INTRO Les 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
foto's door Casper görannsson
Advertisements

door: Roderick Juffermans
Eerste kennismaking met programmeren in RoboMind
Op Sint-Montfort.
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ik hou van Holland spel!.
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
Lego Mindstorm.
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER LEssen
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
BEGINNER EV3 Programmeer Les
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
RoboCup Junior Bouwen van een robot voor de RCJr lessen Versie
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEERLES
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Longboard rijden Board balance Tricks Tricks Tricks Board balance
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Presentatie door: Toon Kuijpers klas: mh2a
Beste ath 4..
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Robots en programmeren
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Instructie geven en uitvoeren
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
© UNIEK IN DE KLAS.
Keuzedeel internationalisering
Beeld magazine.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
NSCCT Instructie groep 4
Duurzame inzetbaarheid
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
ADL Les 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
Kritiek geven en krijgen
NSCCT Instructie groep 6
Leren programmeren met Scratch
Project gamemarket Les 1.
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
NSCCT Instructie groep 7
Software Development fundamentals
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Procedures aan begin van het jaar
Doel van oefening - het klinkt als en lijkt op
Transcript van de presentatie:

INTRO Les 1

Programma Vandaag Duur Bezigheid 15 minuten Kennismaking+ Groepsnaam. Burak bedenkt hiervoor een spel/opzet. Na de introductie ontstaan er duo’s. Groepsnaam is echter voor de gehele groep! Introductie -> Filmpje Youtube? De cursus doornemen ed? Ahmet bedenkt wat leuk is qua filmpje om te laten zien. Bijv. Een sumoworstel gevecht. 60 minuten Bouwen. Blz 1-… We bouwen de basis volgens het boekje. Alleen nog met motoren. In de tussentijd kunnen we de software installeren, deze hebben we op een Stick staan. Zowel windows als OSX. Als kinderen al klaar zijn, dan mogen ze rijden met de robot. Evaluatie, wat hebben we vandaag geleerd? Laat de kinderen zelf antwoord geven en stuur een beetje. Wat gaan we volgende week doen? Laatste kwartier zijn de ouders welkom, zodat de kinderen ook kunnen laten zien wat ze gedaan hebben. Totaal 120 minuten Aan het eind van de les bouwen we de robots af, als het kinderen niet gelukt is om dit af te ronden. Kennismakingsspelletjes. Burak zal met hulp van Niels een aantal geschikte spellen uitzoeken. Gericht op: de naam, welke school?, hobbies, waarom opgegeven?   Elke dag mogen ouders het laatste kwartier komen kijken wat hun kinderen die dag geleerd hebben.

Kennismakingspel Kennismaking Groepen vormen voor het groep Duo’s vormen

Laatste kwartier Ouders en begeleiders zijn welkom Wat hebben we geleerd

Actiepunten n.a.v. week 1 Betreft standardisatie software: MS office Betreft r management

Rijden maar… Les 2

Voorbereiding Hoeveel kinderen waren er? Hebben alle kinderen zelfde Robot?

Programma Vandaag - Motoren Les 2 De wistjedatjes zullen gericht zijn op echte robots/machines. Programma Vandaag - Motoren Duur Bezigheid 15 minuten Opzetten en terugblik op vorige week. Introducite van Leskaart 2, bewegen. Hoe sluit je je Brick aan? Wat betekenen alle tekentjes en dergelijke? Opdracht 2 en 3. Wie klaar is, mag proberen de slinger te maken. (opdr 4) 45 minuten Bonus opdrachten: Rij in de vorm van een huis? Rij in de vorm van een driehoek. Kun je om een obstakel heen rijden? (Zonder sensoren nog). Deze opdrachten moeten we zelf gaan uitwerken! Evaluatie; Hoe beweegt de robot? Hoe laat je de robot draaien? Hoe geef je hem opdrachten? Ter aanvulling zal Burak wat ‘ wist je dat’-jes uitwerken. Kinderen vinden het leuk om met interessante feitjes thuis te komen. Totaal 120 minuten Deze les draait erom om te leren hoe de motoren werken.

Terugblik gisteren

Belangrijke onderdelen Grote Motoren en Medium Motor KleurSensor, InfraroodSensor, TastSensor InfraroodAfstandbediening en EV3Steen Betekenis van tekens op het steen Wat kunnen ze?

Rijden met de Robot Opdracht 1 – Begin met programmeren Opdracht 2 – Rij voor en achteruit Opdracht 3 – Maak 3 bochten Opdracht 4 – Bepaal de vermogen en aantal rondjes Opdracht 5 – Probeer de robot een viekant te laten rijden Opdracht 6 – Beweeg je robot in een slingertje Bunusopdracht – Rij in de vorm van een driehoek Eindopdracht – Obstakel ontwijken

Uitleg motoren DC motoren, Servo’s en Stappen motoren

SUMO Les 3 & 4 Zie ook word documenten op dropbox betreft les 3 & 4

Voorbereiding SumoRing

Programma: motoren, sensoren, vechten Duur Bezigheid 15 minuten Opzetten+terugblik op vorige week - Hoe werkt de motor ook alweer? - Hoeveel cm is één wielspin? - Introductie: Leskaart 3 Wie weet nog hoe je een vierkant maakt? Hoe gaat dat sneller? (Herhalingsblokje) Wat is een oneindigteken? 30 minuten Leskaart 3 afronden Bonus opdracht: 1 vierkant van 50 cm, 1 van 40 cm, 1 van 30 cm. Kennismaken met de sumoring. Twee robots tegenover elkaar, hoe ga je de tegenstander eruit botsen? Laat de kinderen alvast nadenken over wat er mogelijk is, met alleen een motor. Rijden de robots uit de ring? Das lastig! Dit geeft ze het idee waarom sensoren zo belangrijk zijn. Evaluatie; + ’wist je dat’-jes Wat is een herhalingsblokje? Wat kun je hiermee? Een sumoworstelaar zonder sensorren is slecht! -Volgende week? Sensoren! Totaal 120 minuten Deze les is meer gefocust op het programmeren. Kinderen die les 2 lastig vonden hebben de mogelijkheid om extra te oefenen met de motoren. Het einddoel van het project is om de kinderen te laten sumoworstelen. Ik denk dat ze 3 lessen kunnen besteden om hun robot te ‘ perfectioneren’ . Ze kunnen een idee uitleggen en dat gaan proberen, na het proberen kunnen ze dit aan de klas uitleggen waarom het wel of niet gelukt is. In het laatste deel van de cursus komt ook het bouw gedeelte weer kijken, ze mogen hun robots uitbouwen hoe ze willen met alle stukken uit de basisset.  

Uitleg Sensoren Volgende week gaan we veelal sensoren in bouwen

Ontwerpen & Programmeren SUMO Les 5 Ontwerpen & Programmeren Zie ook word document les 5 – Sumorobot bouwen

Ontwerpen licht, klein, dat die rond slaat of zo of juist zwaar en groot zodat die je tegenstander domineert of misschien iets in het midden is het beste robot met rupsband tegen wielen

Specificatie arena en Robot De robot mag niet groter zijn dan een A4 blad. De robot mag niet te zwaar zijn. Je mag maar 2 motoren gebruiken. Ieder team heeft 1 van iedere sensor om te gebruiken. De robot moet in de ring blijven De robot moet proberen de tegenstander uit de ring te duwen

Programmeer & Ontwerp Les 4 Tenslotte kunnen we ook bijvoorbeeld een danschoreografie uitwerken? We moeten 1 keer iets doen met iets wat op een doolhof lijkt?

Begin Heb je ooit een cowboy duel gezien? Zo gaat ons robot gevecht ook, alleen dan zonder schieten. Iedere Robot begint met zijn/haar rug naar elkaar toe in het midden van de cirkel. Daarna doe je een aantal stappen (wielrotaties) naar voren voordat je je mag omdraaien. 1.. 2… 3… GO!

Programmeren Welke werkt het beste? Kwestie van uitproberen ;) Altijd programmeren en dan testen!

Tussen de Middag Website Microbit Knutselen Scratch

Nog uit te werken…