OER Sterk OER Sterk OER Sterk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren
1.Uitgangspunten gelijke behandeling bij examens 2.Formele structuur: wie beslist?
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Studiecoach Bijeenkomst
Afname Analyse Advies AAA Studiekeuzecheck: studie(keuze)bijsluiter
Visie informatievoorziening
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Actualiteiten leerlingendaling NVOR * 24 september 2015.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
Bijeenkomst naar aanleiding van Rapport Ecorys Beleidsdoorlichting “Positie van de client “ Brigitte Zonneveld Plv. Directeur Markt & Consument.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Van AWBZ naar Wlz Betekenis voor wooninitiatieven Themabijeenkomst platform wooninitiatieven 17 oktober 2015 Roland Beukers Directie langdurige zorg.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Rapport commissie De Vries B&W-presentatie 27 januari 2009.
Informatiebijeenkomst Arbeidsmarktregio’s 27 juni 2013 Programmaperiode ESF Natalie Koot, projectleider ESF 2020.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Rechten en plichten van opleidingscommissies
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Kwaliteitslabel en Professionalisering
SLC ASSESMENT Door Peter Smaal.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Regionale kansen met de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet.
Toelatingsrecht Per 1 augustus 2017 Decanendag, 22 februari 2018
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Fijn dat je voor ons kiest Fijn dat je bij ons blijft
ROC West-Brabant Marina Smits, beleidsadviseur Dienst Onderwijs & Kwaliteit Kaders Bindend Studieadvies.
Transparantie over Toegang master
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Een eigen leerroute voor elke student
Lennart Nooij & Linda Lemmens
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

OER Sterk OER Sterk OER Sterk De kracht van de OER bij vernieuwing en innovatie van het onderwijs Jeroen Scholten Linde Reinder Smit Lida van Stralen

Durf te leren Onderwijs staat centraal, werken vanuit de bedoeling Principle driven (i.p.v. rule based) Persoonlijk en dichtbij Meerjarige verandering! In deze verandering kan de OER een rol spelen: Ondersteunt (de innovatie van) het onderwijs en de gekozen onderwijsleeromgeving In het gebruik van de OER kan cultuurverandering zichtbaar worden N.b. De OER is een middel, geen doel op zich!

Ambitie voor de OER 2022 Uitgangspunten voor de vernieuwing van de OER: Aansluiten bij ontwikkelingen in het onderwijs, de onderwijsvisie van opleidingen ondersteunen Ruimte voor maatwerk en innovatie Verbeteren toegankelijkheid van de OER en andere delen van het studentenstatuut Focus op primaire functie: rechten en plichten studenten Uitvoering draagt bij aan persoonlijk en dichtbij

Ambitie voor de OER 2018-2019 Beoogde resultaten in OER 2018-2019: De OER toegankelijker en beter leesbaar te maken (OER herschrijven) Werken op basis van kansen (meer principle driven i.p.v. rule-based werken) Wensen van het onderwijs voor studiejaar 2018–2019 inventariseren en belemmeringen wegnemen (aanpassen beleid en/of inhoud OER aanpassen) Van (Rule based) De randvoorwaarden bepalen het resultaat De kaders zijn ‘beperkend’ (of worden zo ervaren) Achter de regels ‘verschuilen’ Naar (Principle driven) Het resultaat bepaalt de randvoorwaarden De bedoeling van het onderwijs, de visie op onderwijs, geeft de inhoud van de kaders aan

De stand van zaken, 2-11-2017 We hebben veel vragen over en wensen voor het algemene deel van de OER 2018-2019 ontvangen Het betreft redactionele en inhoudelijke wensen We richten ons vandaag op de inhoudelijke wensen, immers: op basis van de visie op onderwijs gemaakte keuzen in het curriculum werken als de kaders binnen het studentenstatuut en het beleid deze keuzen ondersteunen Dan is een onderwijsprogramma OER Sterk

De stand van zaken, 2-11-2017 De inhoudelijke wensen: Komen uit alle domeinen en stafdiensten Met name opleidingen die het curriculum vernieuwen hebben inhoudelijke wensen Zijn veelal nog sterk gerelateerd aan bestaande kaders (weinig wilde wensen) Betreffen in veel gevallen de BSA procedure en het toetsen Na verkenning consequenties advies: Aanpassing OER 18-19 of volgend OER Aanpassing beleid Verkenning van risico’s m.b.v. pilot

De stand van zaken, 2-11-2017 Op de volgende dia’s ter inspiratie een aantal van de ontvangen wensen Van belang: Ruimte in het algemeen deel van de OER Vraagt rekenschap in het opleidingsspecifieke deel van de OER. Vraagt bewuste keuzen van een opleiding bij voorkeur gemaakt vanuit de visie op onderwijs van het team

Toetsen, -1- Inhoudelijke wensen: Compensatie van deeltoetsen binnen een onderwijseenheid: bestaande pilot BFL, maatwerk wensen vanuit GSW en TOI, met standaard (norm: 45) of maatwerk ondergrens? Variatie in het aantal toetsgelegenheden per studiejaar: enkele opleidingen hebben, rekenschap gevend t.a.v. studeerbaarheid en uitstelgedrag, behoefte om meer (3) en minder dan 2 toetsgelegenheden (1) te bieden Beoordeling van een onderwijseenheid met voldoende/ onvoldoende (i.p.v. met een cijfer): in het onderwijs komen eenheden voor die niet/moeilijk op een 100-puntschaal te beoordelen zijn. Tegelijkertijd willen we dat een student middels een cijferlijst zijn/haar kwaliteiten kenbaar kan maken, willen we een GPA kunnen berekenen en willen we een predicaat kunnen berekenen

Toetsen, -2- Inhoudelijke wensen: Mondelinge toets niet openbaar, tenzij de examencie anders heeft beslist: nu wel openbaar, tenzij, meerdere opleidingen willen dit graag aangepast zien 15 minuten te laat komen na starttijd toets: dis is mogelijk m.i.v. studiejaar 17-18, er zijn hier veel kritische geluiden over Registratie No Show: uitgangspunt: PS is resultaatregistratiesysteem, no show kan elders geregistreerd

BSA Inhoudelijke wensen: Hoogte kwantitatieve norm: discretionaire bevoegdheid directeur benutten voor student die een beperkt aantal punten (niet meer dan maximaal 5 punten?) afwijkt van de gestelde norm van 50 ECTS, onderbouwing door docententeam op basis van objectieve criteria Kwalitatieve norm facultatief maken: niet voor alle opleidingen een inhoudelijk krachtig instrument om studenten op beroepsgeschiktheid te selecteren, rekenschap op de keuze om de kwalitatieve norm wel/niet in te zetten Waarschuwingsbrief aan alle studenten: we kunnen alle studenten persoonlijk en dichtbij een waarschuwingsbrief sturen (maatwerk: 100% punten – niet alle punten behaald), dat scheelt ons veel werk

Andere onderwerpen en vraagstukken Inhoudelijke wensen: Semester als mogelijkheid naast een periode 15-dagen termijn: reactietermijn geuniformeerd, of dat in alle gevallen past…? Hoe kunnen we zorgen dat studenten deelnemen aan toetsen? Werken met jokers om het aantal toetsgelegenheden te beperken? Nominaal is normaal?