Het Haagsstudentbedrijf

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Totaal overzicht dienstverlening BizzInControl.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Business mapping Business model canvas.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Analyse klantgerichte websites
Les 4 cursus WordPress. Wat gaan we doen (1) 1. Importeren via Word problemen 2. Alle pagina’s en berichten verwijderen, incl prullenbak leegmaken 3.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Microsoft Dynamics Entrepreneur Solution 2008 Product Demo.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
LEARNING BY DOING Leren ondernemen op VMBO, HAVO en VWO Presentatie VECON 18 maart 2010 Martine van Schaik.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Portfolio Faculteit der Letteren
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Hans-Peter Hioolen.
La Nouvelle Espérance Tussentijdse presentatie van het resultaat.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Wat is WordPress en hoe installeer je het?. Wat is WordPress? WordPress is een CMS (Content Management Systeem) net als Joomla; Met een CMS kan een gebruiker.
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Het belang van een stage
Het belang van een stage
Webdesign & (Digital) Marketing Portfolio Stage
Kennismanagement & Sociale media
Activiteiten ANWB online e- commerce 1. 2 Algemene bij te houden zaken Relevante nieuwsitems plaatsen op blog m.b.v. Wordpress Persoonlijke ontwikkeling:
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 5. Social Media II.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 3. Affiliate Marketing.
Minor Internet Marketing
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Wordpress websites Zelf uw site bijhouden Partindag Maarten Pors.
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
JUNIOR COMPANY TRAINING DOCENTEN. MISSIE Jongeren inspireren en uitdagen te bouwen aan een ondernemende toekomst.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Agenda Wie ben ik? Redkiwi Online marketing In de diepte: SEO.
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
Online Muziekschool New Media Skills 15 sep 2009 Jeroen Bouman.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
Maak je website beter vindbaar!
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
SEO Hoger in Google.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Waarom deze Nieuwsbrief?
website pakket Je Bedrijf Onbezorgd Online!
Templates in MailChimp (1)
Workshop H – Hoe maak je onderwijs in een leerbedrijf?
Van Opdracht tot Website
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Sieberdam/ROCS & KODOS
DMK – lesweek 10: Privacy.
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Online Marketing voor het MBO
KEUZEVAKKEN ECONOMIE & ONDERNEMEN voorlichtingsavond S. Alibasic
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Transcript van de presentatie:

Het Haagsstudentbedrijf Martijn Borsje

Martijn Borsje Hogeschooldocent De Haagse Hogeschool Docent Marketing & Sales Coördinator student company bij de opleiding ORM Verantwoordelijk voor de 15 ECTS minor Online Marketing & E-commerce Eigenaar Hoezo Online Training op het gebied van online Markering & E-commerce Laatste opdrachtgevers: Drenthe College, ROC Aventus, Middelbare Hotelschool Amersfoort, Saxion Hogescholen, Stenden University VOF de Leerfabriek, RPU webbouw Duale Hochschule Baden-Württemberg, Hull College, Universiteit van Aruba Trainer voor Google’s digitale werkplaats

Leidraad Wat is het project “Haagsstudentbedrijf” Veranderingen en uitdagingen bij het project Van idee tot realisatie Hoe de praktijk toch weer anders bleek te zijn… Lessons learned

Wat is het Project: “Het Haags studentbedrijf” Learning by doing Opzetten en runnen van een eigen (student)bedrijf Onderzoek naar marktmogelijkheden Verzinnen van een product Opstellen ondernemingsplan Verkopen van aandelen Inkopen en of importeren van producten Marketing en verkoop Financiële administratie Verantwoording naar de fiscus Opheffen bedrijf

Veranderingen binnen Project Op welke wijze kan online marketing en e-commerce worden toegevoegd aan het project. Het opstarten van een webshop

Uitdagingen Een webshop per studentbedrijf Webshop per klas Slechts 1 product per website Hoge kosten Registratie domeinnaam lastig Moest vaak op persoonlijke naam student gedaan worden Webshop per klas Meerdere producten per website Veel samenwerking tussen studentbedrijven Registratie van domeinnaam lastig Webshop vanuit de opleiding

Webshop vanuit de opleiding 14 september 2018 Webshop vanuit de opleiding Open source systemen / CMS systeem Wordpress, Drupal, Joomla Corporate, Magazine, Community en Intranet websites Goede WYSIWYG editor Gemakkelijke opbouw & voldoende mogelijkheden voor SEO ondersteuning Look & feel wordt bepaald door de HTML / CSS van de theme / template Minder geschikt voor e-commerce Weinig ondersteuning. Extra plugins zijn te koop, waar wel ondersteuning is. Webwinkelsoftware Biedmeer, Mijnwebwinkel, Shoppagina, LogiVert, Luondo, Mijnwinkel, Shoptrader, Voorraadbeheer, koppeling met PSP & verzendtarieven en bestelproces Goede WYSIWHY editor Look & feel kan d.m.v. HTML / CSS volledig aangepast worden E-mail en telefonische ondersteuning Handmatige instelling SEO -> vraagt meer werk Kosten (240 euro) Hyper Text Markup Language`. Het is een programmeertaal waarmee u Internet-pagina`s kunt opmaken Cascading Style Sheets (afgekort tot CSS), stijlbladen, zijn een mogelijkheid om devormgeving van webpagina's los te koppelen van hun feitelijke inhoud en centraal vast te leggen.

Webwinkelsoftware: myshop Gemiddeld in prijs Mogelijkheid tot het kopen van extra pagina’s Voorbeelden, enkele van de duizende sites http://www.vvvzhz.nl/ vvv zuidholland http://www.techflex-europa.com/ Groothandel http://www.top1toyswestland.nl/ Er is een lesprogramma voor deze aanbieder geschreven Mogelijkheid om e-commerce te integreren binnen het lessenplan

Van idee tot realisatie: Opstellen bouwplan Bedrijven pagina Logo van het studentbedrijf Omschrijving van het studentbedrijf Groepsfoto Promotiefilmpje voor het studentbedrijf Productenpagina Foto van het product Omschrijving van het product Optioneel: Productvideo Aanbieding pagina Producten van afgelopen jaar

Van idee tot realisatie: Externe contacten zoeken Wootsh communicatie Ervaring met het ontwerpen van websites RPU webbouw Ervaring met schrijven HTML en CSS Meerdere website ontwikkeld Zelf docent: bouwen vanuit een onderwijsvisie Stichting Jonge Honden De stichting faciliteert onderwijsinstellingen bij het opstarten van studentbedrijven

Van idee tot realisatie: Het resultaat

Van idee tot realisatie: Het resultaat

Van idee tot realisatie: Het resultaat

Hoe de praktijk toch weer anders bleek te zijn… Aanleveren van materialen (tekst, foto’s, html, excell bestand) bleek moeilijker dan verwacht. Website werd snel & druk bezocht Studenten werden actief en vonden de echtheid vooral leuk Koppeling met Omni kassa bleek via Jong Ondernemen lastig. Verzenden van producten Verfijnen van de website Blog Sleutelwoorden per pagina Social media kanalen inzetten

Lessons learned… Studenten vinden het lastig om 140 woorden foutloos te schrijven. Studenten vinden het lastig om concreet en doeltreffend te schrijven Studenten vinden het lastig om zeer nauwkeurig te werken Studenten zijn creatief in de bedrijfsfilmpjes & geven van een pitch Als het echt wordt, dan gaan studenten ervoor

Lessons learned… Als het echt wordt, gaan ze ervoor. Meer door studenten zelf laten doen Maar verwacht niet te veel…

En verder… Website analyse d.m.v. google analytics De module wordt nu ontwikkeld Uitdaging is de bezoekersaantallen van de site E-commerce onderwijs vanuit myshop Elke student start een eigen webshop in een veilige proef omgeving, alvorens de echte website te gebruiken Meerdere scholen gebruik laten maken van het platform Saxion Hogeschool heeft de webshop al overgenomen Trainen verzorgen bij verschillende scholen op het gebied van online marketing Veel docenten zien wel het belang van online marketing onderwijs, maar hebben te weinig kennis op dit gebied.

Trainingen bij andere scholen Saxion Hogeschool Deventer & Enschede ROC Aventus Deventer Drenthe College Webshopheld Duale Hochschule Baden-Württemberg (D) Hull College (UK) Universiteit van Aruba

Verdere samenwerking met Stichting Jonge Honden Samenwerking met Jong Ondernemen verliep moeizaam Verplichte programma’s Vaste procedures Veel werk voor docenten Aangeboden faciliteiten werden niet gebruikt Via het landelijk netwerk van ORM opleidingen is er een alternatief gevonden

Verdere samenwerking met Stichting Jonge Honden De stichting faciliteert onderwijsinstellingen bij het opstarten van studentbedrijven Bankrekening KvK en BTW nummer Aansprakelijkheids- en rechtshulpverzekering Centrale afspraken met de fiscus Het onderwijsproces blijft in handel van de school. Meer informatie over stichting Jonge Honden bij de stand.

Vragen

Gegevens: Martijn Borsje Mauritslaan 17 3871 CG Hoevelaken 0611311946 Info@hoezoonline.nl

Referenties Drenthe College Eddy van Tolie Mob: 06-51816009 ROC Aventus Kees de Koning Mob: 06-13532688 Duale Hochschule Baden-Württemberg Prof. Dr. Thomas Schmidt Tel: +49 (0)7131 / 1237 126

Drie daagse cursus Online Marketing Omschrijving Cursus: De driedaagse basiscursus ´Online marketing en E-commerce´ geeft docenten praktische handvatten op het gebied van online marketing. De opgedane theorie kan direct in de eigen lessen worden gebruikt. De driedaagse cursus heeft de volgende opbouw: Dag 1: Tijdens de eerste dag worden de ontwikkelingen op het gebied van e-commerce besproken. De dag staat dan ook in het teken van e-commerce. Er wordt aan de hand van praktische opdrachten een opzet gemaakt voor een website en er worden schetsen gemaakt voor de website. Uitgangspunt is het 5S model (Chaffey, 2012). Elke opdracht start met een theoretische basis en wordt later aan de groep gepresenteerd en door de cursusleider van doeltreffend commentaar voorzien. Uiteraard wordt er aandacht besteedt aan conversiegericht schrijven en worden de laatste conversie-optimalisatie technieken besproken. Aan het einde van de dag is er een basis gelegd voor een goede en functionerende website. Een goede website zorgt er immers voor dat bezoekers van de website converteren tot vaste en loyale klanten.

Drie daagse cursus Online Marketing Dag 2: De tweede dag staat in het teken van online pull marketing. Doormiddel van de ontworpen website kunnen verschillende online marketingcommunicatiemiddelen worden ingezet. Hierbij komt search engine optimalisatie (SEO) en search engine advertising (SEA) uitgebreid aan bod. Door een combinatie van actuele theorie en praktische opdrachten wordt aangegeven hoe (web)winkels klanten overhalen hun winkel of website te bezoeken. Uitgangspunt is dat de opdrachten en de theorie direct kunnen worden toegepast in de eigen lessen van de deelnemers. Dag 3: Tijdens de derde dag worden de overige online push marketingtools besproken: Affiliatie marketing, e-mail marketing, games, viral en display marketing. Uiteraard wordt er extra aandacht besteedt aan social media marketing. De dag wordt afgesloten door middel van het opstellen van een strategisch online marketingplan en een toets.