Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Presentatie Procedure naar het VO
Informatieavond groep 7
Informatie avond groep 8
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Informatieavond m.b.t. Het Voortgezet Onderwijs
CohortOnderzoek OnderwijsLoopbanen
Euh…, hoe gaat dat eigenlijk met het VO en die adviezen...?
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Informatie avond groep 8
Onderwijsachterstandenbeleid succesvol?
Diagnostische toetsen voor het MBO
Wat hebben COOL en Pre-COOL te bieden aan lokale partners? LEA conferentie 20 januari 2011.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Euh…, hoe gaat dat eigenlijk met het VO en die adviezen...?
De Gong informatieavond 16 november 2010 Euh…, hoe gaat dat eigenlijk met het VO en die adviezen...?
Informatieavond groep 8
Met groep 8 op weg naar de brugklas
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Informatieavond groep 7
Plaatsingswijzer MH-Rijnstreek
Veranderingen rondom advisering & eindtoets. Het advies Concrete richtlijnen op papier gezet Advies is leidend bij plaatsing op V.O.
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Ontwikkelingsperspectief
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Presentatie rondom advisering & eindtoets
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Informatieavond Voortgezet Onderwijs
GROEP 8.
Advies en POVO procedure
Informatieavond PO - VO. Wat kunt u deze avond verwachten?  uurUitleg advisering PO - VO  uurEerste ronde: scholen uit het VO.
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Monitoring OPO-PCBO Tytsjerksteradiel Schooljaar
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Toetsweken Toetsweek voor leerlingen met Pro en LWOO advies : maandag 12 t/m vrijdag 16 december 2016 Toetsweek overige adviezen M8 woensdag.
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Ouderinformatieavond Middaggroepen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Zittenblijven in het basisonderwijs: leerlingen, scholen, argumenten, alternatieven Geert Driessen | Bianca Leest Lia Mulder | Tineke Paas | Twan.
Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten?
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Doubleren.
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs dr. Geert Driessen ITS – Radboud Universiteit Nijmegen www.geertdriessen.nl

Achtergronden Keuze VO-school: advies 2e gegeven, meestal Eindtoets Discrepantie toetsprestaties – advies: overadvisering: hoger advies dan leerlingen met vergelijkbare prestaties onderadvisering: lager advies dan leerlingen met vergelijkbare prestaties

Ontwikkelingen Eind jaren ‘80: overadvisering van allochtone leerlingen. 2e helft jaren ‘90: overadvisering allochtonen verdwenen: leerkrachten meer ervaring met allochtonen veranderend politiek klimaat, verdwijnen taboes procedure-afspraken marktwerking, kritischer aannamebeleid. Begin jaren 2000: onderadvisering autochtone leerlingen. 2007: Onderadvisering allochtonen in Amsterdam?

Gevolgen Overadvisering: - meteen in VO al op achterstand - lagere rapportcijfers, meer doubleren, meer drop-out - motivatieverlies. Maar ook: - extra stimulans, ambities waarmaken. Onderadvisering: blijvend op achterstand onderbenutting, verspilling talent. Afwijking meritocratisch principe.

Onderzoeksvraag Is er ten aanzien van sommige categorieën van leerlingen sprake van onder- of overadvisering, ofwel krijgen sommige categorieën lagere dan wel hogere adviezen dan op basis van hun prestaties verwacht zou worden?

Onderzoeksopzet COOL-meting 2007/08; groep 8. Twee steekproeven: over- en onderadvisering: 7269 leerlingen in 443 klassen deelname aan Cito Eindtoets: 9099 leerlingen in 544 klassen. Beschrijvende en verklarende analyse m.b.v. variantie-analyse en multilevel-analyse.

OAB-categorieën Autochtoon 1.0 ho beide ouders meer dan lbo; minstens één ho 1.0 mbo (referentie) beide ouders meer dan lbo; maar geen ho 1.25 ex één ouder max. lbo, de ander meer 1.25 nu 0.3 beide ouders max. lbo 1.25 nu 1.2 beide ouders max. lbo; ten minste 1 max. lo Allochtoon 1.9 ex 1.9 nu 0.3 1.9 nu 1.2

Advies, prestaties en OAB OAB autochtoon OAB allochtoon tot eta 1.0 ho mbo 1.25 ex 0.3 1.2 1.9 Gemiddeld advies 4.1 3.6 3.2 2.7 3.8 3.1 3.3 0.41 Cito Eindtoets 539.4 535.1 532.3 529.0 526.5 535.3 531.3 530.5 527.9 527.8 532.8 0.40 Cito Taal 78.9 73.7 69.5 65.9 62.8 73.2 68.0 66.5 64.1 62.5 70.1 0.39 Cito Rekenen 47.5 43.3 41.5 38.3 36.0 44.5 40.5 40.6 37.9 38.9 41.9 0.30 Cito Studievaard. 32.1 29.7 28.1 26.3 25.0 29.9 27.5 27.2 25.5 25.3 28.3 0.36 COOL Taal LWS 118.3 114.9 111.2 109.5 107.8 110.7 109.1 106.8 104.6 104.0 111.6 0.34 COOL Taal DMT 89.0 87.1 85.3 83.7 83.8 90.9 87.9 88.0 86.1 85.8 86.6 0.12 COOL Lezen BL 63.8 57.4 53.4 48.8 47.6 57.3 51.9 50.3 46.8 47.1 54.4 0.37 COOL Rekenen RW 120.5 117.6 115.9 113.5 112.7 118.4 114.7 112.4 113.9 116.3 0.28

Gedrag, houding en OAB OAB autochtoon OAB allochtoon tot eta 1.0 ho mbo 1.25 ex 0.3 1.2 1.9 Onderpresteren 2.4 2.5 2.6 2.7 0.11 Gedrag 3.8 3.7 3.5 3.6 0.12 Werkhouding 3.4 3.2 3.3 0.15 Afhankelijkheid 2.0 2.1 2.2 2.3 0.13 Conflict 1.7 1.8 Nabijheid 0.10 Ouderbetrokkenheid 4.1 2.9 3.0 2.8 0.44 Extrovert - introvert 0.04 Onverdraagzaam - verdr. Ordelijk - niet-ordelijk 3.1 Emotioneel - niet-emot. Autonoom - niet-auton. 0.18 Loopbaanvertr. (%) 13.7 16.5 21.0 31.5 36.9 20.3 29.5 40.2 45.8 25.4 0.25 Deeln. Cito schl.+ ll+ (%) 76.1 78.3 81.4 82.1 88.2 84.2 90.5 90.7 90.0 82.3 0.14 Deeln. Cito. schl.+ ll.- (%) 1.1 4.2 7.1 1.5 4.8 5.6

Onder- en overadvisering Model 1 2 3 4 5 6 7 Regressiecoëfficiënten OAB-categorie ∙ aut. 1.0 ho 0.51 0.07 0.31 ∙ aut. 1.0 mbo (= ref.) ref. ∙ aut. 1.25 ex -0.37 -0.08 -0.19 -0.07 -0.06 ∙ aut. 1.25 0.3 -0.82 -0.42 -0.16 -0.15 -0.14 ∙ aut. 1.25 1.2 -0.92 -0.45 -0.05 -0.04 ∙ all. 1.0 ho 0.17 0.13 0.08 0.11 0.10 ∙ all. 1.0 mbo -0.34 -0.02 -0.20 -0.01 -0.03 ∙ all. 1.9 ex -0.50 -0.29 ∙ all. 1.9 0.3 -0.83 -0.13 -0.49 -0.12 -0.11 ∙ all. 1.9 1.2 -0.09 Cito Eindtoets (totaal) 0.09 Niet-cognitieve kenmerken (12) xx Loopbaan (ref.=onvertraagd) Sekse (ref.=jongen) Klaskenmerken (3) Gemeentegrootte (3) Verklaarde varianties (%) Klasniveau 11.9 40.1 67.7 35.1 68.6 69.1 69.7 Leerlingniveau 88.1 16.6 74.2 39.1 75.0 75.3 75.4 Totaal 19.4 73.4 38.6 74.3 74.5 74.7

Deelname Cito Eindtoets Model 1 2 3 4 5 6 7 Regressiecoëfficiënten Deelname Cito . school + ll + (= ref.) ref. . school + ll - -0.16 -0.18 . school - ll - 0.04 0.02 Verklaarde varianties (%) Klasniveau 12.6 39.9 60.0 32.0 60.7 61.6 62.0 64.7 Leerlingniveau 87.4 16.1 62.3 37.8 64.8 65.5 65.6 66.1 Totaal 100.0 19.1 37.0 64.3 65.0 65.1 65.9

Conclusies en discussie Onder- of overadvisering Na verdiscontering van relevante covariaten, blijkt dat alleen nog de autochtone lichte achterstandscategorie (0.3) iets wordt ondergeadviseerd, en de autochtone hoogopgeleide niet-achterstandscategorie (1.0) iets wordt overgeadviseerd. De verschillen zijn weliswaar in statistische zin significant, maar empirisch gezien zeer klein. Vraag: Hebben de autochtone leerlingen de afgelopen decennia te weinig aandacht gekregen in het beleid? Verschillen naar deelname Cito Eindtoets Vergeleken met leerlingen die de Cito Eindtoets hebben gemaakt, krijgen leerlingen op dezelfde scholen die die toets niet hebben gemaakt een iets lager advies. Deze leerlingen worden dus bij vergelijkbare competenties en achtergronden licht ondergeadviseerd. Vraag: Dienen alle leerlingen een eindtoets te maken, ongeacht hun prestatieniveau?