ontspan, doe je ogen dicht en denk aan die ene klas waar je les aan geeft.  Je staat voor de klas, je kijkt rond, je kijkt de leerlingen een voor een.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Wat is DRAMA??.
Ontwikkeling van 2 tot 4 jaar
Ontwikkelingspsychologie
Groep 2 Begrijpend luisteren
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie 23 september
Ontwikkelingspsychologie 16september
Ontwikkelingspsychologie
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
PIT – Project in Thema’s
Samenwerken, dat kunnen ze wel
Spelen is leren ! Het spel en speelgoed in de werkvelden: Kindercentrum, buurthuis, basisschool, gezinnen….
Diversiteit en integratie
Studie vaardigheden Thema 1 : 1 blik agenda.
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Coachtraining DOEN?! DAG 2
De ontwikkeling van het kind !
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Gemaakt door Lars Courtens
Doelgroepen Adolescentie
Van baby tot senior, wat staat ons te wachten?
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Van baby tot senior, wat staat ons te wachten?
Ontwikkelings-psychologie
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Kritiek geven en krijgen
Van baby tot senior, wat staat ons te wachten?
Ontwikkelingspsychologie
Kunstmeststoffen Les 3 test.
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingspsychologie 1.2 Agogische vakken Ontwikkelingspsychologie 1.2

Les 2 Programma: Terugblik Energizer Doel Theorie Ontwikkelingspsychologie Film: samen goed voor later Opdracht in groepen Leervragen Evaluatie

Ontwikkelingspsychologie

Wat weet je al? Schrijf voor jezelf op, hoe zag of ziet je leven eruit op: 8 jaar: 15 jaar: 20 jaar: 40 jaar: 50 jaar: 65 jaar: 80 jaar:

De ontwikkelingsfasen Baby Dreumes Peuter Kleuter Jonge schoolkind Oude schoolkind Puber Adolescent Volwassene Opdracht: zet de leeftijden bij elke fase.

Ontwikkelingsaspecten Kunnen Denken Voelen

Opdracht in groepen Opdracht ontwikkelingsaspecten In groepen van 4 a 5 studenten Uitvoering: 15 minuten Nabespreking: 10 minuten

De antwoorden Cognitief Sociaal-affectief Lichamelijk Kleuren met een stift Herkennen van kleuren Mens erger je niet Plannen maken Boek lezen Concentratie Taal Kritisch denken Geheugen Sorteren Problemen oplossen Logisch denken Denken Kennis Vormen leren Tafels leren   Samen delen Moedertje spelen intuïtie Vrienden maken weten wat goed en slecht is. samenwerken zelfvertrouwen krijgen Vertellen Luisteren Fantasiespel Seksuele ontwikkeling Samen spelen creativiteit sociale ontwikkeling eigen wil huilen wensen uiten je in een ander kunnen verplaatsen eigen mening Met een bal gooien Voetbal spelen Oog-handcoördinatie Kraaltjes rijgen Grove motoriek Fijne motoriek Zintuigelijke ontwikkeling Lichamelijke groei Kruipen Zindelijk worden Bewegingsdrang Touwtje springen Klimmen

Film Samen goed voor later https://www.youtube.com/watch?v=8s4no2G Jc5U Nabespreking: Welke ontwikkelingsaspecten zie je in het filmpje? Wat herken je op je werk?

Evaluatie Wat ging goed? Wat voor tips/suggesties heb je? Wat wil je nog extra leren m.b.t. de thema’s van vandaag?