Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
ontwerp - beheer - analyseer
Unleash your productivity with Startup TOOLS today •Configuratie voor de PTC product ontwikkeling omgeving, •Applicaties voor een gecentraliseerd, grafisch.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Innovatief leren met behulp van ICT
BattleBots The school battle.
© Dsens Interactive Amsterdam1 DEF Dsens Educational Framework.
Het nieuwe leren en social software
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal
Van idee tot digitaal materiaal
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Drieslag functioneel rekenen
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
ICTB/NB Projectmanagement.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Ervaringen met een minor eBusiness in het HBO Henk Plessius Pascal Ravesteyn.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Chantal Joore Mandy Maes Marc van Aa Roxy Dammers Tooske ten Klooster
LauwersCollege Buitenpost Informatica
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
SCORM en Pierre Gorissen ELO-Team 27 januari 2004.
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
moderniseren van het curriculum.
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Content Management in Bb. 13/07/2015 Inhoud  Kennismaking  Uitgangspunt zijn de processen in Bb rond CM  BbCS als systeem voor het centraal beheren.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Major Leerdoelen - Onderzoek Maya en 3D * Boek en internet - Uitwerking onderbouwen * Verslagen - Maya 3D * 3 Tutorials - Combinatie maken.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Welkom! Installeer je aan een tafel en start je laptop al op. Log in op het draadloos ku leuven-netwerk: *log-in naam = *paswoord.
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Sway.
What is the meaning of? Student centered learning
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
Leeractiviteit: kennisverwerving
Learning Content Management Systeem
Sieberdam/ROCS & KODOS
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
ETUDE Toetsservicesysteem
Kennisclip Web toepassingen
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Is testen een project op zich?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s Karen Jager

Programma Wat is Lectora? Wat zijn interactieve multimedia? Hoe ontwikkel je interactieve multimedia? Wie gaat het ontwikkelen?

Lectora (1) Auteurstool Standaarden Gebruikersgemak: SCORM & AICC compliant Gebruikersgemak: Voor inhoudsdeskundigen Templates & wizards “boek” principe Overerving WYSIWYG interface Treeview met totale structuur Wizard voor publiceren

Lectora (2) Content hergebruik Rijkheid aan instructie Importeren objecten andere cursussen Tal van media formaten Externe html & scripts Rijkheid aan instructie Veel vraagtypes & feedback mogelijkheden Definieren van paden (conditional branching) Team ontwikkeltool Samenwerken aan cursus

Interactieve multimedia (IMM) “Elke toepassing die meerdere soorten media gebruikt en waarbij de gebruiker actief inhoud of informatie uitwisselt met de computer”

Vormen van IMM Tutorials Hypermedia Drills Simulaties Onderwijskundige games Tools & open leeromgevingen Testen Web-based learning

Vormen van IMM Tutorials Hypermedia Drills Simulaties Onderwijskundige games Tools & open leeromgevingen Testen Web-based learning Type leeractiviteit Type leerdoel Randvoorwaarden

Vormen van IMM Tutorials Hypermedia Drills Simulaties Onderwijskundige games Tools & open leeromgevingen Testen Web-based learning Type leeractiviteit Type leerdoel Randvoorwaarden

Ontwikkelen van IMM(1) Standaarden Iteratief proces Project management Klant en ontwikkelaar eens over standaarden voor alle aspecten van product Iteratief proces Voortdurende evaluatie tijdens ontwerp en ontwikkeling Project management Instructietheorie

Ontwikkelen van IMM(2) Van discussie naar idee naar implementatie Niet te snel ontwerpen en ontwikkelen! Creativiteit Teambenadering

Individueel versus team Individuele docent + autonomie docent - tijd docent kwaliteit technische ondersteuning

Individueel versus team Individuele docent + autonomie docent - tijd docent kwaliteit technische ondersteuning Team benadering - autonomie docent + technische ondersteuning tijd docent kwaliteit (meer kennis & vaardigheden)

Team benadering Docenten Onderwijskundigen IMM Vormgevers Programmeurs

Model voor IMM Planning

Model voor IMM Planning Ontwerp

Model voor IMM Planning Ontwerp Ontwikkeling

Model voor IMM Planning Ontwerp Ontwikkeling

Model voor IMM Kwaliteit Planning Ontwerp Ontwikkeling

Voortdurende evaluatie Model voor IMM Kwaliteit Planning Ontwerp Ontwikkeling Voortdurende evaluatie

Voortdurende evaluatie Model voor IMM Kwaliteit Planning Ontwerp Ontwikkeling Voortdurende evaluatie Project management

Planning Bepaal de inhoud (leerdoelen) Analyseer de doelgroep Stel de randvoorwaarden vast (hardware, software, budget, tijd) Bepaal budget, planning & projectteam Verzamel bestaand materiaal Brainstorm over eerste idee (aanpak & look-and-feel)

Ontwerp Beschrijf eerste ideeën voor de inhoud (hoe & wat) Maak een functioneel ontwerp (structuur & functionaliteit) Ontwerp de basisvormgeving Schrijf de teksten Maak storyboards (schermindeling & grafisch materiaal) Schrijf scripts (audio & video)

Voorbeeld structuur Welkom Bellenbord 201 202 203 206 207 205 201.1 201.4 202.3 202.4 203.2 203.5 206.5 207.1 207.4 205.1

Voorbeeld functionaliteit logo titel programma leerdoel Tekstblok plaatje terug verder bellenbord

Voorbeeld vormgeving Titel Dit is het standaard lettertype. plaatje

Ontwikkeling Creëer de media elementen (tekst, plaatjes, animaties, etc.) Bouw het programma Voeg de onderdelen samen Creëer ondersteunend materiaal Test en revisie (alpha & beta) Implementatie

Structuur in Lectora

Rol OECR? Algemeen Op maat Handleiding Cursussen Template voor EUR cursus Bijeenkomsten (uitwisselen ervaring) Op maat Individuele ondersteuning Workshops (afdeling, vakgroep)