Visie en strategie Les 2: Visie verdieping.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Appreciative inquiry:
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
Benzineprijs Hallo, Ik heb gehoord, dat de benzineprijs binnenkort kan komen op Euro 2,00.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
voor de zomervakantie tot
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Organisatiecultuur.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Kansrijk Ondernemen 2 september 2010 Er is niets verkeerd aan verandering, zolang het maar in de goede richting is. - Winston Churchill.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
CanDo Coaching.
Marketing Marketingoriëntatie
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Workshop ‘visieversneller’
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
ONTWIKKELEN VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJKE VISIE
Voedsel geproduceerd met respect voor mens en milieu. Zonder gedoe. Iedereen wil lekker eten op z’n bord.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
 A-94 A-94.
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
50.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Rol van werknemers? “Wil een bedrijf ook in de toekomst succesvol zijn, dan moet het: zijn CO2-uitstoot, energie- en materiaalverbruik verminderen; zorgen.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Beste Havo 4..
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Convergeren: keuzes maken
Welkom havo 3..
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Welkom Havo 5..
Les 5: Het marketingplan
Beste ath 4..
Visie en strategie Les 4: strategie.
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Beste ath 4..
Visieontwikkeling Les 5: 7 juni 2017.
SHEQ SHQ.
Twee manieren van benadering
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Hoofdstuk Wat heeft een onderneming nodig
Hoofdstuk 9 Marketingdoelstellingen
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
“De vertaalsector zou verder
Transcript van de presentatie:

Visie en strategie Les 2: Visie verdieping

Doel van de les Aan het einde van de les weet je hoe een visie wordt opgebouwd.

De visie als antwoord De visie van de organisatie geeft een kort en helder antwoord op de vraag: hoe zien wij onszelf in de wereld van morgen? Het is het idee dat een bedrijf heeft over de ontwikkelingen in haar branche en welke kant directie en medewerkers willen dat het opgaat. Hoe wil je dat je gezien wordt door je klanten.

Wat is de visie? Kies een van de video’s: https://www.youtube.com/watch?v=X-MiEexjtFM (vitae) https://www.youtube.com/watch?v=3VpfG5MRriE (dromen) https://www.youtube.com/watch?v=sapAaZzn_j8 (vijf stappen)

Beetje abstract? Waarschijnlijk is het nog wat abstract. We gaan de komende lessen veel met voorbeelden werken om helder te krijgen wat een visie is.

Voorbeeld 1 "Over enkele jaren heeft elke werknemer een computer op zijn bureau." Dat klinkt vandaag de dag niet meer als een heel spannende visie. In de jaren 90 van de vorige eeuw was dat het wel, het was zelfs onrealistisch. Toch ging Bill Gates daarvan uit als een zeer gewenst toekomstscenario en hij droeg er zijn steentje aan bij. Zo leidde de persoonlijke visie van Bill Gates ertoe dat er tegenwoordig op de meeste bureaus een PC staat met een besturingssysteem van Microsoft.

Voorbeeld 2 "Een man op de maan zetten in de jaren zestig“ Dit was een sterk staaltje verbeeldingskracht van de NASA (de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie). Om die visie te realiseren (en daarmee de Russen de loef af te steken) zijn talloze technologieën en materialen ontwikkeld en maar liefst tien proefvluchten over een periode van jaren de lucht in gegaan.

Voorbeeld 3 Stelios, de oprichter van Easyjet, veranderde de passagiersluchtvaart, door een heel nieuw concept in de markt te zetten. De commerciële luchtvaartmaatschappijen waren het over een ding wel eens: vliegen is een luxeproduct, concurrentie gebeurt op basis van service. Totdat een nieuwkomer in de markt het tegendeel bewees. Volgens Stelios was voor veel mensen naast betrouwbaarheid, juist de prijs belangrijk. En die broodjes en maaltijden: ach die nemen de mensen zelf mee. Anders kunnen ze die ook kopen in het vliegtuig. Ook pakte hij de verkoop van tickets anders aan dan gebruikelijk was. Hij vermeed de (dure) reisagent volledig, gaf geen tickets uit en bevorderde directe verkoop via Internet. Easyjet vond als het ware een nieuwe variant van het 'product' vliegen uit.  

De verschillen? Missie, visie en strategie worden nog wel eens door elkaar gehaald. Wat zijn de verschillen? Verschil missie en visie: In één zin is het verschil: een missie is waarvoor we staan, een visie is waarvoor we gaan. De missie heeft te maken met waarden en identiteit. Wie zijn we, wat zijn onze waarden, hoe willen we met onze klanten en medewerkers omgaan? Een visie geeft aan: hoe gaan wij de wereld van morgen beïnvloeden zodat wij succesvol zijn?

De verschillen? Verschil tussen visie en strategie: Een visie is wat we willen bereiken, de strategie hoe we het willen bereiken. De strategie volgt op de visie. In het voorbeeld van Easyjet was de visie iets als: ´Vliegen is geen luxeproduct, juist de prijs is belangrijk´. De vertaling in strategie is dan: Broodjes en nootjes verkopen in plaats van gratis aanbieden Tickets via internet verkopen Samenwerkingsverbanden aangaan om het product aantrekkelijk en voordeliger te maken

Waarom een visie? De functies van een visie Richting geven: alle neuzen dezelfde kant op Inspireren Zich onderscheiden van anderen Winnen Overleven Kijk naar het volgende fragment met persoonlijke visies: https://www.youtube.com/watch?v=STkGL2mMtbk

Richting geven Iedere organisatie krijgt te maken met onzekerheid. Doet de organisatie niets en gaat deze dus afwachten, dan wordt de organisatie stuurloos. Een heldere visie maakt duidelijk wat je acties en doelen zijn ook in een omgeving met veel ontwikkelingen. Met een visie kun je zowel de organisatie zelf, als de omgeving beïnvloeden. Hoe zou je willen dat de toekomst zal verlopen?

Inspireren Een goede visie leidt tot creatieve spanning. Die spanning ontstaat doordat je een uitdagend doel hebt gesteld en nog niet helemaal weet hoe je dat gaat bereiken. Een visie geeft een kader om de toekomst een beetje naar je hand te zetten. Dit inspireert de ondernemer zelf maar moet ook medewerkers stimuleren.

Onderscheiden van anderen Sommige organisaties leiden, andere volgen. Met leiden bedoelen we dat de organisatie het initiatief neemt en het spel bepaalt. Dit in plaats van af te wachten en kijken naar wat de concurrenten doen. Niet reageren maar creëren. Denk hierbij aan het voorbeeld van Apple. De organisatie heeft met een goede visie een eigen doel en hoeft niet te reageren op anderen. Klanten zitten daar ook niet op te wachten.

Winnen en overleven De visie is dé manier om de concurrentie op langere termijn te slim af te zijn. Soms blijkt dat een organisatie wel moet veranderen om in de toekomst te overleven. Dan is een nieuwe visie noodzakelijk. De markt droogt op, nieuwe technologieën maken het product overbodig. Wetgeving verandert etc. Een bedrijf moet zich dan heroriënteren op de toekomst en een nieuw toekomstbeeld creëren.