Sieberdam/ROCS & KODOS Karen Jager Rudi Holzhauer
Sieberdam/ROCS ROCS = E-learning suite voor asynchrone workflow gebaseerde spelsimulaties Sieberdam = virtuele stad met organisaties, instellingen en bewoners Sieberdam/ROCS = virtuele leeromgeving voor diverse casus Spelsimulaties waarbij de interactie tussen personen centraal staat. Workflow: studenten spelen een rol en voeren taken uit, die gegroepeerd zijn in fasen/toestanden
Sieberdam
Sieberdam/ROCS ROCS = E-learning suite voor asynchrone workflow gebaseerde spelsimulaties Sieberdam = virtuele stad met organisaties, instellingen en bewoners Sieberdam/ROCS = virtuele leeromgeving voor diverse casus Workflow: studenten spelen een rol en voeren taken uit, die gegroepeerd zijn in fasen/toestanden
Voorbeeld: de spamcase Rollen hier zijn bijvoorbeeld: SuperPharma en DirectContact BV
Sieberdam/ROCS in de praktijk
Deelnemen aan sessie (1)
Deelnemen aan sessie (2) Student kan bijvoorbeeld informatie opzoeken over Direct Contact in Sieberdam
Uitvoeren van taken Student voert een taak uit
Sieberdam/ROCS in de praktijk Rol van de docent is het plannen en volgen van simulatiesessies
Plannen en volgen Invoeren van settings, Koppelen van rollen aan karakters in Sieberdam Nadere omschrijving taken Indelen van deelnemers in groepen Selecteren van deelnemers
Sieberdam/ROCS in de praktijk
Schrijven model Hier herken je de taken, rollen en toestanden.
Sieberdam/ROCS in de praktijk
Redigeren Sieberdam
Sieberdam/ROCS in de praktijk Verantwoordelijkheid Stichting RechtenOnline
KODOS (1) Doel: Resultaten: Testen en valideren van de bredere toepasbaarheid van het concept Online Simulaties Resultaten: Vijf online simulaties Evaluatie resultaten Website met voorbeelden (www.kodos.nl) Handboek voor Online Simulaties Doel van het project is het testen en valideren van de bredere toepasbaarheid van het concept Online Simulaties. Door het opzetten, uitvoeren en evalueren van vijf simulaties binnen diverse opleidingen wordt kennis ontwikkeld over de toepassing van online simulaties in het hoger onderwijs. Het doel is om de verzamelde ervaringen beschikbaar te stellen in een handboek voor online simulaties. Dit handboek bevat onderwijskundige richtlijnen voor het opzetten, uitvoeren en evalueren van online simulaties, waarbij de interactie tussen studenten, met docenten en derden (gesimuleerde klanten, experts) centraal staat.
KODOS (2) Partners: Erasmus Universiteit Rotterdam (OECR, FRG, FSW en FB) Technische Universiteit Delft (Faculteit Techniek, Bestuur en Management) Universiteit Leiden (Faculteit Rechtsgeleerdheid) Hogeschool Rotterdam (Communication & Multimedia Design)
(1) Wetgevingsleer online Faculteit Rechten, EUR Wetgevingsleer (masters) Taak: maken van een wettelijke bepaling en een beknopte wettelijke regeling Specifieke doelstellingen: Relatie met cursorisch onderwijs Rol van experts Samenwerking met andere faculteiten
(2) Juridische ICT-vaardigheden Faculteit Rechten, Universiteit Leiden Eerstejaars, juridisch computergebruik Taak: oplossen van diverse juridische cases om benodigde ICT-vaardigheden als jurist te verzamelen Specifieke doelstellingen: Organisatie in workflows Inzet voor grote groepen
(3) CMD-project Communication & Multimedia Design, Hogeschool Rotterdam Eerste en tweedejaar Taken: het maken van een interactieve commercial (2e jaar) en het maken van een community website voor 55-plussers in Rotterdam (1e jaar). Specifieke doelstellingen: Monitoren student interactie & groepsproces Voorkomen van ervaren rolconflicten
(4) Westwijk Online Bestuurskunde EUR en Technische bestuurskunde TUD Taak:beleidsvorming en sturing op lokaal niveau naar aanleiding van de beoogde herstructurering van het stadscentrum van Sieberdam. Specifieke doelstellingen: Effectiever en efficiënter casusgericht onderwijs Onderzoeken bredere toepassing Sieberdam/ROCS
(5) Licentieovereenkomst Faculteit Bedrijfskunde & Glasgow Graduate School of Law Taak: schrijven van licentieovereenkomst tussen verkoper en internet-winkel Specifieke doelstellingen Confrontatie tussen twee disciplines Internationale setting Interactie tussen Sieberdam & Ardcalloch