Werkplekleren Operator

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
Sectorplan: de regio aan zet!
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Visie Mensontwikkeling WSD
Workshop intrapreneurschap Ondernemerschap binnen de bedrijfsmuren.
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Theo Bovens voorzitter CvB - Open Universiteit Nederland & Steven Verjans docent/projectleider - Open Universiteit Nederland & Thijs Habets projectleider.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Onthechten Hoe? 1.Voorlichting 2.Laagdrempelig 3.Binnen beginnen 4.Theorie & Praktijk samen 5.Maatwerk.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Wsw in de Handel: Werkgevers Scheppen Werk voor iedereen Binnenstebuiten.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Een project van de Korengroep
Een theoretische verkenning
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
20 oktober 2016 Overheidsopdrachten, een middel tot gelijkheid?
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Business Process Management
GELUKKIGE MEDEWERKERS PRESTEREN BETER
Hoe overleef ik ….. een werkplekfactor van 70%?
Pilot project Gemeente Gennep
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Met Minder Meer en Beter
Center for e-Learning, RSM
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Werken zonder te beperken – Het programma
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Stap drie bij projecten
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Leiderschapsontwikkeling
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Werkplekleren Operator SIM – LeerWerkFabriek Werkplekleren Operator Sonja Demandt - SIM / LWV Directeur Park Management bv / LWV Lou Fredrix - SIM- LeerWerkFabriek TRIGOS Support

Wie en Wat is SIM ? De organisatie Doelstellingen Financiering Bedrijventerreinen 7 in 3 gemeenten Doelstellingen Samenwerking bevorderen tussen bedrijven onderling Samenwerking bevorderen tussen overheid en bedrijven Kwaliteit van het bedrijventerrein bevorderen Financiering Contributies Co financiers fee Activiteiten KVO; Bereikbaarheid, infrastructuur, beveiliging, themabijeenkomsten, bestemmingsplannen, welstand, bedrijventerreinvisie, energieprojecten, challenge, nieuwsflits, calamiteitenoefeningen, milieuzoneringen Collectieve inkoopprojecten

Doelstelling SIM LeerWerkFabriek Aanleiding LeerWerkFabriek Concrete vraag van bedrijven om m.n.de BPV de Beroeps Praktijk Vorming beter te kunnen invullen in het kader van de reguliere BBL Operator opleiding. Meerssen Papier en Rubber Recources de eerste leerwerkplekken voor externe operators in opleiding . Meer vraag vanuit bedrijven en vooral van de Interne Mediairs / HR Providers om te kunnen opleiden in een praktische leer / werk omgeving voor zij-instroom mogelijheden en in- en doorstroom van gediplomeerde vakmensen voor de Regio. Aanbod tekort gekwalificeerd Personeel gericht invullen, van, voor en door de SIM leden Collectief aanbod leden SIM, voor optimaal werkplekleren /BPV begeleiding Doelstelling SIM LeerWerkFabriek Deelnemers van verschillende bedrijven in de opleidingsgroep Kennisborging en Kennisdeling. Uitwisseling van ERVARINGEN Optimale kosten – kwaliteit door het samen inkopen en vooral uitvoeren van de opleidingen Werkplek Leren in optima forma toepassen als een diplomerend traject

Doelstelling | SIM LeerWerkFabriek Platform en samenwerking SIM bedrijven waar werkplekleren mogelijk is in een productie omgeving. Het faciliteren en realiseren van een optimale en duurzame continue in- en doorstroom van gediplomeerde vakmensen voor de SIM Regio . Aanbod tekort gekwalificeerd Personeel gericht invullen, van, voor en door de SIM leden Collectief aanbod voor de leden SIM, met een optimale werkplek praktijk /BPV begeleiding en invulling van werkplekleren BPV Beroeps Praktijk Vorming uitvoeren bij de aangesloten leerwerkbedrijven met mogelijkheden tot switchen en uitwisseling van deelnemers.

Terugblik | vanaf 2010 Start met inventarisatie / vragenlijst eind 2010 – Behoefte kwalificaties voor logistiek en ( proces) techniek Eerste klassen samen met Johnson Matthey en Mosa Weinig activiteit in 2013 en 2014 vanwege de crisis weinig 2015 Start 2 nieuwe groepen zij- instroom SIM - LWV 2016 Diploma behaald en uitgereikt door Jan Zuidam

Uitdagingen | 2017/ 2018 Werving en uitvoering van : 3 groepen zittend personeel 1 groep zij-instroom bedrijven Start met groep voor instroom Storing / Onderhoudsmonteurs, 2017/2018.

Koninklijk advies m.b.t. werkplekleren

Werkplekleren Op de werkplek delen van KVA – Kennis Vaardigheden Attituden

Werkplekleren :

Kennis Prof. Dr Matheu Weggeman omschrijft het begrip met kennis de formule: K = f(I * E V A). Kennis is het totaal van Informatie x Ervaring, Vaardigheden en Attitude. Informatie wordt pas KENNIS, op het moment dat het bewerkt is met ervaring, vaardigheid en houding.

I van Informatie is expliciete kennis Impliciete kennis is de som van EVA (Ervaring, Vaardigheden, Attitude). Informatie: expliciet, vastgelegd in documenten, informatiesystemen en/of netwerkweken. Blijft aanwezig als alle mensen verdwenen zijn. Kennis: impliciet, onlosmakelijk verbonden met de mens. Is niet meer aanwezig in het bedrijf – als de mensen vertrokken zijn

Is een definitie belangrijk? WERKPLEKLEREN Is een definitie belangrijk? Ja, als je ‘iets’ met WERKPLEKLEREN gaat doen, dan is wel een gezamenlijk begrip over deze term essentieel vooral om miscommunicatie en interpretatie - verschillen te voorkomen

WERKPLEKLEREN Werkplekleren: een activiteit primair op werkplek zelf. Als organisatie integreer je leren & ontwikkelen met werken en mobiliseer/ faciliteer je kennis-deling en worden de werkprocessen gedidactiseerd. WIOP – Werkplek Informatie Ontwikkel Programma kan hierbij ondersteunen. De medewerkers worden hun eigen leerprofessionals

De 70:20:10 strategie in Werkplekleren 70% Informeel Leren, dus leren = werken, met ervaring in de praktijk Het informele leren door en tijdens het werken is het belangrijkste element. Prestatieverbetering binnen organisaties wordt vooral op de werkvloer gerealiseerd en moet dus ook daar vanuit de leer / ontwikkel functie ondersteund moet worden. 20% - Social learning, samenwerking en interactie Ook een vorm van informeel leren, echter door interactie en samenwerking, gericht op coaching en het verkrijgen van feedback, in totaal goed voor circa 20%. Waar mensen samenwerken, kan dus relevante informatie worden uitgewisseld die gebruikt kan worden om effectiever te werken en te presteren. 10% Formeel leren, opleidingen, cursussen en trainingen Uiteraard maken ook de formele opleidingen , cursussen , trainingen en bedrijfsopleidingen onderdeel uit van het totale leren, zij het in steeds mindere mate, omdat is aangetoond dat het formeel leren onvoldoende bijdraagt en informeel leren effectiever is om implicietekennis te ontwikkelen en verwerven. Deze vorm van leren is gestructureerd en vooraf bepaald ( wettelijke eisen , school / onderwijs ). Formeel leren is veelal geschikt om een basiskennis te ontwikkelen en wordt nog steeds als een voorwaarde gesteld om te mogen werken vanwege wettelijke eisen en het inpassen in een functiewaarderings-systeem (denk aan vereiste certificaten en diploma’s).

Werkplek Informatie & Opleiding Programma WIOP Werkplek Informatie & Opleiding Programma Een methode die kennis en de ervaring van ervaren medewerkers vaststelt, borgt, digitaal toegankelijk en overdraagbaar maakt Structureert informeel- en werkplekleren met als doel competentieontwikkeling.

WIS Het Werkplek Informatie Systeem (WIS) is een kennismanagement omgeving . Werkplek-gerelateerde kennis / informatie, wordt digitaal toegankelijk en overdraagbaar voor werkplekleren en competentie ontwikkeling.

Bij de SIM-LeerWerkFabriek zie je het WERKPLEKLEREN