Financiële planning (deel 2)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wettelijk verplichte vermeldingen op de factuur
Advertisements

14 februari 2014 Ondernemersplan - Financieel plan.
Exploitatiebegroting
Be Indelingen kosten.
Exploitatiebegroting
de zeven kostensoorten
Overeenkomst.
voor iedere ondernemer
Projectwijzer 1 H3 Kostprijs en kosten Middenkader Engineering.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Financiering en inkoop H5 Exploitatiebegroting Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
Exploitatiebegroting Deel 2
Financiering en kengetallen
Economie H3 Exploitatiebegroting en exploitatiekosten Manager Handel.
5.1 Hoeveel kost dat? Afzet is het aantal producten dat een bedrijf verkoopt. Vermenigvuldig je de afzet met de verkoopprijs (excl. btw) dan weet je wat.
Kosten en break-even H1 Exploitatiebegroting en exploitatiekosten
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Ondernemen moet je doen
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Van idee naar onderneming Wat brengt het idee op? FEBRUARI 2016JAN PAUL TER KEURST.
Café De Doelen. Groest EC Hilversum Naam: Henrik Krijnen Datum: Docent: Mevrouw Van Kooten Vak: Financieel Management Onderwerp: De.
CURSUS BEGROTEN GL44 groep (15-16). AOC Oost GL44 Begroten van werken 2 HET PROCES VAN DE PRIJSAANBIEDING.
Financieel verslag Boekjaar Winst en Verlies rekening Omschrijving Netto Omzet Inkoopwaarde omzet Bruto Omzet
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 3 – Ondernemingsplan -3.1 Ondernemingsplan 3.8 t/m 3.9.
Pag 107 t/m 136. Waar gaan we het vandaag over hebben? samenvatten vorige week Uurkostprijs zelfstandig ondernemer Huiswerk voor komende week.
Kengetallen, analyseren en opzet begrotingen. Hoofdstuk 2 Financiering ZekerhedenObjectVerstrekkingsnormMogelijke looptijd HypotheekOnroerende zakenMax.
Financieel Plan deel.
Stroom- en voorraadgrootheden
19 september 2015 Ondernemerscursus.
Ondernemerschap E43.
Aangifte IB en omzetbelasting voor ondernemers
omzet, inkoopwaarde, bedrijfskosten en nettoresultaat
Ondernemerschap E43.
3.1 PRODUCTIE.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Beste Havo 4..
Verschil offerte/factuur
Brutowinst en nettowinst
BTW = Belasting toegevoegde waarde
Vmbo 2 economie Goede producten?
Beste Havo 4..
Beste ath 4..
Beste havo 4..
Beste ath 4..
Begroten & Budgetteren
Begroten & Budgetteren
Begroten & Budgetteren
Welkom Havo/vwo 3..
Financiële planning (deel 1)
Resultatenrekening prognose
Vmbo 2 economie Goede producten?
Hoofdstuk Overige kosten
Hoofdstuk 2 Van inkoop naar verkoop
Marketing Week 4 Les 1 De exploitatiebegroting.
De Openingsbalans Bij een startend bedrijf bestaat de openingsbalans uit een investeringsbegroting en een financieringsbegroting.
Overzicht Bezittingen (debet =links) en Schulden (credit=rechts)
Dit is een overzicht van kosten en opbrengsten (omzet)
WAT KOST DE KAPPER? Ondernemend gedrag - Haarverzorging.
PRODUCEREN OMZET, AFZET, WINST.
Hoofdstuk 2 Van kosten naar verkoopprijs
Belasting toegevoegde waarde
Hoofdstuk De exploitatiebegroting (exploitatiebudget)
Financieel 2.
Jaarrekening 2017 Inkomsten
Les 1 Huiswerk was: Maak bladzijde 3 van de werkbladen
Afzet is hetzelfde als de verkochte hoeveelheid
Finance maart 2019.
duurzame productiemiddelen
Minimaal €221,- per maand minder
Transcript van de presentatie:

Financiële planning (deel 2) Kiemkracht Les 6 Financiële planning (deel 2)

Terugblik We hebben onszelf geïntroduceerd. We hebben een (bedrijfs)idee We hebben een naam We hebben een logo We weten wat we nodig hebben (bedrijfsmiddelen) We weten waar en hoe we gaan beginnen We hebben een doelgroep bepaald. We hebben onderzoek gedaan binnen onze doelgroep (enquête) We hebben geanalyseerd wat onze concurrenten zijn en hoe ze het doen. SWOT Analyse Visie / Missie Persoonlijke financiële situatie Investeringsbegroting Financieringsbegroting Hoe ga jij je bedrijf exploiteren? (Winstgevend maken en houden) Exploitatiebegroting Offerte maken Opdrachtbevestiging Factuur maken

Hoeveel verrekenbare uren heb je per jaar nodig? Een jaar heeft 52 weken Als we twee weken vakantie nemen, blijven er 50 weken over. Uitgaande van een 40-urige werkweek is dit: 40 x 50 = 2000 werkbare uren. Stel dat we minimaal de helft van deze uren productief kunnen maken, blijven er 1000 verrekenbare uren over. Uitgaande van een tarief van €. 30,00 per uur, moet dit €. 30.000,00 opleveren.

Exploitatie Begroting 2018 2019 Opbrengsten Startjaar 2e jaar Omzet Rente opbrengsten Overige opbrengsten Totaal € 0 Inkoop Inkoopkosten grondstoffen en materialen Overige inkoopkosten Bruto winst Kosten Verkoopkosten Verpakking en statiegeld Representatiekosten Reclame- en advertentiekosten Overige verkoopkosten Productiekosten Verpakkingsmateriaal en andere hulpmiddelen Onderhoud machines en installaties Kosten huur en lease machines en installaties Kosten van verzekeringen machines en installaties Overige productiekosten Algemene kosten Advieskosten Administratie kosten Accountantskosten Kantoorkosten (telefoon, portie, briefpapier, etc.) Contributies en abonnementen Kosten van verzekeringen Overige algemene kosten Huisvestingskosten Huur bedrijfspand Energiekosten Zakelijke lasten onroerend goed Kosten afvalstoffen Onderhoudskosten Schoonmaakkosten Kosten inrichting (klein materiaal) Huur/lease inventaris Verzekeringen Overige kosten Afschrijvings- en rentekosten Afschrijvingskosten: - Gebouwen - Installaties - Machines - Inventarissen en gereedschappen - Computerapparatuur - Middelen vervoer en transport (auto) Rentekosten Overige bankkosten Winst voor belasting

Exploitatie Begroting 2018 2019 Opbrengsten Startjaar 2e jaar Omzet Rente opbrengsten Overige opbrengsten Totaal € 0 Inkoop Inkoopkosten grondstoffen en materialen Overige inkoopkosten Bruto winst Kosten Verkoopkosten Verpakking en statiegeld Representatiekosten Reclame- en advertentiekosten Overige verkoopkosten Productiekosten Verpakkingsmateriaal en andere hulpmiddelen Onderhoud machines en installaties Kosten huur en lease machines en installaties Kosten van verzekeringen machines en installaties Overige productiekosten Algemene kosten Advieskosten Administratie kosten Accountantskosten Kantoorkosten (telefoon, portie, briefpapier, etc.) Contributies en abonnementen Kosten van verzekeringen Overige algemene kosten Huisvestingskosten Huur bedrijfspand Energiekosten Zakelijke lasten onroerend goed Kosten afvalstoffen Onderhoudskosten Schoonmaakkosten Kosten inrichting (klein materiaal) Huur/lease inventaris Verzekeringen Overige kosten Afschrijvings- en rentekosten Afschrijvingskosten: - Gebouwen - Installaties - Machines - Inventarissen en gereedschappen - Computerapparatuur - Middelen vervoer en transport (auto) Rentekosten Overige bankkosten Winst voor belasting

Offerte Opdrachtbevestiging Factuur

Offerte: aanbieding/prijsopgave voor te leveren diensten of producten Datum Offertenummer Wat lever je ?? Wat is wel…..of juist niet inbegrepen? Wat is de prijs? Inclusief of exclusief BTW? Hoe/wanneer wordt het geleverd? Geldigheidsduur van de offerte Garantie Verwijzing naar leveringsvoorwaarden

Opdrachtbevestiging: Een schriftelijke bevestiging van de uiteindelijke opdracht voor te leveren diensten of producten Datum “Offerte” heet nu “Opdrachtbevestiging” Wat lever je anders dan in de offerte stond ?? Zijn de voorwaarden veranderd? Is de prijs hetzelfde gebleven? Hoe/wanneer wordt het geleverd?

Factuureisen • Uw volledige naam en die van uw afnemer In bepaalde situaties bent u verplicht een factuur uit te reiken, lees hierover meer bij Wie zijn verplicht te factureren. Geldt deze verplichting voor u? Dan vermeldt u op uw facturen altijd de volgende basisgegevens: • Uw volledige naam en die van uw afnemer • U vermeldt de juridische naam. De handelsnaam mag ook, als die in combinatie met het adres en woonplaats bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Bij fiscale eenheden is het gebruikelijk dat de naam van het onderdeel dat de prestatie levert op de factuur staat. • Uw volledige adres en dat van uw afnemer • U vermeldt het adres waar de onderneming feitelijk is gevestigd. Vermelding van alleen een postbusnummer is niet voldoende. • Uw btw-nummer • Bij fiscale eenheden is dat het btw-nummer van het onderdeel dat de prestatie levert. • Uw KvK-nummer • de datum waarop de factuur is uitgereikt • een opeenvolgend nummer • de aard van de goederen of diensten die u hebt geleverd • de hoeveelheid van de goederen of de omvang van de diensten die u hebt geleverd • de datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling • het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw • Levert u prestaties met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen. Neem daarnaast de eenheidsprijs op, als dit van toepassing is. • het btw-tarief dat u in rekening brengt • het btw-bedrag In sommige situaties gelden aangepaste regels voor facturen.

Dank voor jullie aandacht EINDE Dank voor jullie aandacht