Resultaten ICT monitor 2002 Gerard Baars Ronald Hos
Gegevens verzamelen over gebruik Blackboard Doel ICT Monitor Gegevens verzamelen over gebruik Blackboard Indicaties krijgen over feitelijk gebruik, knelpunten en faciliteiten voor online leren
Opzet ICT Monitor Vragenlijsten: Survey in Blackboard Per faculteit, Docenten en studenten ondervraagd Onderwerpen: Feitelijk gebruik, Onderwijskundig gebruik, Infrastructuur en voorzieningen, Wensen en behoeften verdere implementatie
Aantal Courses in Blackboard
Gebruik Blackboard docenten en studenten
Cursussen per maand
Hits per maand
Respons ICT monitor
Resultaten ICT monitor studenten: Feitelijk gebruik 82% besteedt 0-2 uur per week op de EUR aan BB; 5% besteedt meer dan 4 uur 40% studenten besteedt 2 uur of meer per week aan BB vanuit thuis Algemeen: Meer tijd aan BB besteed vanuit thuis
Resultaten ICT monitor studenten: Onderwijskundig gebruik 77% studenten gebruikt BB vaak om informatie op te halen, 21% soms FRG+FHKW: Meer dan helft studenten haalt soms of nooit informatie op 41% studenten gebruikt BB soms om met docenten te communiceren; Bij FBK en FHKW meest gebruikt
Resultaten ICT monitor studenten: Onderwijskundig gebruik –2- 70% gebruikt BB nooit om met medestudenten te communiceren, bij FGG 54% soms, bij FBK 31% soms 56% gebruikt BB soms om toetsen of surveys te maken, 33% nooit, meest gebruikt door FBK en FGG
Resultaten ICT monitor studenten: Onderwijskundig gebruik –3- 38% vindt dat samenwerken met medestudenten makkelijker wordt, 35% heeft geen mening 55% vindt dat samenwerken met docent makkelijker wordt, 26% geen mening
Resultaten ICT monitor studenten: Onderwijskundig gebruik –4- 71% vindt dat kwaliteit onderwijs beter wordt, bij FHKW vindt 41% van niet 68% vindt dat leren efficiënter wordt, bij FRG, BMG en FHKW is 50% of minder het hier mee eens Meeste hulp van medestudenten
Resultaten ICT monitor studenten: Infrastructuur en voorzieningen Meer dan 50% studenten geeft aan dat er soms, bijna nooit of nooit een PC voor handen is op EUR; bij FBK geeft 83% van de studenten dit aan; bij overige faculteiten geeft meerderheid aan dat er vaak of altijd een PC voor handen is 96% van de studenten heeft thuis PC, laptop of beide
Resultaten ICT monitor studenten: Infrastructuur en voorzieningen –2- 90% studenten heeft thuis internetverbinding: 18% ADSL, 27% via de kabel, 32% analoge lijn 16% gebruikt Erna 32% heeft 11-20 euro p/m over voor breedband-internet, 21% tussen 21 en 30 euro
Wensen, behoeftes en opmerkingen studenten Docenten gebruiken BB te weinig BB goed medium, maar nog niet effectief en consequent gebruikt Inlogprocedure moet single-login worden Eenduidigheid en duidelijkheid gewenst: afstemming web en Blackboard. Wens: alle vakinformatie op Blackboard!
Wensen, behoeftes en opmerkingen studenten –2- Gewenst breedbandige aanbieding van Erna FBK: te weinig PC’s, BB was vorig jaar veel te traag FHKW: behoefte aan een cursus Avondstudenten: BB erg makkelijk
Resultaten ICT monitor docenten: Feitelijk gebruik 63% van de docenten heeft in 75-100% van de cursussen gebruik gemaakt van BB De meeste docenten besteden 0-5 uur p/w aan BB; 8% besteedt meer dan 10 uur p/w aan BB
Resultaten ICT monitor docenten: Onderwijskundig gebruik 82% van de docenten gebruikt BB vaak om informatie neer te zetten, 14% doet dat soms 79% communiceert soms of vaak met studenten via BB, bij FBK wordt deze functie vaak gebruikt BB wordt weinig gebruikt om met collega’s te communiceren
Resultaten ICT monitor docenten: Onderwijskundig gebruik –2- BB wordt door 60% nooit gebruikt om toetsen of surveys af te nemen; 26% doet dit soms 78% vindt dat BB samenwerken met studenten makkelijker maakt 78% vindt dat met BB het geven van onderwijs efficiënter wordt 66% vindt dat de kwaliteit van het onderwijs met BB verbetert
Resultaten ICT monitor docenten: Infrastructuur en voorzieningen 81% geeft een voldoende voor PC voorzieningen op de EUR voor docenten 15% geeft aan dat er vaak een PC met netwerk aanwezig is in college- en werkgroepzalen, 10% zegt soms, 37% zegt dat dit nooit het geval is, 31% heeft geen mening
Resultaten ICT monitor docenten: Infrastructuur en voorzieningen –2- 59% geeft aan dat er altijd of vaak een beamer voor handen is, 10% dat er nooit of bijna nooit een beamer voor handen is 13% geeft aan dat er altijd of vaak een internetverbinding voor handen is, 25% geeft aan dat er bijna nooit of nooit een internetverbinding voor handen is, 43% heeft geen mening
Resultaten ICT monitor docenten: Infrastructuur en voorzieningen –3- 97% heeft thuis een internetaansluiting (19% ADSL, 11% kabel, 47% analoge lijn) 63% vindt het administratieve proces rond BB goed geregeld, bij FBK vindt 36% het niet goed geregeld
Wensen, behoeftes en opmerkingen docenten Meer dan de helft van de docenten vindt dat ze voldoende tijd krijgen om met Blackboard te leren werken. 38% vindt dat dit niet het geval is. 66% krijgt voldoende ondersteuning, 20% krijgt onvoldoende ondersteuning. Bijna de helft vindt dat er voldoende cursusaanbod is, 39% heeft geen mening.
Wensen, behoeftes en opmerkingen docenten –2- Docenten willen directe hulp op het moment dat ze deze nodig hebben (maatwerk). Docenten willen online bereikbare documentatie met uitgewerkte voorbeelden van het gebruik van Blackboard. De technische voorzieningen moeten op orde zijn!
Met dank aan iedereen voor hun medewerking aan deze monitor!