Informeren over de rol van de huisartsenpraktijk bij ouderenzorg Regionaal onderwijs voor huisartsen: ‘’Ouderenzorg, is dat mijn zorg?!’’ G.A. Luten – van Overbeeke NHG-kaderopleiding Ouderengeneeskunde, kwaliteitsproject fase 2 Inleiding De vergrijzing is niet te stuiten. Steeds meer ouderen met complexe problematiek zullen thuis blijven wonen en onder de zorg van de huisarts vallen. Het is dus van belang om na te denken hoe de praktijkorganisatie aangepast kan worden om de ouderenzorg in goede banen te leiden en de geriatrische kennis zal moeten worden opgefrist. Methode Een eendaagse nascholing voor huisartsen, praktijk ondersteuners en doktersassistentes. Daarbij in de ochtend een gezamenlijk programma over al bestaande projecten in een huisartsenpraktijk met betrekking tot ouderenzorg en in de middag een programma waarbij ingetekend kan worden op workshops meer gericht op kennis omtrent geriatische problemen. Het doel van deze dag is inspiratie bieden. De beoordeling is gemeten met evaluatieformulieren. Resultaten: Hoge score ten aanzien van leerdoelen en werkvormen Men is meer op de hoogte van: de epidemiologie van de vergrijzing, nu en in nabije toekomst . - effecten van de vergrijzing voor de praktijkorganisatie - regionale initiatieven op het gebeid van ouderenzorg - polyfarmacie en de rol van de apotheker bij polyfarmacie het bestaan van de kaderhuisartsen ouderenzorg Conclusies: Er is behoefte aan praktische nascholing over ouderenzorg. De behoefte aan kennis en vaardigheden met betrekking tot ouderenzorg, zal toenemen zodra er een structurele financiering voor de ouderenzorg is.