drs. Lilian van der Poel XL-leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Ontwikkelingsvoorsprong: waar moet je aan denken?
Casus 1 Jongen, 11 jaar Aanmeldingsreden: PDD-NOS
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Levensbeschouwing Welkom
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Communicatie met de klant
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Opvoeden van drukke kinderen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
“sterke kanten van ASS”
DIGITALE COLLAGE ESTHER
  waarom worden dingen anders gehoord dan de woorden die je uitlegt.
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
Kanjertraining..
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Maak een presentatie van ongeveer 2 minuten waarin je uitlegt wat jouw visie is op het samenstellen van kleine groepen vanuit het VVE programma dat jullie.
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Heel gewoon maar toch anders.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Downsyndroom door naam. *Vandaag houd ik een spreekbeurt. *Het gaat over mijzelf. *Want het gaat over Downsyndroom. Spreekbeurt.
Fides-methode Sociale weerbaarheid Zelfvertrouwen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Executieve functies Marije Ruben.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Contact maken en contact houden
Big Data.
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Voel je wel in je vel !.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Profiel van een plusleerling
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Opvallend gedrag en ontwikkelingsvoorsprong Stichting Quadrant 12 mei 2017

drs. Lilian van der Poel XL-leren Wie ben ik? Lilian van der Poel drs. Lilian van der Poel XL-leren

Gedrag Wat we zien….

Gedrag Wat gedrag eigenlijk is: een ongeopende enveloppe. Het kind wil er iets mee vertellen. We weten allemaal dat hoe jonger kinderen zijn, des te minder woorden ze tot hun beschikking hebben. Daarom laten ze in gedrag zien wat ze eigenlijk bedoelen. Voor ons de klus om die puzzel op te lossen. En daar kunnen ouders ons heel goed bij helpen.

Wat zien jullie? Wat denken jullie dat het is? Kijken in de envelop? Signalen Wat zien jullie? Wat denken jullie dat het is? Kijken in de envelop?

Signalen Autisme? Apathisch Staat buiten de groep Zelfbedachte vriendjes Vasthouden aan rituelen Rigide in afspraken Volledig in eigen wereld Ik noem een aantal gedragingen, jullie noemen het eerste wat in je opkomt

Signalen ADHD/ADD? Ongeconcentreerd Wiebelen en friemelen Impulsief Niet alert (gevaar) Rondrennen Moeite met luisteren

Signalen ODD? Agressief Stelt regels ter discussie Weigert te luisteren Prikkelbaar Moeite met veranderingen Snel geïrriteerd

Signalen Sociaal zwak? Speelt vaak alleen Huilt snel Boos op andere kinderen Klikspaan Kan zich niet staande houden in de groep Alleen contact met leidsters Sociaal zwak?

Misdiagnoses

Verschillen ADHD/ADD Hoogbegaafd Problemen bestonden al eerder Opvallend gebrek aan concentratie Heeft geen erg in anderen Problemen ontstaan met het naar school gaan Concentratie op zelf gekozen onderwerpen Corrigeert anderen en groot inlevingsvermogen

Verschillen ASS - Hoogbegaafdheid Geen zicht op emoties Grapjes op kinderlijk niveau Eenzijdige grapjes Niet bewust van anderen Reageert sterk op verandering Inzicht in emoties Grapjes op volwassen niveau Grapjes zijn veelzijdig Bewust van zichzelf en anderen Tolereert verandering mits eerlijk

Een andere bril Zijnskenmerken We gaan kort kijken naar de zijnskenmerken en daarvandaan naar de gedragskenmerken

Zijnskenmerken Perfectionisme: het kind pakt niets moeilijks meer aan Rechtvaardigheidsgevoel: het kind vindt dingen niet eerlijk Gevoeligheid: het kind over-reageert Kritische instelling: regels? Wat zijn dat?

Signalen Hoog IQ Apathisch Staat buiten de groep Zelfbedachte vriendjes Vasthouden aan rituelen Rigide in afspraken Volledig in eigen wereld Apatisch: het kind heeft opgegeven dat er iets te doen is dat leuk is voor hem Staat buiten de groep: ziet en voelt geen aansluiting Bedenkt zelf vriendjes om toch ‘iemand’ te hebben om mee te spelen Als je uitlegt waarom iets niet kan, gaat het wel goed. Als jullie mij niet snappen, dan duik ik weg in mijn eigen wereld; die is tenminste interessant

Signalen Andere interesse Ongeconcentreerd Wiebelen en friemelen Impulsief Niet alert (gevaar) Rondrennen Moeite met luisteren Is er iets om op te concentreren? Sommige kinderen hebben deze prikkels nodig om te concentreren Vraag na wat het plan van het kind is. Wat impulsief lijkt bij deze kinderen kan ook een weldoordacht maar dom plan zijn Uitproberen van allerlei grenzen; of let het kind niet op omdat hij zich niet bewust is van zijn lijf? Is er iets om alert op te zijn? Enorme energie Is er iets om naar te luisteren?

Signalen Voelt zich niet begrepen Agressief Stelt regels ter discussie Weigert te luisteren Prikkelbaar Moeite met veranderingen Snel geïrriteerd Als je al 100 keer iets hebt gevraagd en je krijgt het dan nog niet…. Probeert de wereld te begrijpen, is kritisch op zichzelf en op anderen Zijn de regels die je stelt consequent? Gelden ze voor iedereen? En zijn het zinvolle regels? Als je je niet begrepen voelt, dan raak je automatisch prikkelbaar Veranderingen lukken prima, als het kind er maar op voorbereid is. Vaak is het bij kinderen met een hoog IQ zo dat ze minder moeite hebben met veranderingen als ze weten wat het inhoudt Als je iets al 100 x gevraagd hebt….

Signalen Geen aansluiting Speelt vaak alleen Huilt snel Boos op andere kinderen Klikspaan Kan zich niet staande houden in de groep Alleen contact met leidsters Geen aansluiting Speelt alleen: geen speelkameraadjes Stelt vragen maar krijgt niet de respons die hij verwacht Boos op anderen: krijgt niet de respons die hij verwacht Klikspaan: rechtvaardigheidsgevoel Kan zich niet staande houden: probeert sociale regels te handhaven die de andere kinderen nog niet kunnen volgen Alleen contact met de leidsters: ziet de andere kinderen niet als gelijken

ontwikkelingsvoorsprong Een andere bril Gedragskenmerken bij ontwikkelingsvoorsprong We gaan kort kijken naar de zijnskenmerken en daarvandaan naar de gedragskenmerken

Wat zie je ook bij baby’s? Hoofd snel optillen Kijkt al jong gericht Lacht al snel na geboorte Gaat al jong zitten Praat vroeg Praat laat Sterke eigen wil Langer dan 7 uur per dag wakker in de eerste 3 maanden Vraag aan ouders

Wat zie je ook bij peuters? Honger naar kennis Jong belangstelling voor letters en cijfers Grote woordenschat (tenzij…) Gebruikt ingewikkelde zinnen/woorden IJzersterk geheugen Geïnteresseerd in levensvragen Tomeloze energie Invoelend vermogen Taakgerichtheid (maar…) Creativiteit (maar…) Zindelijk Aanpassingsvermogen

Gedrag begrijpen Plak niet te snel een etiket Meerdere oorzaken mogelijk voor verandering van gedrag Gedrag begrijpen door te kijken naar eerdere ontwikkeling van het kind Ouders erbij betrekken Signaleringslijst aanleggen.

Bedankt voor jullie aandacht www. xl-leren. com info@xl-leren Bedankt voor jullie aandacht www.xl-leren.com info@xl-leren.com facebook: xl-leren Linkedin: