Voorlichting, advies en instructie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het belang van buitenspelen m.b.t. beweging en gezondheid
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Organisatorische vaardigheden Hoorcollege Corné Broers.
Omschrijving zelfmanagement
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
RSV op school Jan Van Parijs.
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Workshop opvoeding Psychologen CEMA Vlaanderen. Inleiding n Doelstelling: enkele aandachtspunten bij het opvoeden van kinderen met een chronische aandoening.
Kinderen en hun sociale talenten
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Les maatschappijleer Donderdag 20 oktober 2011.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Samenwerken Werken in Teams.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 4: Par 3A, Geloven
Algemene Sociologie PA – B1
Callcentermedewerkers.
Vorlesung/Übung Interculturele communicatie
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Groepsdynamica.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Opgroeien in de stad les 3
Kind en omgeving Het individu in de context
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Geeft voorlichting, advies en instructie
Communicatie & Relatie
DAVID PINTO
Werken met verslavingsproblematiek. Les 4
Vanuit overtuiging een patiënt laten participeren
Coping.
Algemene PREVENTIE & VOORLICHTING
Redeneren over de verzorgingsstaat
Gezondheid en gezond gedrag
Pluriforme samenleving
H1 Hoe word je wie je bent?.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Gedragsproblemen en stoornissen
Voorlichting, advies en instructie
Wegenkaart Agnes Verbruggen.
Diversiteit en integratie
Sociologische paradigma’s
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Gezondheid en gezond gedrag
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Ontwikkelingen in de recreatie
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Maatschappijleer Normen en waarden
Stap drie bij projecten
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
ontwikkelingspsychologie
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Voorlichting, advies en instructie LES 2 Het geven van V, A en I

Inleidend filmpje Instructie https://www.youtube.com/watch?v=McKaHxrxr7I DON’T TRY THIS (at home) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Opdracht 1: Wat is ook alweer? Voorlichting = Adviseren = Instructie geven = Micro niveau = Meso niveau = Macro niveau = Primair = Secundair = Tertiair =

Voorlichten gaat over het veranderen/ beïnvloeden van gedrag Op Micro, Meso en Macro niveau Wat betekent dit bovenstaande? Individu, specifieke groepen, bevolkingsgroepen

Factoren die van invloed zijn op de manier waarop je het beste kunt voorlichten, adviseren of instructie over geven: Leeftijd en begripsvermogen Persoonlijkheid van de zorgvrager De aanwezige kennis De naasten De cultuur Woonomgeving/ werkomgeving Tijd/eeuw/ decennium Sociale omgeving Opvoeding

Opdracht 2: Hoe en waarover kan je voorlichting een rol laten spelen bij: Factoren in het leven: Aandachtspunten Hoe voorlichten? Begripsvermogen en leeftijd Woonomgeving Werkomstandigheden De tijd waarin iemand leeft De groep waar iemand deel van uitmaakt De cultuur van de ander De opvoeding van de ander

Inzicht in gedrag Je wilt mensen niet dwingen om iets te doen tijdens je voorlichting (of A of I). Daarom moet je inzicht hebben in gedrag: Aangeleerd (bijv. sociaal wenselijk > normen en waarden, fatsoensnormen) Eigen (onbewust ontstaan) Bij V, A en I speel je in op het gedrag wat aan te leren valt.

3 categorieën voor aanleiding tot gedragsverandering Weegschaal principe > argumenten en tegenargumenten Sociale afweging > wat vind een ander? Haalbaarheid > geloof je er in?

Het ASE model Attitude(houding) Sociale invloed Eigen effectiviteit Lees hiervoor 2.4.2 op blz 21/22

Kennisoverdracht Wil je deskundig V, A of I geven dan behoor je zelf over de kennis of kunde te beschikken. Je moet je kunnen inleven Je moet vertrouwen wekken. Inzicht hebben in de kennisverwerking van de ander (zoz)

Kennisverwerking (denk hierbij aan het maken van je eindopdracht) De ander moet: Openstaan voor de informatie Moet de informatie kunnen begrijpen Gemotiveerd zijn om iets met die informatie te doen Moet daadwerkelijk in staat zijn om iets met de informatie te doen.