Marktconsultatiedag 29 november 2017 MaaS pilot: Een open platform voor krimpgebieden & doelgroepen, klanten-app & betalingssysteem Marktconsultatiedag 29 november 2017
Partners op dit moment:
Foto’s in eigendom van de vervoeder van Publiek Vervoer Foto’s in eigendom van de vervoeder van Publiek Vervoer. Niet zonder toestemming te gebruiken voor andere doeleinden.
Pilot Dataplatform, bestelapp & betalingssysteem Groningen Drenthe Doelstellingen Afname van het aantal reizigerskilometers. Integratie van vervoerstromen door het faciliteren van ketenreizen. Relatieve kostenreductie van het doelgroepenvervoer. Afname van de CO2-uitstoot door minder lege kilometers te maken. Betere kwaliteit van het vervoer door een groter en meer gevarieerd aanbod. Afname van het aantal voertuigen tijdens de spits. Een betere bereikbaarheid voor alle inwoners van Groningen en Drenthe.
Feiten en cijfers 1 mln. inwoners in Groningen en Drenthe 55.000 Wmo-pashouders 3.700 kinderen leerlingenvervoer 57.000 Hub-taxi reizigers Vervoer in het kader van dagbesteding En daarnaast de vele inwoners die gebruik maken van regionaal en lokaal vervoer zoals buurtbussen, speciaal stadsvervoer, Hubtaxi en Participatiewetvervoer, in samenhang met het reguliere OV in de regio.
Eerste ideeën voor aanpak van de pilot Stap 1 Ontwikkelen Customer Journey Stap 2 Ontwikkelen bestek Stap 3 Aanbesteding Uitgangspunten: Alles blijft publiek bezit (bijvoorbeeld in eigendom van Publiek Vervoer). Alle leveranciers en vervoerders (dus bijvoorbeeld ook lokale fietsenhandelaren) kunnen aanhaken. Er wordt gebruik gemaakt van open standaarden. Wij werken regionaal samen met onze: Gecontracteerde vervoerders, Klankbordgroep, coördinerende ambtenaren, voorzitters buurtbusverenigingen, de ontwikkelaars Hubs en andere relevante vervoerders.
Planning 2017 Q4 Formele afhandeling deelname (Publiek Vervoer en IenW) Q4 Customer Journey - start Q1 Customer Journey - oplevering beschrijving 2018 Q2 Bestek – start ontwikkeling 2018 Q4 Bestek - oplevering 2018 Q4 Aanbesteding – opzetten/start De planning is indicatief. Een definitieve planning wordt gemaakt zodra de formele afhandeling heeft plaatsgevonden.
Organisatie Bestuurlijk opdrachtgever Bestuurlijk Kernteam Publiek Vervoer Groningen Drenthe* Opdrachtnemer Projectgroep Publiek Vervoer Groningen Drenthe* *Met ingang van eind 2017, begin 2018 krijgt de samenwerking tussen 35 gemeenten, twee provincies en het OV-bureau een formele juridische status via een bestuursconvenant en een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoering organisatie. Hiertoe is inmiddels door alle deelnemers besloten. Ook zijn we betrokken bij het landelijke programma: