Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Krijn Kieviet Junior College Utrecht
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
1 Honoursonderwijs, wie profiteert? Woudschoten 2013.
Opbouw Naar het didactische model van Margadant Introductie, confrontatie Spontane verkenning Onderzoek en vastlegging van resultaten (vraag het de expert.
Industriële Chemie VWO 6
Sanne Tromp Ton van der Valk
JordanExact Waarom, wat en hoe.
Beta docentendag Leeuwarden
Een “Beter Bèta School”?
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Dynamische Modellen NLT-module vwo startmodule modelleren
Keuze scheikunde.
1 ALLE ICT-VAARDIGHEDEN INTERACTIEF Slimme links tonen vorderingen.
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Junior College Utrecht
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Jaap Hillebrand Laagcoördinator VWO-4
Voor wie is NLT bedoeld? Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG.
Het (nieuwe) betavak NLT
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Symposium Differentiatie
NLT modules en excellentiebevordering
Wat is digitale didaktiek?
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Junior College Utrecht (JCU) U Talent voorlichting 1415 Werving 4VWO.
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006 Ton van der Valk Junior College Utrecht
Nanotechnologie Toepassingsdomeinen Toekomst Eindwerk aangeboden door Jonas Vandervelde 6 economie wiskunde Sint-Angela Instituut Mentor Mevr.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Kwantumstructuur van de materie Woudschoten natuurkunde 10 december 2010 Florine Meijer Junior College Utrecht.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 2 Cathy Baars Jaco Scheer.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Kies jij voor NLT ? vacatures NLT CSG Comenius in Leeuwarden zoekt ervaren DOCENTEN Docent SCHEIKUNDE / NLT* 1e GRAAD (* Natuur, Leven en Technologie)
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Het nieuwe bètavak: NATUUR, LEVEN en TECHNOLOGIE.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
S/K/L 2.7 PRESENTEREN. WAT GA JE LEREN *Waar een goede presentatie aan voldoet *Hoe je een presentatie voorbereidt.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Natuur Leven en Technologie
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Pré-NLT-module 3D-printen
NLT: een vak voor jou?.
Nanotechnologie Eef Delfosse.
Nanotechnologie Eef Delfosse.
De M in STEM Cathy Baars.
Woudschoten Natuurkunde 17 december 2011
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Experimenteren.
Open Middag U-Talent Academie 20 april 2018
Product van TU Delft, SEC
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Producten van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Voorlichting over de U-Talent Academy 8 april 2019.
Scheikunde 1.5. Stoffen om ons heen (microniveau)
Transcript van de presentatie:

Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006 Ton van der Valk Junior College Utrecht a.e.vandervalk@jcu.uu.nl

Opbouw van de presentatie Context: wat is het Junior College De module nanoscience op het JCU Opdracht: uw mening over het practicum goud-nanokristallen Korte presentatie van de opdracht-resultaten Naar een uitvoerbare NLT-module over nano

De context: het Junior College Utrecht (JCU) Samenwerking UU en 26 VWO scholen 50 V5 en 50 V6 leerlingen: selectie: gemotiveerd voor bèta-vakken; talent 2 dagen per week: bio, sk, na, wi 3 dagen op de eigen school Samenhang tussen de vakken, verdieping en verrijking

Wat is nanoscience? Onderzoek op het gebied van nanomaterialen en verschijnselen op nanoschaal (10-9m) Nanomaterialen: Tenminste één dimensie 1 < l < 100 nm Gemaakt met controle op nanoschaal 1 of meer eigenschappen veranderd onder invloed van nanoschaal

Module nanoscience op JCU Verrijking voor 6V Natuurkunde, scheikunde en bio Onderwezen door UU-specialisten Omvang: 40 slu Om te vormen tot een NLT-module van 40 uur Toont vergezichten, grote lijnen, niet nodig elk detail te begrijpen

Opzet van de nanoscience module van het JCU Introductie: wat is nanotechnologie; enkele voorbeelden (2 dagdelen) Nanomaterialen: hoe maak je ze, welke eigenschappen hebben ze? (1 dagdeel college’; 1 dagdeel practicum) Toepassingen: 2 dagdelen Afronding: 2 dagdeel

Nano-module: dagdeel 1 en 2 Introductie: wat is nanoscience en wat zijn nanomaterialen? (hoor- en werkcollege) Schaal en dimensionaliteit Wat verandert er als de afmetingen kleiner worden gemaakt? Kleine afmeting effecten Oppervlakte effecten Fysische en chemische eigenschappen Klassen van nanomaterialen: halfgeleiders, nanokristallen, koolstof nanomaterialen

Nano-module – dagdeel 3 en 4 Hoe maak je nanomaterialen? Top-down (lithografie) Scanning Tunneling microscoop Bottom-up: stapelen van atomen (self-assembly) Practicum: goud-nanocristallen maken

Nano-module: dagdeel 5,6 Biomedische toepassingen bloedvaten maken in een tumor Nanodeeltjes voor bio-medicijnen Nanodeeltjes voor diagnose (o.a. quantum dots) Andere toepassingen, o.a. Zeolieten dendrimeren katalysatoren

Nano-module: poster opdracht (dagdeel 7 en 8) Kies een toepassing Wat houdt die in? Op welk niveau? Wat zijn mogelijkheden/beperkingen? Wat zijn de risico’s bij toepassing Zijn er ethische bezwaren tegen de toepassing?  Presenteer het resultaat als ppt presentatie

Werkgroep-activiteit Het maken van goud-nanokristallen Bekijk de experiment-handleiding en bediscussieer in groepen van 3: In hoeverre is het experiment nuttig? In hoeverre uitvoerbaar Is het mogelijk de handleiding een meer open karakter te geven?

Een ppt-presentatie van leerlingen van vorig jaar

start your car with nanotubes Forget spark plugs, start your car with nanotubes Door Karel, Geretta & Quirine

Werking Andres de la Guardia Flits Knal Ontbranding

De mogelijkheden Meetapparatuur Explosieven Vaste raketbrandstof In brandstof voor auto’s: Volledig Gelijktijdig

Naar een uitvoerbare NLT nanoscience-module 2006/07: module draait op JCU (feb/maart) 1e versie NLT (juli) Enkele scholen experimenteren met delen 2007/08 Module uitgeprobeerd op partnerscholen Herziening 2008/09 Materiaal breed beschikbaar