Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Advertisements

Mijn project & creativiteit
Over en verandering in de bouw
DYSLEXIE VOORLICHTING
Workshop creatief brainstormen
iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
24 september MedMec01 les 4 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
Media en creativiteit Herfst les 2.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
Medmec 1 herfst Les 3.
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
Huiswerk voor vandaag les 4
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 5.
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Ho 7: Creatief denken.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
Pia Terstroet (Terpm) les 6 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
Omgaan met dyslexie.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Omgaan met dyslexie.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
Spelling & Dyslexie 2 week
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Convergeren: keuzes maken
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 7 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Spelling & Dyslexie 2 week
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Experiment 3.
week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie
Workshop creativiteit
Veranderperspectieven en -strategieën
Transcript van de presentatie:

Direct E-mail: les 8 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 1 12/09/2018 Direct E-mail: les 8 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 1 naam docent:

12/09/2018 Programma van vandaag Creativiteit: theorie en oefenen, oefenen, oefenen Jullie tweede concept

Lesdoelen Studenten weten wat creatief denken is. Studenten kunnen met deze kennis een concept bedenken.

Creatief denken … maar eerst: 12/09/2018 Creatief denken … maar eerst:

12/09/2018 Wat is dit?

Creatief, of niet? Creativiteit kan je niet leren 12/09/2018 Creatief, of niet? Creativiteit kan je niet leren Creativiteit is zweverig en soft Ik kan allang brainstormen!

12/09/2018 Hoeveel vierkanten?

12/09/2018 Caesar en Cleopatra “Ik kwam de kamer binnen en zag onmiddellijk het geopende raam, de glasscherven en het water op de grond. De gordijnen voor het raam bewogen, maar wat het meest opviel waren Caesar en Cleopatra. Die lagen beide op hun zij op de grond, tussen de glasscherven en het water. Het was onmiskenbaar. Ze waren dood!” Wat is er gebeurd? Wat is de doodsoorzaak?

12/09/2018 Wat is denken? De theorie: verwerken van informatie

Verwerken van informatie 12/09/2018 Verwerken van informatie Prikkels waarnemen en verwerken Eenvoudig en complexer Verbindingen maken Vallen en opstaan Patronen en routine Precies dat zit creativiteit in de weg! Doel: ‘vaste’ denkpatronen doorbreken Nieuwe verbindingen maken

Oefening Pak je boek en zoek pagina 50 op 12/09/2018 Oefening Pak je boek en zoek pagina 50 op Lees de kleuren hardop voor, niet de woorden!

Kortsluiting De rechterkant van je hersenen wil de kleur wil noemen 12/09/2018 Kortsluiting De rechterkant van je hersenen wil de kleur wil noemen De linkerkant wil het woord lezen

12/09/2018 Knappe hersenen! D323 M3D3D3L1NG L44T J3 213N T0T W3LK3 GR0T3 PR35T4T135 0N23 H3R53N5N 1N 5T44T 21JN. 1N H3T 83G1N W45 H3T 23K3R N0G M031L1JK D323 T3K5T T3 L323N, M44R NU K4N J3 H3T W44R5CH1JNL1JK 4L W4T 5N3LL3R L323N 20ND3R J3 3CHT 1N T3 5P4NN3N. D4T K0MT D00R H3T 3N0RM3 L33RV3RM0G3N V4N 0N23 H3R53N5. KN4P H3? D323 M3D3D3L1NG M4G J3 K0P13R3N 3N V3RD3R V3R5PR31D3N.

12/09/2018 En : Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinrietsiet mkaat het niet uit in wlke evloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeonlzeenwatersaatt

Basisvaardigheden Creatief waarnemen Uitstellen van oordeel 12/09/2018 Basisvaardigheden Creatief waarnemen Uitstellen van oordeel Flexibel associëren Divergeren Verbeeldingskracht ontwikkelen

12/09/2018 1. Creatief waarnemen

12/09/2018 20

Wat is nu creatief waarnemen? ‘… het herkennen van dominanties in de eigen waarneming (en die van anderen) en het loskomen van deze overheersende visies. … hoe kan ik dit ook anders zien?’ Creativiteit HOE? ZO! pag. 27

We oordelen Gelukkig maar, anders waren we allang uitgestorven! 12/09/2018 We oordelen Gelukkig maar, anders waren we allang uitgestorven!

2. Uitstellen van oordeel 12/09/2018 2. Uitstellen van oordeel Drie niveau’s van oordelen Onbewust: Herken ik dit? Begrijp ik dit? Dan: Nader verkennen. Is het wat? Tot slot: Besluitvormen. Doe ik er iets mee? Nieuwe ideeën stranden vóór niveau 3, ze passen niet in bestaande denkpatronen Wil je nieuwe ideeën een kans geven, dan moet je je oordeel uitstellen

12/09/2018 Wat zit er in de weg? Ja maar... Bestaat al! Kan niet. Daar hebben we geen geld voor. Er is meer onderzoek nodig. Dat is niet logisch. Daar hebben we geen tijd voor. Dat is een te grote verandering. We kunnen ook zonder. Werkt ergens anders wel, maar hier niet. We mogen geen fouten maken. Laten we wel even realistisch blijven. Dat gaat nooit lukken. Onze klanten zijn dat niet gewend. De techniek heeft zich nog niet bewezen.

Uitstel van oordeel: hoe? 12/09/2018 Uitstel van oordeel: hoe? Wat wordt er bedoeld? Wat is het idee? Aanvaard die gedachte. (‘Stel, het is waar’) Verken de kansen van dat idee. Dan pas: Beoordeel wat je ermee gaat doen.

Oefening creatief waarnemen 12/09/2018 Oefening creatief waarnemen Pak een voorwerp uit je tas. Schrijf op wat het is Verzin nu vijf volstrekt andere toepassingen Max 1 minuut.

Oefening creatief waarnemen In je tweetal Neem een product van jullie bedrijf Neem creatief waar: Verzin vijf nieuwe toepassingsmogelijkheden Laat je oordeel los: alles kan! Creativiteit Hoe? Zo! : pag. 25 t/m 30 bovenaan

3. Flexibel associëren Ketens van aanverwante gedachten 12/09/2018 3. Flexibel associëren Ketens van aanverwante gedachten Sterke en zwakke verbindingen Herhaling versterkt patroon Dissociatie (patroon doorbreken) Resociatie (terugkoppelen naar bekend spoor)

Oefening flexibel associëren 12/09/2018 Oefening flexibel associëren Individueel Neem een ander product van het bedrijf Pak pen en papier, noteer het product. Laat je gedachten de vrije loop en maak een associatieketting Max 1 minuut!

Oefening flexibel associëren 12/09/2018 Oefening flexibel associëren In viertallen (twee groepjes samen) Noteer de producten (van ieder bedrijf één) op een vel papier. Verbind ze met elkaar. Wat hebben ze met elkaar gemeen? Zoek zoveel mogelijk overeenkomsten (of verbindende associaties)

12/09/2018 Wat is een concept? een plan, ontwerp, opvatting, gedachte, ruwe schets meerdere denkbeelden, niet één idee Goos Geursen: ‘Een concept is een idee met een duidelijke mening, waaraan visie en doelstellingen van het bedrijf of product ten grondslag liggen’. Lidewij Edelkoort : ‘Een uitgangspunt van een gedachtestroom’. Broekman en Broekman: ‘Het concept is het uitgangspunt voor de uitwerking en vormgeving van een product’. Bron: blog dutchlabel.nl: http://www.dutchlabel.nl/blog/2013/03/15/wat-is-een-concept-of-conceptdenken-eigenlijk geraadpleegd d.d. 1 september 2013

Opdracht: eerste concept! Ontwikkel een eerste concept voor de DEM. Gebruik hiervoor de stof en het oefenmateriaal uit deze les en motiveer jullie keuzes. Verwerk dit in een korte ‘presentatie’ op één vel papier of één sheet (1 minuut).

Tot de volgende les!