In de internationale literatuur bestaat er consensus over het feit dat wiskunde is ontstaan door interactie tussen mensen en vooral door op een bepaalde manier taal te gebruiken. Het construeren van wiskunde is een communicatieve activiteit die erop gericht is betekenis te geven aan kwantitatieve, relationele en ruimtelijke aspecten van de wereld.
De brug naar Nederlandstalig wiskundeonderwijs Wiskundetaal De brug naar Nederlandstalig wiskundeonderwijs
Dit ben ik… Even voorstellen… Lea Haar info@wiskundetaal.com PABO Docentenopleiding wiskunde (2e graad) Docent wiskunde in het VMBO en HAVO onderbouw Sinds 2015 werkzaam aan ISK Groningen als reken- en wiskundedocent Sinds april 2016 deelnemer LOF https://lerarenontwikkelfonds.onderwijscooperatie. nl/author/lea/ Lea Haar info@wiskundetaal.com
In de internationale literatuur bestaat er consensus over het feit dat wiskunde is ontstaan door interactie tussen mensen en vooral door op een bepaalde manier taal te gebruiken. Het construeren van wiskunde is een communicatieve activiteit die erop gericht is betekenis te geven aan kwantitatieve, relationele en ruimtelijke aspecten van de wereld.
‘The two-ing are the houses in the street’. Nog een paar voorbeelden: Tellen in IJsland Niet de vingers, maar de ruimtes tellen Een, twee, de volgende, de volgende, de volgende… 80 = 2x40 … (niet voor ieder tiental een eigen telwoord)
EXPERIMENTJE…
Veel leerlingen antwoorden hierop: De kameleon. Waar gaat het fout?
Internationale verschillen realistisch reken- en wiskundeonderwijs in Nederland. ‘Trucjes leren’ in Japan visualiseren in Singapore 6 uur per week wiskunde in Aleppo hooguit 4 uur per dag naar school in Eritrea
Een kijkje in het lesmateriaal… 18 lessen over wiskundetaal Wiskundetaal.com Een kijkje in het lesmateriaal…
Nieuwe vaktaal wiskunde horen lezen schrijven Spreken Toepassen Herhalen toetsen Visie
De les Interactie met de klas Verwerking klassikaal Verwerken en toepassen individueel (2 niveaus) De les
Aan de slag met wiskundetaal… wiskundetaal.com info@wiskundetaal.com
De toekomst (schooljaar 2017-2018) het metriek stelsel tijd grafieken en tabellen symmetrie ruimtemeetkunde de rekenmachine lijnen en hoeken meerdere benamingen voor de hoofdbewerkingen
Vragen / opmerkingen