De Kwaliteit Verbetercyclus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Advertisements

Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
Experts werkvorm + begrippentest
OFC28 mediawijsheid les 4.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Welkom. Voorstelle n Goedemorgen Meneer/meester Durenkamp Jullie SLB’er/mentor 10:15 – 10:30.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Een enquête maken met Google Docs Je gaat leren hoe je een enquête kunt maken in Google Docs met een Formulier. De link kun je vespreiden zodat de vragenlijst.
U bevindt zich op de website gbkwaliteit.nl. U kunt hier uw project beoordelen met de digitale scoreformulieren van Preffi 2.0 of het EKI. Maar: hoe werkt.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Informatie over Vanzelfsprekend voor een deelnemer en/of naastbetrokkene bij een zorgboerderij.
Mediaondernemerschap Workshop 3 (ga als team bij elkaar zitten) Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Anders kijken, anders doen
Verbeterdialoog bijeenkomst Team
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Welkom! Neem plaats in de kring.
# Training : 11 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Met wie app jij? Mediabegrip week
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Zelfstandige teams Een zelfstandig team:
Rob Goossens Wat weten we nog?.
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Nee Zeggen!.
Kwaliteit Verbetercyclus
KVC en naam organisatie
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Digi(bord)boek project <titel project>
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Duurzame inzetbaarheid
Richtlijn Beleid Rondom Spoedoperaties
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Samen op weg naar een rookvrij terrein
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Handleiding NODR Schade App
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Uitdagingen Meten: welke informatie, hoe doe je dat op een slimme manier? Hoe organiseer je reflectie en de vervolgstappen in de verbetercyclus? Verantwoorden.
Duurzame inzetbaarheid
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
ADL Les 1.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Team charter Instrument.
ADL Les 1.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

De Kwaliteit Verbetercyclus Verbeterdialoog Team <naam>

Wat gaan we doen? Wat is de KVC? Uitleg resultaten (hoe lees je dat?) Resultaten verbetermeting team Prioriteren thema’s: top 2 In gesprek over normen per thema Kennismaking met de Verbetertool Actiepunten en vervolg

1. De KVC Stap 2: Verbeterdialoog in de teams Stap 3: Vragen bedenken voor de tool De Kwaliteit Verbetercyclus: hoe werkt het? Wat is het? Stap 1: Wordt door alle doelgroepen gedaan (is deels nog bezig)/Iedereen heeft eigen vragenlijst (aangepast aan doelgroep)/gebeurt ….keer in het jaar (volgende is in …..) Stap 2: Verbeterdialogen – daar zijn we nu mee bezig  Stap 3: Vragen bedenken voor de Verbetertool: start vandaag, maar echte invulling hiervan in …..– kom je later op terug Stap 4: Het heet een cyclus: dit betekent continu (korte duur) leren en verbeteren en weer naar een ander thema/vraag Stap 1: Vragenlijst ingevuld door: Medewerkers Bewoners Mantelzorgers/Vertegenwoordiger/Familie Vrijwilligers Behandelaren Management Stap 4: Continu leren en verbeteren

2. Uitleg resultaten: Respons dit plak en knip je uit je eigen resultaten! Organisatie totaal Team totaal

3. Resultaat per thema Organisatie medewerkers Team NAAM dit plak en knip je uit je eigen resultaten! Organisatie medewerkers Team NAAM VRAAG Wat valt jullie hier op?

3. Resultaat per thema Management Team NAAM dit plak en knip je uit je eigen resultaten! Management Team NAAM VRAAG Wat valt jullie hier op?

3. Wat vinden jullie al heel goed gaan? Een top 5 dit plak en knip je uit je eigen resultaten! KOPIEER DEZE SLIDE EEN AANTAL KEER VOORDAT JE TOELICHTINGEN GAAT TOEVOEGEN 3. Wat vinden jullie al heel goed gaan? Een top 5 . KOPIEER DEZE SLIDE EEN AANTAL KEER Dit zijn complimenten aan jezelf! Er gaat dus veel ook heel goed! We zoomen zo in op de toelichtingen die jullie jezelf geven.

3. Wat vinden jullie al heel goed gaan? Een top 5 dit plak en knip je uit je eigen resultaten! 3. Wat vinden jullie al heel goed gaan? Een top 5 . VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA

3. Wat vinden jullie al heel goed gaan? Een top 5 dit plak en knip je uit je eigen resultaten! 3. Wat vinden jullie al heel goed gaan? Een top 5 .  KAN OOK ZO EN ZO

3. Wat vinden cliënten/mantelzorgers/familie al heel goed gaan 3. Wat vinden cliënten/mantelzorgers/familie al heel goed gaan? Een top 5 Dit zijn de complimenten van de bewoners en mantelzorgers. dit plak en knip je uit je eigen resultaten! KOPIEER DEZE SLIDE EEN AANTAL KEER VOORDAT JE TOELICHTINGEN GAAT TOEVOEGEN

dit plak en knip je uit je eigen resultaten! 3. Wat vinden cliënten/mantelzorgers/familie al heel goed gaan? Een top 5 VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA

3. Welke aandachtspunten zien jullie? dit plak en knip je uit je eigen resultaten! KOPIEER DEZE SLIDE EEN AANTAL KEER VOORDAT JE TOELICHTINGEN GAAT TOEVOEGEN 3. Welke aandachtspunten zien jullie?

3. Welke aandachtspunten zien jullie? dit plak en knip je uit je eigen resultaten! 3. Welke aandachtspunten zien jullie? VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA

3. Welke aandachtspunten zien cliënten/mantelzorgers/familie? Herkennen jullie deze aandachtspunten? dit plak en knip je uit je eigen resultaten! KOPIEER DEZE SLIDE EEN AANTAL KEER VOORDAT JE TOELICHTINGEN GAAT TOEVOEGEN

3. Welke aandachtspunten zien cliënten/mantelzorgers/familie? dit plak en knip je uit je eigen resultaten! 3. Welke aandachtspunten zien cliënten/mantelzorgers/familie? VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA

3. Welke aandachtspunten zien behandelaren? Wat valt jullie op? Welke thema’s kiezen zij als aandachtspunten en zijn deze vergelijkbaar met de thema’s die jullie hebben als aandachtspunten? dit plak en knip je uit je eigen resultaten! KOPIEER DEZE SLIDE EEN AANTAL KEER VOORDAT JE TOELICHTINGEN GAAT TOEVOEGEN

3. Welke aandachtspunten zien behandelaren? dit plak en knip je uit je eigen resultaten! 3. Welke aandachtspunten zien behandelaren? VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA Herkennen jullie de opmerkingen van de behandelaren? Wat vinden jullie hiervan?

3. Welke aandachtspunten vinden jullie écht belangrijk? dit plak en knip je uit je eigen resultaten! KOPIEER DEZE SLIDE EEN AANTAL KEER VOORDAT JE TOELICHTINGEN GAAT TOEVOEGEN

3. Welke aandachtspunten vinden jullie écht belangrijk? dit plak en knip je uit je eigen resultaten! 3. Welke aandachtspunten vinden jullie écht belangrijk? VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA

4. Leer- en ontwikkelpunten dit plak en knip je uit je eigen resultaten! 4. Leer- en ontwikkelpunten Verbeterthema Stemmen * Werken volgens richtlijnen en protocollen * Melden en leren van incidenten * Opvolging en inventarisatie gezondheidsrisico’s Rekening houden met privacy Voldoende tijd en ruimte voor de cliënt Aandacht voor cliënten Heldere afspraken Feedback geven Leren en verbeteren in de zorg Samenwerking met vrijwilligers Cliënten hebben inspraak in de zorg Zinvolle tijdbesteding en dagbesteding Schoon en verzorgd lichaam plus verzorgende kleding Participatie familie en naaste(n) Hier staat een optelsom van de 5 aandachtspunten en de 5 punten die het team het belangrijkste vindt. Ook in A4 uitdraaien – is als bijlage bijgevoegd als laatste sheet, zodat hij direct uitgeprint kan worden. Kan eventueel doorgegeven worden in de groep, waarbij iedereen twee vinkjes (of stickertjes) geeft. 9 stuks, omdat er een dubbele is, die zowel bij aandachtspunten als belang terug komt.

5. In gesprek over normen per thema In twee groepen uiteen: kies één van de twee thema’s; Omschrijf het thema: wat komt daar allemaal bij kijken/waar denk je aan? En wie heeft met het thema te maken (doelgroepen)? Bedenk welke normen jullie als team zou willen hanteren voor dat thema; Wat zouden vragen kunnen zijn die passen bij dit thema om te zorgen dat de normen (heel snel of op termijn) gehaald gaan worden? Presenteer aan elkaar (beide groepen) wat je hebt gemaakt Uitleg proces: wat gaan we doen? ‘Bijlage’ sheet in twee groepen uitdelen. Is ook meegestuurd in Word-document Omschrijf het thema: ongeveer 15 minuten Bedenk normen: ongeveer 15 minuten Wat voor soort vragen? Ongeveer 15 minuten Presentatie: 5 minuten per groep – 10 minuten discussie per thema groep Totaal opdracht: 1 uur 15 minuten

5. In gesprek over normen per thema Wat zijn goede vragen? Ervaringsvragen Bijvoorbeeld: Hoe heb je de werkdag ervaren? Of: hoe heeft u de groepsactiviteit ervaren? Twee soorten ervaringsvragen: Brede, open ervaringsvraag die begint met “Hoe” Ervaringsvraag met doelstelling voorop, en dan vragen naar de ervaring van de klant Voorbeeld: “Hoe heeft u de wachttijd vandaag ervaren?” “Onze wachttijd is maximaal 10 minuten. Hoe heeft u dit vandaag ervaren?” Uitleg proces: Inzoomen op wat voor soort vragen zou je kunnen gaan stellen

5. In gesprek over normen per thema Thema omschrijving: Norm: Vraag: Actiepunten die we nu al zouden kunnen oppakken: Bijgevoegd als bijlage, dus kan op A4 uitgeprint worden

6. Kennismaking met de Verbetertool Wat is de Verbetertool? Wie gaat ermee werken? Workshop: werken met de Verbetertool op DATUM van TIJD– TIJD uur. Voor NAMEN (min 2 per team) Vanaf DATUM: aan de slag met het team! Er kunnen maximaal 9 vragen worden bedacht voor in de app. Er zijn twee routes: een route voor vragen voor de medewerkers zelf en een route voor cliënten/ familieleden. Door op een tegel te drukken komt men bij de vraag. De vragen kunnen weer worden beantwoord met smileys.

6. Kennismaking met de Verbeterapp II Hoe ziet het eruit? Maximaal 9 thema’s Tablet of PC Direct feedback! De Verbetertool is een tool om extra vragen mee te stellen, zodat je een nog beter inzicht krijgt in hoe de thema’s ervaren worden door de verschillende doelgroepen: je kan echt inzoomen op iets dat je wilt verbeteren of behouden. Je krijgt zo direct de feedback en daar kan je weer wat mee doen!

7. Actiepunten en vervolg Het bespreken van de vragen in het team en deze nog een stap verder brengen; Bespreking van de uitkomsten met bewoners en mantelzorgers. HOE? Workshop werken met de Verbeterapp DATUM van TIJD – TIJD uur voor WIE??en wie erbij wil zijn – geef dat dan aan bij NAAM Zelf aan de slag met de Verbetertool! De komende weken gaan we met de invulling van goede vragen verder: wat willen we precies weten? Daar komen eventueel nog aanvullingen bij na de bespreking met de mantelzorgers en bewoners. Vervolgens gaan we leren te werken met de verbetertool en daarna het echt werken hiermee.

BIJLAGEN (om uit te printen)

dit plak en knip je uit je eigen resultaten! Verbeterthema Stemmen * Werken volgens richtlijnen en protocollen * Melden en leren van incidenten * Opvolging en inventarisatie gezondheidsrisico’s Rekening houden met privacy Voldoende tijd en ruimte voor de cliënt Aandacht voor cliënten Heldere afspraken Feedback geven Leren en verbeteren in de zorg Samenwerking met vrijwilligers Cliënten hebben inspraak in de zorg Zinvolle tijdbesteding en dagbesteding Schoon en verzorgd lichaam plus verzorgende kleding Participatie familie en naaste(n)

Actiepunten die we nu al zouden kunnen oppakken: Thema omschrijving: Norm: Vraag: Actiepunten die we nu al zouden kunnen oppakken: Bijgevoegd als bijlage, dus kan op A4 uitgeprint worden