Opvallend gedrag en ontwikkelingsvoorsprong Stichting Quadrant 12 mei 2017
drs. Lilian van der Poel XL-leren Wie ben ik? Lilian van der Poel drs. Lilian van der Poel XL-leren
Gedrag Wat we zien….
Gedrag Wat gedrag eigenlijk is: een ongeopende enveloppe. Het kind wil er iets mee vertellen. We weten allemaal dat hoe jonger kinderen zijn, des te minder woorden ze tot hun beschikking hebben. Daarom laten ze in gedrag zien wat ze eigenlijk bedoelen. Voor ons de klus om die puzzel op te lossen. En daar kunnen ouders ons heel goed bij helpen.
Wat zien jullie? Wat denken jullie dat het is? Kijken in de envelop? Signalen Wat zien jullie? Wat denken jullie dat het is? Kijken in de envelop?
Signalen Autisme? Apathisch Staat buiten de groep Zelfbedachte vriendjes Vasthouden aan rituelen Rigide in afspraken Volledig in eigen wereld Ik noem een aantal gedragingen, jullie noemen het eerste wat in je opkomt
Signalen ADHD/ADD? Ongeconcentreerd Wiebelen en friemelen Impulsief Niet alert (gevaar) Rondrennen Moeite met luisteren
Signalen ODD? Agressief Stelt regels ter discussie Weigert te luisteren Prikkelbaar Moeite met veranderingen Snel geïrriteerd
Signalen Sociaal zwak? Speelt vaak alleen Huilt snel Boos op andere kinderen Klikspaan Kan zich niet staande houden in de groep Alleen contact met leidsters Sociaal zwak?
Misdiagnoses
Verschillen ADHD/ADD Hoogbegaafd Problemen bestonden al eerder Opvallend gebrek aan concentratie Heeft geen erg in anderen Problemen ontstaan met het naar school gaan Concentratie op zelf gekozen onderwerpen Corrigeert anderen en groot inlevingsvermogen
Verschillen ASS - Hoogbegaafdheid Geen zicht op emoties Grapjes op kinderlijk niveau Eenzijdige grapjes Niet bewust van anderen Reageert sterk op verandering Inzicht in emoties Grapjes op volwassen niveau Grapjes zijn veelzijdig Bewust van zichzelf en anderen Tolereert verandering mits eerlijk
Een andere bril Zijnskenmerken We gaan kort kijken naar de zijnskenmerken en daarvandaan naar de gedragskenmerken
Zijnskenmerken Perfectionisme: het kind pakt niets moeilijks meer aan Rechtvaardigheidsgevoel: het kind vindt dingen niet eerlijk Gevoeligheid: het kind over-reageert Kritische instelling: regels? Wat zijn dat?
Signalen Hoog IQ Apathisch Staat buiten de groep Zelfbedachte vriendjes Vasthouden aan rituelen Rigide in afspraken Volledig in eigen wereld Apatisch: het kind heeft opgegeven dat er iets te doen is dat leuk is voor hem Staat buiten de groep: ziet en voelt geen aansluiting Bedenkt zelf vriendjes om toch ‘iemand’ te hebben om mee te spelen Als je uitlegt waarom iets niet kan, gaat het wel goed. Als jullie mij niet snappen, dan duik ik weg in mijn eigen wereld; die is tenminste interessant
Signalen Andere interesse Ongeconcentreerd Wiebelen en friemelen Impulsief Niet alert (gevaar) Rondrennen Moeite met luisteren Is er iets om op te concentreren? Sommige kinderen hebben deze prikkels nodig om te concentreren Vraag na wat het plan van het kind is. Wat impulsief lijkt bij deze kinderen kan ook een weldoordacht maar dom plan zijn Uitproberen van allerlei grenzen; of let het kind niet op omdat hij zich niet bewust is van zijn lijf? Is er iets om alert op te zijn? Enorme energie Is er iets om naar te luisteren?
Signalen Voelt zich niet begrepen Agressief Stelt regels ter discussie Weigert te luisteren Prikkelbaar Moeite met veranderingen Snel geïrriteerd Als je al 100 keer iets hebt gevraagd en je krijgt het dan nog niet…. Probeert de wereld te begrijpen, is kritisch op zichzelf en op anderen Zijn de regels die je stelt consequent? Gelden ze voor iedereen? En zijn het zinvolle regels? Als je je niet begrepen voelt, dan raak je automatisch prikkelbaar Veranderingen lukken prima, als het kind er maar op voorbereid is. Vaak is het bij kinderen met een hoog IQ zo dat ze minder moeite hebben met veranderingen als ze weten wat het inhoudt Als je iets al 100 x gevraagd hebt….
Signalen Geen aansluiting Speelt vaak alleen Huilt snel Boos op andere kinderen Klikspaan Kan zich niet staande houden in de groep Alleen contact met leidsters Geen aansluiting Speelt alleen: geen speelkameraadjes Stelt vragen maar krijgt niet de respons die hij verwacht Boos op anderen: krijgt niet de respons die hij verwacht Klikspaan: rechtvaardigheidsgevoel Kan zich niet staande houden: probeert sociale regels te handhaven die de andere kinderen nog niet kunnen volgen Alleen contact met de leidsters: ziet de andere kinderen niet als gelijken
ontwikkelingsvoorsprong Een andere bril Gedragskenmerken bij ontwikkelingsvoorsprong We gaan kort kijken naar de zijnskenmerken en daarvandaan naar de gedragskenmerken
Wat zie je ook bij baby’s? Hoofd snel optillen Kijkt al jong gericht Lacht al snel na geboorte Gaat al jong zitten Praat vroeg Praat laat Sterke eigen wil Langer dan 7 uur per dag wakker in de eerste 3 maanden Vraag aan ouders
Wat zie je ook bij peuters? Honger naar kennis Jong belangstelling voor letters en cijfers Grote woordenschat (tenzij…) Gebruikt ingewikkelde zinnen/woorden IJzersterk geheugen Geïnteresseerd in levensvragen Tomeloze energie Invoelend vermogen Taakgerichtheid (maar…) Creativiteit (maar…) Zindelijk Aanpassingsvermogen
Gedrag begrijpen Plak niet te snel een etiket Meerdere oorzaken mogelijk voor verandering van gedrag Gedrag begrijpen door te kijken naar eerdere ontwikkeling van het kind Ouders erbij betrekken Signaleringslijst aanleggen.
Bedankt voor jullie aandacht www. xl-leren. com info@xl-leren Bedankt voor jullie aandacht www.xl-leren.com info@xl-leren.com facebook: xl-leren Linkedin: