Resultaten ICT monitor 2002

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Advertisements

Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Introductie ICT ICT Introductie.
Vapro -D Month Year Givaudan.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Computergebruik & downloaden presentatie over de enquête
© IOWO 2006ICTO-element Oriënteren Belangrijk, vooral als een cursus anders is dan andere: duidelijk maken wat het doel is, wat de werkwijze is en.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Door Kick de Wolff Netwerk thuis maken Door Kick de Wolff
Onderzoek 1: Enquête Gemaakt door Mike, Dylano, Iheb en Brain.
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Michel Visser Founder EesySoft
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Bloemenweelde.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Screening in de thuissituatie: evaluatie gebruik ACAS
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Magister Leon van den Heuvel, 29 mei 2012.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Terug naar eerste pagina Plan van aanpak ….. of wat het moet worden.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Hoe zelfstandig is de hedendaagse scholier?. Ons onderzoek oriënteert zich op: - Het stellen en behalen van leerdoelen door leerlingen - Het plannen van.
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Elke klant heeft een computer. De meeste computers zijn tussen de 2 tot 4 jaar.
WANNEER DE AMBTENAAR MANTELZORGER WORDT Wanneer de ambtenaar mantelzorger wordt I&O Research Peter Kanne Congres Sociaal domein 2015 “De Uitdaging” 5 november.
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
WonenBreburg Energie Januari I.Achtergrond & het telt! Panel II.Profiel panelleden III.Resultaten onderzoek Inhoud rapport 2.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Werkconferentie `... Respijt op maat Drenthe’ Uitkomsten onderzoek Respijtzorg.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Fysieke werkomgeving bij nieuw- en verbouw Bart de Zwart, AStri beleidsonderzoek en -advies Marga Ruitenbeek, docente wiskunde Wouter Prins, CNV Onderwijs.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Introductie ICT ICT Introductie.
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Blackboard 6.1 Ronald Hos.
Gebruik van het annotatiesysteem
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
De - arts op Mathijs Doets
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Lesgeven zonder cijfer?
Blackboard Usage Survey
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

Resultaten ICT monitor 2002 Gerard Baars Ronald Hos

Gegevens verzamelen over gebruik Blackboard Doel ICT Monitor Gegevens verzamelen over gebruik Blackboard Indicaties krijgen over feitelijk gebruik, knelpunten en faciliteiten voor online leren

Opzet ICT Monitor Vragenlijsten: Survey in Blackboard Per faculteit, Docenten en studenten ondervraagd Onderwerpen: Feitelijk gebruik, Onderwijskundig gebruik, Infrastructuur en voorzieningen, Wensen en behoeften verdere implementatie

Aantal Courses in Blackboard

Gebruik Blackboard docenten en studenten

Cursussen per maand

Hits per maand

Respons ICT monitor

Resultaten ICT monitor studenten: Feitelijk gebruik 82% besteedt 0-2 uur per week op de EUR aan BB; 5% besteedt meer dan 4 uur 40% studenten besteedt 2 uur of meer per week aan BB vanuit thuis Algemeen: Meer tijd aan BB besteed vanuit thuis

Resultaten ICT monitor studenten: Onderwijskundig gebruik 77% studenten gebruikt BB vaak om informatie op te halen, 21% soms FRG+FHKW: Meer dan helft studenten haalt soms of nooit informatie op 41% studenten gebruikt BB soms om met docenten te communiceren; Bij FBK en FHKW meest gebruikt

Resultaten ICT monitor studenten: Onderwijskundig gebruik –2- 70% gebruikt BB nooit om met medestudenten te communiceren, bij FGG 54% soms, bij FBK 31% soms 56% gebruikt BB soms om toetsen of surveys te maken, 33% nooit, meest gebruikt door FBK en FGG

Resultaten ICT monitor studenten: Onderwijskundig gebruik –3- 38% vindt dat samenwerken met medestudenten makkelijker wordt, 35% heeft geen mening 55% vindt dat samenwerken met docent makkelijker wordt, 26% geen mening

Resultaten ICT monitor studenten: Onderwijskundig gebruik –4- 71% vindt dat kwaliteit onderwijs beter wordt, bij FHKW vindt 41% van niet 68% vindt dat leren efficiënter wordt, bij FRG, BMG en FHKW is 50% of minder het hier mee eens Meeste hulp van medestudenten

Resultaten ICT monitor studenten: Infrastructuur en voorzieningen Meer dan 50% studenten geeft aan dat er soms, bijna nooit of nooit een PC voor handen is op EUR; bij FBK geeft 83% van de studenten dit aan; bij overige faculteiten geeft meerderheid aan dat er vaak of altijd een PC voor handen is 96% van de studenten heeft thuis PC, laptop of beide

Resultaten ICT monitor studenten: Infrastructuur en voorzieningen –2- 90% studenten heeft thuis internetverbinding: 18% ADSL, 27% via de kabel, 32% analoge lijn 16% gebruikt Erna 32% heeft 11-20 euro p/m over voor breedband-internet, 21% tussen 21 en 30 euro

Wensen, behoeftes en opmerkingen studenten Docenten gebruiken BB te weinig BB goed medium, maar nog niet effectief en consequent gebruikt Inlogprocedure moet single-login worden Eenduidigheid en duidelijkheid gewenst: afstemming web en Blackboard. Wens: alle vakinformatie op Blackboard!

Wensen, behoeftes en opmerkingen studenten –2- Gewenst breedbandige aanbieding van Erna FBK: te weinig PC’s, BB was vorig jaar veel te traag FHKW: behoefte aan een cursus Avondstudenten: BB erg makkelijk

Resultaten ICT monitor docenten: Feitelijk gebruik 63% van de docenten heeft in 75-100% van de cursussen gebruik gemaakt van BB De meeste docenten besteden 0-5 uur p/w aan BB; 8% besteedt meer dan 10 uur p/w aan BB

Resultaten ICT monitor docenten: Onderwijskundig gebruik 82% van de docenten gebruikt BB vaak om informatie neer te zetten, 14% doet dat soms 79% communiceert soms of vaak met studenten via BB, bij FBK wordt deze functie vaak gebruikt BB wordt weinig gebruikt om met collega’s te communiceren

Resultaten ICT monitor docenten: Onderwijskundig gebruik –2- BB wordt door 60% nooit gebruikt om toetsen of surveys af te nemen; 26% doet dit soms 78% vindt dat BB samenwerken met studenten makkelijker maakt 78% vindt dat met BB het geven van onderwijs efficiënter wordt 66% vindt dat de kwaliteit van het onderwijs met BB verbetert

Resultaten ICT monitor docenten: Infrastructuur en voorzieningen 81% geeft een voldoende voor PC voorzieningen op de EUR voor docenten 15% geeft aan dat er vaak een PC met netwerk aanwezig is in college- en werkgroepzalen, 10% zegt soms, 37% zegt dat dit nooit het geval is, 31% heeft geen mening

Resultaten ICT monitor docenten: Infrastructuur en voorzieningen –2- 59% geeft aan dat er altijd of vaak een beamer voor handen is, 10% dat er nooit of bijna nooit een beamer voor handen is 13% geeft aan dat er altijd of vaak een internetverbinding voor handen is, 25% geeft aan dat er bijna nooit of nooit een internetverbinding voor handen is, 43% heeft geen mening

Resultaten ICT monitor docenten: Infrastructuur en voorzieningen –3- 97% heeft thuis een internetaansluiting (19% ADSL, 11% kabel, 47% analoge lijn) 63% vindt het administratieve proces rond BB goed geregeld, bij FBK vindt 36% het niet goed geregeld

Wensen, behoeftes en opmerkingen docenten Meer dan de helft van de docenten vindt dat ze voldoende tijd krijgen om met Blackboard te leren werken. 38% vindt dat dit niet het geval is. 66% krijgt voldoende ondersteuning, 20% krijgt onvoldoende ondersteuning. Bijna de helft vindt dat er voldoende cursusaanbod is, 39% heeft geen mening.

Wensen, behoeftes en opmerkingen docenten –2- Docenten willen directe hulp op het moment dat ze deze nodig hebben (maatwerk). Docenten willen online bereikbare documentatie met uitgewerkte voorbeelden van het gebruik van Blackboard. De technische voorzieningen moeten op orde zijn!

Met dank aan iedereen voor hun medewerking aan deze monitor!