Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen een VPG-setting
Advertisements

Taghon Geert 2011.
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Lotgenotencontact.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
MARIAN 39 JAAR.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
Constructieve en destructieve processen in teams en groepen
workshop Bespreekbaar maken van seksualiteit 28 november 2011
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
Patiënten kunnen artsen beter
Aanpak problematisch gedrag
Het syndroom van Asperger
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Borderline een leven vol chaos wisselende stemmingen angsten eetbuien depressies wantrouwen minderwaardigheidsgevoelens verdriet wanhoop boosheid zelfkritiek.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Psychische stoornissen
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
De kracht van positief opvoeden
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Neem de tijd… Sara Bloemers Heike Wisse. Programma Voorstellen in groepjes Grondhouding Achtergrond en NTS Een aantal patiënten melden zich… Wat ga je.
Agressie Intern en Extern
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Keuzes maken.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 6
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Omgaan met gevoelens.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Hand-Out.
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Maatschappelijke zorg 2
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Trauma sensitief lesgeven
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Woede SESSIE 13.

Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Verschillende probleemgedragingen
Dementie Nabij zijn.
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
Communicatie 7e les.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
PSYCHISCHE KWETSBAARHEID EN GRENSOVERSCHRIJDEND GEDRAG
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Gewoon pubergedrag? Over Impulsiviteit en begrenzing
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis

Psychodynamiek borderline PS Zelfbeeld: Beeld van anderen: Denkwijze: Gedrag: instabiel, negatief onbetrouwbaar, ze laten me in de steek zwart-wit denken, als ik mijzelf ben, word ik afgewezen aantrekken en afstoten, impulsief, woede -uitbarstingen Door hun instabiliteit en heftige emoties doen ze telkens een beroep op anderen en testen daarbij voortdurend hoe ver ze kunnen gaan.

Tips bij BPS Behandel de patiënt als iedere andere patiënt Voorkom het innemen van de redder-expert positie Wees maximaal betrokken met behoud van distantie Wees betrouwbaar en transparant Bekrachtig gewenst gedrag, begrens ongewenst gedrag Bewaak eigen grenzen en die van de patiënt Wees flexibel binnen afgesproken grenzen

Tips bij borderline crisis Doe een objectieve en onbevangen crisis beoordeling Neem elke suïcidale uiting serieus Laat ventileren, geef erkenning, toets dan pas aan de realiteit (temper de verwachtingen) Biedt uitzicht, geen inzicht Neem passende maatregelen daar waar nodig Geef de verantwoordelijkheid terug daar waar het kan

Narcistische persoonlijkheidsstoornis Lichtgeraaktheid en agressie Geen verantwoordelijkheid Impulsief, kan niet plannen Leeft met gevaar, zoekt de kick Steeds mislukkingen > chronische woede

Psychodynamiek Zelf geen verantwoordelijkheid voor het probleem Gebrek aan introspectie Somatisatie als vertaling van chronische woede Acting out: ‘Er moet nu iets gebeuren!’

Tips bij claimende patiënt Sta eens stil bij je eigen ergernis Doe er zelf alvast een schepje bovenop Vermijd de redder-expert positie Formuleer positief Help concretiseren Stop met ineffectief geruststellen Zeg eens ‘nee’ en geef aan wat je wel te bieden hebt Maak duidelijke afspraken met elkaar

Antisociale persoonlijkheidsstoornis is impulsief, prikkelbaar en snel agressief is niet in staat zich schuldig te voelen past zich moeilijk aan de omgeving aan, negeert of botst met gedragscodes, regels en de wet handelt egocentrisch liegt overmatig om zijn doelen te bereiken. als dit gedrag een tweede natuur wordt kan het overgaan in ziekelijk liegen is onverantwoordelijk, komt verplichtingen niet na en gaat roekeloos om met andermans veiligheid Bij ASP is het antisociale gedrag geen bewuste keuze, hoe sterk dit ook zo overkomt.

Tips bij een boze patiënt Negeer diskwalificaties Benoem agressie onmiddellijk Laat boosheid ventileren, geef erkenning, toets dan pas aan de realiteit Realiseer je dat angst leidt tot agressie en omgekeerd Zorg bijtijds voor ieders veiligheid, laat het niet uit de hand lopen

Contact maken bij extreme emoties Houd letterlijk en figuurlijk afstand Ga bij, maar niet voor de deur staan Beweeg zo min mogelijk, kondig uw bewegingen aan Laat geen stiltes vallen Wees rustig, doch krachtig aanwezig Laat de patiënt in het hier en nu terugkeren Maak het tot een gezamenlijk probleem

Bronnen: Remke van Staveren - Patientgericht communiceren Van Esch – Recepten voor een goed gesprek Van Dalen – Lastige gesprekssituaties in de arts-patient relatie