Markt-verkenning Zero Emission bussen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
- Administratie - Analyse - Actie -
Advertisements

Een Calandlyceum project
1 Welkom bij Transitie Roermond. Transition Towns zijn lokale gemeenschappen (steden, wijken, dorpen, buurten) die zelf aan de slag gaan om hun leven.
Programma Welkom Videoboodschap Bert Pauli
Van der Pekbrug Steven Molleman Titel presentatie Gemeente Amsterdam
Concept programma: naar een toekomstvast OV
Geveke Perslucht-(& Gas)techniek Joost Sleeking
Gijs van Leeuwen Inkoper/adviseur
Energie en Warmte Samenvattend….
Maasvlakte 2: bestemmingsplan en MER
Kavel overschrijdende investeringen voorbereid door Arjan Wijdeveld Onderwerpen: Milieu / energie investeringen IT investeringen.
Discussie met de klant !! Professionalisering Vergunningverlening.
“In opdracht van Oranjewoud B.V.” 1.  Welkom!  Samenwerking tussen E, W, IPO, IM  School of E&D of Applied Sciences 2.
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
De duurzaamheid van warmtebronnen
1 Presentatie voor de kaderleden van de Noord-Hollandse ouderenbonden en de werkgroepen van de SBO-NH 8 november 2013 Door Wiebe de Haan (voorzitter Rocov-NH)
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
Herinrichting Everlosebeekstraat
Clusteren van Glastuinbouw in Duurzame Glastuinbouwzones Vlaamse regering
Smart Grids – Waarom? Aart-Jan de Graaf – Lector Meet- en Regeltechniek.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Urgentie van warmte.
Dijkverbetering Eemshaven-Delfzijl
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Webinar 18 februari 2016 Hoe gebruikt u de gemeentelijke monitor Sociaal Domein?
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
Afspraken, instrumenten, systemen en resultaten
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
ZELFRIJDENDE AUTO'S IN HET LMS Maaike Snelder Bart van Arem, Remko Smit, Martijn de Kievit.
1 december Stand van zaken Centrumplan – fase 1 ● Terugblik ● Financieel kader ● Risico’s ● Vooruitkijken.
Symposium ROCOV Utrecht “OV zonder oogkleppen” Utrecht, 15 november Marktwerking en aanbesteding in het OV: naar een nieuwe fase met meer reizigersparticipatie.
16 oktober 2012 Raadsvergadering Gemeente Alblasserdam.
Presentatie. Wie zijn wij? Sun & Wind energy solutions B.V. Geschiedenis Vestigingen CO 2 -neutraal Project: Benut je ZON.
Routekaart Duurzaamheiddoelstellingen Stand van Zaken.
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
INFORMATIE BIJEENKOMST VERDUURZAMEN SPORTACCOMMODATIES
Haal er samen meer energie uit
SAMEN STERK VOOR UW CLUB
een toekomst zonder gas
Gevolgen Marktmodel Energie voor Gemeenten
Derde generatie warmtelevering
Een frituurpan met een vermogen van 2200 W staat anderhalf uur aan
Parkmanagement Veghel & Arriva Nederland
Tarieven in het nieuwe Marktmodel
E = P × t.
seminar kleine windturbines
De Pit en Overloon duurzaam
Titel van de presentatie
Lage temperatuur netwerken
Naar een lokale strategie voor de energietransitie
Energie voor je leerlingen
Alle OV-bussen binnenkort zero emissie: Lessen van een green deal.
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
High Value Datalijst Provincies
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Versterk uw lokaal klimaatbeleid!
Zonnebloem op zonne-energie
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Qbuzz nieuwe vervoerder in Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden.
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
Ervaringen met gesloten bodemenergiesystemen in Goes
Nieuw OV-netwerk in regio DAV Drechtraad
Toelichting onderzoek productiewater NAM
Cocreatie sessie: meekoppelkansen circulaire snelweg
17 september 2018 Duurzame energie
Leerlijn: Duurzame Energie
Aanbesteding concessie Zaanstreek-Waterland ZaWa 2022
Ontwikkeling Middenzone Gezondheidspark
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Markt-verkenning Zero Emission bussen

Inhoud Facts (Achtergrond en Energievolume) Concessiekalender Systeemkeuze (incl. Overzicht) > Uitdaging Aanvragen per netbeheerder per jaar Doorlooptijden aansluiting Aanbestedingsproces Voorbeeld Aandachtspunten en aanbevelingen Alle gepresenteerde cijfers in deze presentatie betreffen geheel Nederland 2

1. Facts Achtergrond Maart 2016 Bestuursakkoord Zero Emissie Bussen H2-bussen 5100 OV-bussen 32 concessiegebieden 13 OV-autoriteiten (concessieverleners) Systeempilots 3

Nederlandse Energienet 1. Facts Energievolume Warmte Pompen 11 TWh Zonne panelen + 8,5 TWh Elek. koken 1,5 TWh Nederlandse Energienet 105 TWh Wind-molens + 34 TWh E-trucks 4,5 TWh E-auto’s 12-20 TWh E-bussen 0,5 TWh* *5. 130 bussen x 77.000 km/jr x 1,25 kWh/km Ter vergelijking: NS gebruikt 1,4 TWh/jr 4

2. Concessiekalender Aflopende concessies + gerelateerde bussen: Aannames: Concessies kennen een looptijd van 8 jaar; Jaarlijks lopen concessies af, waarna aanbesteding plaatsvindt; Bij elke concessiewissel worden alle bussen vervangen; Eerste realisaties / projecten E-bussen lopen al, zal alleen maar toenemen. Prognose aantal ZE-bussen:

3. Systeemkeuze Er zijn verschillende technische opties: Depot charging -> Flex mogelijkheden Opportunity charging Mix Charging Er zijn verschillende laadtechnieken Kabel Pantograaf up Pantograaf down Trolley 2.0 Nog geen standaardisatie

3. Systeemkeuze Depot Charging Gevraagd vermogen in MW Eigenschappen Depot Charging: Grote accupakketten (>300kWh); Laden op remise (aanname 1 remise = 30 bussen = 2 MVA); Laden tussen 20:00 en 5:00 u, hoge gelijktijdigheid maar er zijn wel flexmogelijkheden

3. Systeemkeuze Opportunity Charging Gevraagd vermogen in MW Eigenschappen Opportunity Charging: Kleine accupakketten (<100kWh); Laden op (eind) haltes (aanname = 1 pantograaf = 5 bussen = 600 KVA) Overdag laden; geringe gelijktijdigheid Hoge vermogens (>300kW) gedurende korte periodes; geen flexmogelijkheid.

3. Systeemkeuze Mix Charging Gevraagd vermogen in MW Eigenschappen Mix Charging: Accupakketten (100-200kWh); Laden op remise (1MVA) én (eind)haltes (3x225A); Zowel ‘s nachts laden als overdag (bij)laden, Laden overdag minder kritisch, spits mijden; Gemiddelde vermogens (< 450kW) gedurende korte periodes;

3. Systeemkeuze Overzicht Gevraagd vermogen in MW N.B. grafiek gaat uit van 100% gelijktijdigheid

4. Aantal aanvragen per netbeheerder per jaar Aannames: Mix charging 1 remise per 30 bussen; 1 opportunity charger per 5 bussen 11

5. Doorlooptijden aansluiting Doorlooptijden laadinfra lang door: Veel verschillende partijen bij besluitvorming Locaties met grote druk op openbare ruimte Nieuwe materie voor procedures en vergunningen Aanpassing energie infrastructuur (is kern van het probleem netbeheerders) 12

6. Aanbestedingsproces Vervroegen Gevolg: Imagoschade en Rework damagecontrol Vervroegen Helpen met opstellen PVE Lange doorlooptijd 13

7. Voorbeeld Rotterdam 104 buslijnen Vervoerders : RET (258 bussen), daarnaast streekvervoer o.a. Connexxion en Arriva Haltes waar de meeste unieke lijnnummers langskomen Heat map met mogelijke locaties voor opportunity charging 14

8. Aandachtspunten en aanbevelingen Belangrijk in zo’n vroeg mogelijk stadium aan tafel bij OV- autoriteiten Aanbestedingsondersteuning Inzicht in en advisering over netimpact gevraagde Heat map opstellen Laadlocaties in overleg bepalen Inzicht verschaffen in netimpact Inrichten congestiemanagement PQ-effecten monitoren en mogelijkheden slimladen exploiteren 5-10 maanden beschikbaar tussen gunning aanbesteding en live-gang voor realisatie laadinfrastructuur (incl. netaansluitingen) Meedoen tweede fase marktdialoog (CROW) Adviseren t.a.v. splitsing vervoersdienst en exploitatie laadinfra Adviseren t.a.v. interoperabiliteit e-bussen en vrachtwagens 15