Ziektebeleving bij niet-westerse migranten “verklaringsmodellen” Abderrahman Karbila Islamitisch geestelijk verzorger EMC en Franciscus Gashuis&Vlietland
Programma: Inleiding Ziekte beleven als beproeving (lot en fatalisme staan centraal) Ziekte beleven als straf (zelfbeeld staat centraal) Ziekte beleven als oorzaak van magische krachten en bezetenheid. Ziekte beleven als beproeving (eigen verantwoodelijkheid en vrijheid staan centraal)
Inleiding: Niet-westerse migranten Interactie religie en mens
Ziekte beleven als beproeving (lot en fatalisme staan centraal) Interpretatie voorbeschikking Het vertrouwen in de reguliere zorg is minimaal. Slechts gebed, rituelen of alternatieve genezers zullen helpen.
Ziekte beleven als straf (zelfbeeld staat centraal) Men verklaart zijn ziekte als straf van Allah; Exesieve religieuze schuldgevoelens; Men is wanhopig. Geen of weinig kans voor vergeving.
Ziekte beleven als oorzaak van magische krachten en bezetenheid door de duivel/Djin. Komt vooral bij psychische patienten; Ziektebeeld versterkt de overtuiging; Weinig ziekte besef en ziekte inzicht; Het vertrouwen in de regulier zorg is minimaal; Men ziet meer kans bij alternatieve “genezers”.
Ziekte beleven als beproeving (eigen verantwoodelijkheid en vrijheid staan centraal) Men beleeft de ziekte als lot en test maar door inzet en keuzes maken kan het eind positief zijn; Men vertrouwt in Allah en neemt tegelijk eigen verantwoordelijkheid in de rationele keuzes; Men ziet geen tegenstrijdigheden tussen voorbeschikking en eigen vrijheid en verantwoordelijkheid;
Ziekte beleven als beproeving (eigen verantwoodelijkheid en vrijheid staan centraal) Men beleeft ziekte als een spirituele opgave. Hoe ga ik hiermee om? Men praat over hoop, troost en geduld. Men reflecteert en veerkracht ontwikkelt;
Professionele begeleiding Bij goede begeleiding kan patient groeien naar het laatse model, waarbij geloof, beleving en rationaliteit in harmonie met elkaar zijn.
Vragen?