Financiële planning (deel 2) Kiemkracht Les 6 Financiële planning (deel 2)
Terugblik We hebben onszelf geïntroduceerd. We hebben een (bedrijfs)idee We hebben een naam We hebben een logo We weten wat we nodig hebben (bedrijfsmiddelen) We weten waar en hoe we gaan beginnen We hebben een doelgroep bepaald. We hebben onderzoek gedaan binnen onze doelgroep (enquête) We hebben geanalyseerd wat onze concurrenten zijn en hoe ze het doen. SWOT Analyse Visie / Missie Persoonlijke financiële situatie Investeringsbegroting Financieringsbegroting Hoe ga jij je bedrijf exploiteren? (Winstgevend maken en houden) Exploitatiebegroting Offerte maken Opdrachtbevestiging Factuur maken
Hoeveel verrekenbare uren heb je per jaar nodig? Een jaar heeft 52 weken Als we twee weken vakantie nemen, blijven er 50 weken over. Uitgaande van een 40-urige werkweek is dit: 40 x 50 = 2000 werkbare uren. Stel dat we minimaal de helft van deze uren productief kunnen maken, blijven er 1000 verrekenbare uren over. Uitgaande van een tarief van €. 30,00 per uur, moet dit €. 30.000,00 opleveren.
Exploitatie Begroting 2018 2019 Opbrengsten Startjaar 2e jaar Omzet Rente opbrengsten Overige opbrengsten Totaal € 0 Inkoop Inkoopkosten grondstoffen en materialen Overige inkoopkosten Bruto winst Kosten Verkoopkosten Verpakking en statiegeld Representatiekosten Reclame- en advertentiekosten Overige verkoopkosten Productiekosten Verpakkingsmateriaal en andere hulpmiddelen Onderhoud machines en installaties Kosten huur en lease machines en installaties Kosten van verzekeringen machines en installaties Overige productiekosten Algemene kosten Advieskosten Administratie kosten Accountantskosten Kantoorkosten (telefoon, portie, briefpapier, etc.) Contributies en abonnementen Kosten van verzekeringen Overige algemene kosten Huisvestingskosten Huur bedrijfspand Energiekosten Zakelijke lasten onroerend goed Kosten afvalstoffen Onderhoudskosten Schoonmaakkosten Kosten inrichting (klein materiaal) Huur/lease inventaris Verzekeringen Overige kosten Afschrijvings- en rentekosten Afschrijvingskosten: - Gebouwen - Installaties - Machines - Inventarissen en gereedschappen - Computerapparatuur - Middelen vervoer en transport (auto) Rentekosten Overige bankkosten Winst voor belasting
Exploitatie Begroting 2018 2019 Opbrengsten Startjaar 2e jaar Omzet Rente opbrengsten Overige opbrengsten Totaal € 0 Inkoop Inkoopkosten grondstoffen en materialen Overige inkoopkosten Bruto winst Kosten Verkoopkosten Verpakking en statiegeld Representatiekosten Reclame- en advertentiekosten Overige verkoopkosten Productiekosten Verpakkingsmateriaal en andere hulpmiddelen Onderhoud machines en installaties Kosten huur en lease machines en installaties Kosten van verzekeringen machines en installaties Overige productiekosten Algemene kosten Advieskosten Administratie kosten Accountantskosten Kantoorkosten (telefoon, portie, briefpapier, etc.) Contributies en abonnementen Kosten van verzekeringen Overige algemene kosten Huisvestingskosten Huur bedrijfspand Energiekosten Zakelijke lasten onroerend goed Kosten afvalstoffen Onderhoudskosten Schoonmaakkosten Kosten inrichting (klein materiaal) Huur/lease inventaris Verzekeringen Overige kosten Afschrijvings- en rentekosten Afschrijvingskosten: - Gebouwen - Installaties - Machines - Inventarissen en gereedschappen - Computerapparatuur - Middelen vervoer en transport (auto) Rentekosten Overige bankkosten Winst voor belasting
Offerte Opdrachtbevestiging Factuur
Offerte: aanbieding/prijsopgave voor te leveren diensten of producten Datum Offertenummer Wat lever je ?? Wat is wel…..of juist niet inbegrepen? Wat is de prijs? Inclusief of exclusief BTW? Hoe/wanneer wordt het geleverd? Geldigheidsduur van de offerte Garantie Verwijzing naar leveringsvoorwaarden
Opdrachtbevestiging: Een schriftelijke bevestiging van de uiteindelijke opdracht voor te leveren diensten of producten Datum “Offerte” heet nu “Opdrachtbevestiging” Wat lever je anders dan in de offerte stond ?? Zijn de voorwaarden veranderd? Is de prijs hetzelfde gebleven? Hoe/wanneer wordt het geleverd?
Factuureisen • Uw volledige naam en die van uw afnemer In bepaalde situaties bent u verplicht een factuur uit te reiken, lees hierover meer bij Wie zijn verplicht te factureren. Geldt deze verplichting voor u? Dan vermeldt u op uw facturen altijd de volgende basisgegevens: • Uw volledige naam en die van uw afnemer • U vermeldt de juridische naam. De handelsnaam mag ook, als die in combinatie met het adres en woonplaats bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Bij fiscale eenheden is het gebruikelijk dat de naam van het onderdeel dat de prestatie levert op de factuur staat. • Uw volledige adres en dat van uw afnemer • U vermeldt het adres waar de onderneming feitelijk is gevestigd. Vermelding van alleen een postbusnummer is niet voldoende. • Uw btw-nummer • Bij fiscale eenheden is dat het btw-nummer van het onderdeel dat de prestatie levert. • Uw KvK-nummer • de datum waarop de factuur is uitgereikt • een opeenvolgend nummer • de aard van de goederen of diensten die u hebt geleverd • de hoeveelheid van de goederen of de omvang van de diensten die u hebt geleverd • de datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling • het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw • Levert u prestaties met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen. Neem daarnaast de eenheidsprijs op, als dit van toepassing is. • het btw-tarief dat u in rekening brengt • het btw-bedrag In sommige situaties gelden aangepaste regels voor facturen.
Dank voor jullie aandacht EINDE Dank voor jullie aandacht