BOA- DAG FUNCTIONEEL PARKET AMSTERDAM G.T.M. (Gerrie) de Boer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 © Boot Advocaten U heeft een risicovol bedrijf in uw gemeente; wat dan? Alexandra Boot Erik van der Steen Boot Advocaten 2 juli 2012.
Advertisements

Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Bijeenkomst Vereniging voor Mededingingsrecht
Bestuursrecht Klas MED1 LES
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans.
Misdrijven die tegen een BOA gepleegd kunnen worden
Rechtshandelingen van de Unie
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Symposium Baggernet 30 januari 2008
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA)
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Advocaat-belastingkundige
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Dertig jaar na Uniser-affaire
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Handhavingsbeleid brandweer Industriële veiligheid
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Douanestrafrecht voor niet-juristen
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Seminar 23 april 2014: Uw rechten en plichten bij een inval
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
Hfdst. 26 Het Proces-Verbaal
Hfdst 30 De politiestrafbeschikking
Hfdst. 9 De strafbepaling
Hfdst. 29 Wet Mulder Blz
Landelijke Handhaving Strategie
Hfdst 18 Staandehouden Blz
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
Hfdst 30 Bestuurlijke boete Blz Bestuurlijke boete De bestuurlijke boete kan door een daartoe bevoegde overheidsdienst zonder tussenkomst van.
Hfdst. 19 Aanhouden Blz
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
Handhaving onder de vierde tranche Awb
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
De landelijke handhavingstrategie
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Strafbaarheid roken in het bijzijn van minderjarigen F. Verbruggen G. Marlier KU Leuven, Instituut voor Strafrecht.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Toezicht en bestuurlijke handhaving 1 Jaap IJdema Bianca d’Hooghe.
Strafrechtketen Dit is Cesare L. Cesare L. is 68 jaar oud.
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
FACILITERENDE BEROEPSBEOEFENAREN ALS MEDEPLEGER(S)/MEDEDADER(S)
Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA)
GRIP OP CALAMITEITEN Lastigheden die bestuursorganen en omgevingsdiensten ervaren bij inzet van handhavingsinstrumenten: Wie kan worden aangemerkt als.
Hoofdstuk 15 paragraaf 15.6 en 15.7
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
De bestuurlijke strafbeschikking milieu
Rondetafelgesprek Uitvoeringsprogramma Handhaving
Misdrijven die tegen een BOA gepleegd kunnen worden
Veranderopgave handhaving
Project Handvatten Omgevingsplan
7 december 2017 Bedrijfsgeheimen en andere vertrouwelijke informatie in de civiele procedure Vereniging Corporate Litigation – 31 mei 2018 Ruud Hermans.
MINISYMPOSIUM KWALITEIT VAN BREKEN
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Transcript van de presentatie:

BOA- DAG FUNCTIONEEL PARKET AMSTERDAM G.T.M. (Gerrie) de Boer Parketsecretaris IJmuiden, 22 november 2017

Inhoudsopgave Landelijke handhaving strategie; Bestuursrechtelijke handhaving; Bestuurlijke strafbeschikking milieu; Rol toezichthouder bij toepassing BSB -m; Functioneel daderschap;

De landelijke handhavingstrategie Enkel een sanctiestrategie; dus geen preventiestrategie, toezichtstrategie of gedoogstrategie; Doel: Uitvoering geven aan beginselplicht tot handhaven; Passend interveniëren bij iedere bevinding; In vergelijkbare situaties, vergelijkbare keuzes maken; Interventies op vergelijkbare wijze kiezen en toepassen;

Landelijke handhavingstrategie (vervolg) Vijf uitgangspunten: Onafhankelijkheid; Professionaliteit en vakmanschap; Betrouwbaarheid; Eenvoud; Gezamenlijkheid;

Hoe werkt de strategie ? Stap 1: positionering bevinding in de interventiematrix Stap 2: bepalen verzwarende aspecten Stap 3: bepalen rol strafrecht Stap 4: optreden met interventiematrix

Positionering bevinding in interventiematrix

Stap 4: optreden met de interventiematrix

Toezicht / Bestuursrechtelijke handhaving Regelmatig worden normschendingen geconstateerd vanuit toezicht; Controle van overheidswege op de naleving van wettelijke voorschriften; Preventief toezicht; Repressief toezicht; 8

Toezichthouders Iedere persoon die aan de definitie van artikel 5:11 Algemene wet bestuursrecht (Awb) voldoet. Zijn verplicht tot dragen van een legitimatiebewijs (art. 5:12 Awb). 9

Toezichtbevoegdheden Afdeling 5.2 Awb van toepassing op iedere persoon die aan definitie van art. 5:11 Awb (begrip toezichthouder) voldoet. Afdeling bevat algemene regeling inzake toezichtbevoegdheden. Bevoegdheden mogen alleen gebruikt worden voor het toezicht op naleving v.d. wet- en regelgeving waarvoor toezichthouders zijn aangewezen. 10

Toezichtbevoegdheden (2) Art. 5:15 Awb (betreden van plaatsen); Art. 5:16 Awb (vorderen van inlichtingen); Art. 5:16a Awb (identificatieplicht); Art. 5:17 Awb (vorderen van inzage); Art. 5:18 Awb (onderzoek, opneming en monsterneming); Art. 5:19 Awb (onderzoek aan vervoermiddelen); Art. 5:20 Awb (medewerkingsplicht); Art. 184 Sr. (niet voldoen aan bevel / vordering); 11

Criteria voor aanwenden bevoegdheden Rekening houden met evenredigheidsbeginsel en subsidiairiteisbeginsel (art. 5:13 Awb); Bevoegdheden slechts aanwenden indien dit nodig is; Niet meer of verdergaande bevoegdheden hanteren dan voor dat doel nodig is; Bevoegdheden aanwenden op voor burger minst belastende wijze; 12

Meldingseisen toezichthouder Nagaan of er sprake is van een overtreding; Nagaan of er sprake is van recidive; Foto’s maken van geconstateerde overtreding; Naam, functie, locatie, tijd en datum bezoek noteren; Duidelijk omschrijven waargenomen overtreding (let op de bestanddelen/elementen strafbare feit); Aangifte goed nalezen en ondertekenen; 13

Meldingseisen voor toezichthouder (vervolg) Leg vast wat er ter plekke is geconstateerd en onderbouw dit met foto’s, meetrapporten of andere bewijsstukken; Leg vast welke bevoegdheden zijn gebruikt bij de constatering; Leg vast welke norm is overtreden; Leg vast of een voorgeschiedenis bekend is; Leg aard en omvang van de overtreding vast; 14

Bestuurlijke strafbeschikking milieu Verschillen met transactie: Uitvaardigen pas na schuldvaststelling; Bestraffende sanctie (daad van vervolging); Procesinitiatief (verzet) ligt bij de verdachte; Centrale rol CJIB bij: uitreiken/toezenden bestuurlijke strafbeschikking; Innen opgelegde geldboete; Monitoren toepassing soorten bestuurlijke strafbeschikking

Bevoegd gezag Directeuren Regionale uitvoeringsdiensten (RUD); Dagelijks bestuur bij de waterschappen; De hoofdingenieur- directeuren van de regionale diensten van Rijkswaterstaat; De inspecteur – generaal van de Inspectie Leefomgeving en Transport; De inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit; Voorzitter Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming;

Criteria BSB - milieu Feiten van eenvoudige aard; Feiten met een geringe ernst; Feiten moeten opzettelijk worden begaan; Geen inzet van bijzondere opsporingsbevoegdheden; Lijst van milieufeiten bij Besluit OM- afdoening; Inwerkingtreding: 1 mei 2012.

Uitzonderingen op de toepassing van de BSB -milieu Geen BSB-m wordt opgelegd in geval sprake is van: Contra-indicatie; Handeling /gedraging valt buiten de daarvoor vastgestelde grenzen; Indien sprake van hierboven genoemde omstandigheden: volledig proces-verbaal ten behoeve van Functioneel Parket;

Contra-indicaties Geen sprake van overtreding van eenvoudige aard of ernstige inbreuk beschermende belangen, zoals (onder meer): Aanzienlijke (dreigende) schade aan kwaliteit van lucht, grond of water; Wederrechtelijke gedraging waardoor (dreigende) schade aan habitat van een beschermde dier- of plantensoort; Agressief of dreigend gedrag ten opzichte van toezichthouder of BOA tijdens of na overtreding;

Contra-indicaties (vervolg) Samenloop met ernstige commune misdrijven, zoals valsheid in geschrifte (art. 225 Sr.); Recidive (in periode van 5 jaar ten minste 3x door toezichthouder of BOA relevante overtreding economische regelgeving geconstateerd waartegen sanctionerend is opgetreden); Onvoldoende bewijs voor opzet; Opzetvereiste geldt overigens niet voor overtreding op grond van Besluit hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden (Bhvbz);

Grenzen aan BSB- m (onder meer) Strafbaar feit is begaan door persoon < 18 jaar; Strafbaar feit is begaan door openbaar lichaam; Inbeslagname heeft plaatsgevonden en degene onder wie inbeslagname plaatsvond weigert afstand te doen; Gezamenlijke boetebedrag voor economische milieufeiten is > € 2000,- voor natuurlijke persoon en > € 10.000,- voor rechtspersoon;

Bestuurlijke strafbeschikking milieu Bevindingen van toezichthouders Informatie bruikbaar als: Startinformatie voor strafrechtelijk onderzoek; - Van toepassing op mondelinge/schriftelijke verklaringen die in kader van toezicht verplicht zijn afgelegd (voordat sprake was van aanwijzing/vermoeden). Strafrechtelijk bewijs voor overtreding mits: Bestuurlijke cautie is verleend in geval van aanwijzing/vermoeden strafbaar feit;

Functioneel daderschap Hiervan is sprake wanneer iemand niet zelf de delictshandeling heeft verricht, maar die door een ander heeft laten uitvoeren; Belangrijk criterium is de vraag in hoeverre de functionele dader de ten laste gelegde gedraging redelijkerwijs kan worden toegerekend;

Vervolg ‘Toerekeningcriteria’ zijn uitgemaakt in de jurisprudentie; IJZERDRAAD – arrest (NJ 1954, 378); ZIJPE – arrest (LJN: AF7938);

Vervolg Criteria: Moet gaan om handelen of nalaten van iemand die werkzaam is voor of t.b.v. de rechtspersoon; Gedraging past in de normale bedrijfsvoering van de rechtspersoon; Gedraging is rechtspersoon dienstig geweest; Beschikken en aanvaarden;