Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Schema en synthese van een zakelijke tekst
De leesstrategie voor begrijpend lezen
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
INTERACTIEVE TEKST WEBZINE INTERACTIEVE TEKST Eva van den Eijnde
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Stappenplan Samenvatten
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Centraal Examen Nederlands
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 6 Begrijpend lezen
Lezen, schrijven en argumenteren
De vraag is je beste vriend
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Verbanden en signaalwoorden
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Aantrekkelijk formuleren
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen samenvatten.
Onderwerp en hoofdgedachte
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Een RECENSIE schrijven
Een instructie schrijven
Hoe schrijf je een recensie?
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
taal speelt een rol in alle vakken
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Informatieve teksten, interviewverslag
Nederlands 4h6 30/12/18
Vwo 4 – week 39/
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Hoe maak ik een goede mindmap?
Teksten lezen/Schrijven
De leesstrategie voor begrijpend lezen
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
CITO examentraining leesvaardigheid vrl.
Bronnenonderzoek.
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne Samenvatten Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne

Wat moet je kunnen? Teksten en tekstgedeelten reduceren tot de hoofduitspraak/uitspraken met belangrijke ondergeschikte uitspraken Informatie uit teksten en tekstgedeelten herordenen tot hoofduitspraak/uitspraken met belangrijke ondergeschikte uitspraken Beoordelen of een gegeven samenvatting de hoofduitspraak/uitspraken van een tekst(gedeelte) bevat met belangrijke ondergeschikte uitspraken Hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden en inzicht hebben in de opbouw van de tekst

De aanpak Lees de tekst/tekstgedeelte globaal en probeer te achterhalen wat het onderwerp is en met wat voor tekstsoort je te maken hebt Lees de tekst analyserend. Markeer en onderstreep de kernzinnen en andere hoofdzaken in de tekst (let op tekstverbanden)  sommige delen tekst bevatten geen relevante informatie en kunnen weggelaten worden in de samenvatting

De aanpak Werk de informatie uit tot een lopend verhaal Je mag de informatie herordenen Je mag de informatie herformuleren Je mag zinsdelen letterlijk overnemen zonder aan te geven dat het een citaat is Geef verbanden aan met signaalwoorden Controleer of je alle informatie verwerkt hebt en of de hoofdgedachte van de tekst erin staat Soms vind je de hoofdgedachte letterlijk in de tekst, anders moet je hem zelf formuleren

De aanpak Controleer het aantal woorden. Zorg dat je binnen het maximale aantal blijft (10%- marge vervalt) Controleer je formuleringen een taalgebruik. Je krijgt er geen aftrek voor maar het zorgt voor een samenhangende tekst Zet de titel en de naam van de auteur boven de samenvatting

Beoordelen Soms moet je een andere samenvatting beoordelen Je moet bijvoorbeeld aangeven welke informatie-elementen niet in een samenvatting moeten worden opgenomen Soms moet je hele samenvattingen beoordelen en kiezen welke de beste is  moet aan dezelfde eisen voldoen als een zelfgeschreven samenvatting

Aanpak Bepaal zelf de hoofdgedachte van het tekstgedeelte waar de vraag over gaat en kijk of deze terugkomt in de samenvatting Bekijk van elke samenvatting of hij volledig en kernachtig genoeg is Kijk of alle gelegde verbanden juist zijn