Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s Karen Jager
Programma Wat is Lectora? Wat zijn interactieve multimedia? Hoe ontwikkel je interactieve multimedia? Wie gaat het ontwikkelen?
Lectora (1) Auteurstool Standaarden Gebruikersgemak: SCORM & AICC compliant Gebruikersgemak: Voor inhoudsdeskundigen Templates & wizards “boek” principe Overerving WYSIWYG interface Treeview met totale structuur Wizard voor publiceren
Lectora (2) Content hergebruik Rijkheid aan instructie Importeren objecten andere cursussen Tal van media formaten Externe html & scripts Rijkheid aan instructie Veel vraagtypes & feedback mogelijkheden Definieren van paden (conditional branching) Team ontwikkeltool Samenwerken aan cursus
Interactieve multimedia (IMM) “Elke toepassing die meerdere soorten media gebruikt en waarbij de gebruiker actief inhoud of informatie uitwisselt met de computer”
Vormen van IMM Tutorials Hypermedia Drills Simulaties Onderwijskundige games Tools & open leeromgevingen Testen Web-based learning
Vormen van IMM Tutorials Hypermedia Drills Simulaties Onderwijskundige games Tools & open leeromgevingen Testen Web-based learning Type leeractiviteit Type leerdoel Randvoorwaarden
Vormen van IMM Tutorials Hypermedia Drills Simulaties Onderwijskundige games Tools & open leeromgevingen Testen Web-based learning Type leeractiviteit Type leerdoel Randvoorwaarden
Ontwikkelen van IMM(1) Standaarden Iteratief proces Project management Klant en ontwikkelaar eens over standaarden voor alle aspecten van product Iteratief proces Voortdurende evaluatie tijdens ontwerp en ontwikkeling Project management Instructietheorie
Ontwikkelen van IMM(2) Van discussie naar idee naar implementatie Niet te snel ontwerpen en ontwikkelen! Creativiteit Teambenadering
Individueel versus team Individuele docent + autonomie docent - tijd docent kwaliteit technische ondersteuning
Individueel versus team Individuele docent + autonomie docent - tijd docent kwaliteit technische ondersteuning Team benadering - autonomie docent + technische ondersteuning tijd docent kwaliteit (meer kennis & vaardigheden)
Team benadering Docenten Onderwijskundigen IMM Vormgevers Programmeurs
Model voor IMM Planning
Model voor IMM Planning Ontwerp
Model voor IMM Planning Ontwerp Ontwikkeling
Model voor IMM Planning Ontwerp Ontwikkeling
Model voor IMM Kwaliteit Planning Ontwerp Ontwikkeling
Voortdurende evaluatie Model voor IMM Kwaliteit Planning Ontwerp Ontwikkeling Voortdurende evaluatie
Voortdurende evaluatie Model voor IMM Kwaliteit Planning Ontwerp Ontwikkeling Voortdurende evaluatie Project management
Planning Bepaal de inhoud (leerdoelen) Analyseer de doelgroep Stel de randvoorwaarden vast (hardware, software, budget, tijd) Bepaal budget, planning & projectteam Verzamel bestaand materiaal Brainstorm over eerste idee (aanpak & look-and-feel)
Ontwerp Beschrijf eerste ideeën voor de inhoud (hoe & wat) Maak een functioneel ontwerp (structuur & functionaliteit) Ontwerp de basisvormgeving Schrijf de teksten Maak storyboards (schermindeling & grafisch materiaal) Schrijf scripts (audio & video)
Voorbeeld structuur Welkom Bellenbord 201 202 203 206 207 205 201.1 201.4 202.3 202.4 203.2 203.5 206.5 207.1 207.4 205.1
Voorbeeld functionaliteit logo titel programma leerdoel Tekstblok plaatje terug verder bellenbord
Voorbeeld vormgeving Titel Dit is het standaard lettertype. plaatje
Ontwikkeling Creëer de media elementen (tekst, plaatjes, animaties, etc.) Bouw het programma Voeg de onderdelen samen Creëer ondersteunend materiaal Test en revisie (alpha & beta) Implementatie
Structuur in Lectora
Rol OECR? Algemeen Op maat Handleiding Cursussen Template voor EUR cursus Bijeenkomsten (uitwisselen ervaring) Op maat Individuele ondersteuning Workshops (afdeling, vakgroep)