Lectoraat Verslavingskunde: Omgevingsondersteun(en)de verslavingszorg Dr. Eric Blaauw e.blaauw@VNN.nl
VNN en het HBO Binnen VNN meer dan de helft HBO geschoold: 500 van 958 (130 WO geschoold) 126 Verpleegkunde (verpleegkundige, sociotherapeut, SPV, divers) 133 MWD (maatschappelijk werker, reclasseerder, socio-therapeut, jongerenhulpverlener, woonbegeleider, divers) 13 SJD 86 SPH 10 creatieve therapie 132 overig (systeemtherapeut, sport, creatief therapeut)
Achtergronden Drie transities zorgen voor meer verantwoordelijkheid burgers en gemeenten Awbz en persoonlijke begeleiding overgeheveld naar Wmo Gemeenten verantwoordelijk voor uitvoering van de Jeugdwet Participatiewet Andere inrichting zorg: Klinische zorg Ambulant wijkteams keukentafel Bij gemeenten en instellingen onduidelijkheid, handelingsverlegenheid, regieproblemen
Achtergronden In opleidingen weinig aandacht voor verslaving en zeer weinig voor complexe groepen verslaafden Gebrek aan kennis over hoe transgenerationele overdracht kan worden doorbroken Keuzeproblemen, wie wel/niet klinisch enz. Bij complexiteit handelingsverlegenheid Fact, maar ook van sociotherapie
Centrale vragen van het lectoraat Hoe is de zorg aan complexe groepen verslaafden te verbeteren?? Verslaafden met complexe comorbiditeit Verslaafde justitiabelen Gezinnen waarin verslaving speelt en transgenerationele overdracht dreigt Hoe kunnen we de handelingsverlegenheid van professionals verminderen en van hen nog meer VAK-lui (Vaardigheden, attitudes, kennis) maken?
Enkele adagia Biopsychosociale model van verslaving Gedrag is een resultante van kenmerken van de persoon en diens omgeving Waarom leggen we vanuit deze modellen de nadruk van de behandeling op de persoon (hersenziektemodel) en nagenoeg niet op diens omgeving (let ook op zingeving)?
Doelen van het lectoraat Verrichten van praktijkonderzoek met een wetenschappelijke basis (wetenschappelijk lectoraat) Gericht op vier meetdomeinen (ROM) Waarde CRA(FT), Fact en sociotherapie Sociale netwerkanalyses Bijdragen aan praktijkgericht onderwijs aan de Hanzehogeschool: VAK-onderwijs Bijdragen aan innovaties
Inrichting van het lectoraat Inzet Eric Blaauw (0.3 fte) en Margreet van der Meer (0.1 fte) Kenniskring met drie aanstaande promovendi, twee MT-leden en een hoogleraar Drie docenten (0.6 fte) van Hanzehogeschool Veel inzet van studenten Hanze en ook RUG Aansluiting bij RUG, Nispa en andere lectoraten (Windesheim) Duur vier jaar met evaluatie na één jaar