Eindwerkverdediging Lokale Ecologische Kennis van bodem- en waterfuncties bij boeren in Sumberjaya, Sumatra, Indonesië Wim Schalenbourg Heverlee, 1 juni.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DPL Ondergrond Meten aan een duurzaam gebruik van de ondergrond
Advertisements

P 3.2 Kwetsbaar ecosysteem
P 3.2 Kwetsbaar ecosysteem
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Voorstelling LVD Leuven internationaal colloquium 27 maart 2008.
2.5 Landen vergelijken Mali
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Landbouw in Europa §2.3 Grondgebruik
Risico op kindermishandeling? Een preventieve aanpak
Indonesië.
Een wetenschappelijke houding in groep 4 ?
1 Thesis en stage Thesis -zelfstandig uitdiepen complex onderwerp -onder begeleiding promotor Stage -Thesis via een bedrijf Kiezen via ESP voor eind juni.
Informatie vaardigheden
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Klantentevredenheidsonderzoek Wat mag u verwachten ? Van Damme Marleen Afdeling Land en Bodembescherming, Ondergrond, Natuurlijke Rijkdommen Departement.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
Wetenschappelijke methode
Niet-monetaire, kwalitatieve waardering van ESD Ilse Simoens, Francis Turkelboom, Hans Keune.
Dimensies Onderwerp Politiek Economie Fysisch Sociaal-cultureel
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Planning: Uitleg paragraaf 2.3 Zelfstandig werken hst 2 = HW.
P 1.2 Ethiopië, een paradijs boven de evenaar
Paragraaf 4.4 Landdegradatie
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Spatial subgroup mining
Samenvatting: hoofdstuk 1
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Hoofdstuk 3 Actuele vraagstukken in Zuidoost-Azië Paragraaf 1 t/m 7
AARDRIJKSKUNDE.
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Elleke Landeweer, Remy Welleman, Bianca van den Nieuwendijk
(par. 3) Natuurrampen en beleid
PARTNERORGANISATIES. VOORBEREIDING Via bestaande partnerorganisaties nieuwe zoeken Via bestaande partnerorganisaties nieuwe zoeken In gesprek gaan In.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Nederlands tijdschrift voor Diabetologie
E-portfolio UM Blackboard GG groep Nederland Universiteit Maastricht
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 13 t/m 20
voor vraagstukken over stedelijk water
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Verschillende agrarische regio’s
PROJECT Natuurtuin bij een woon- en zorgcentrum
Waarom werden tussen 1000 en veel nieuwe steden in Europa gesticht?
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
Nakijken lesbrief Opdracht 5: Gebied E (Laagland v. Oost-China)
Hoofdstuk 3 Water in China en het Midden-Oosten.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
Ervaringen Q koorts: samenwerking in de regio Jeroen Gosse Directeur Zuid van LNV Crisismanager RCC Uden.
Koppeling van sociale, economische en ecologische systemen op het platteland: landschapsbeheer en –inrichting ter vergroting van de rurale veerkracht Marleen.
Hoofdstuk 4 Conflicten § 3 Oorzaken gewapende conflicten.
L a n d s c h a p p e n van W i e r i n g e n Presentatie van tegenstellingen in gebruik van het landschap juli 2012.
Onderzoeksmethodologie van praktijkgericht en toegepast onderzoek Jac Christis, 2 december 2014.
Collectieve transitie en veerkracht
Integraal sociaal werk
Paragraaf 18 - hoofdstuk 5 Klas 3 De Geo
Aardrijkskunde in Havo 4/5
Hoofdstuk 10 Conflicten.
4.2 Ecologische voetafdruk van de geglobaliseerde landbouw
Klankbordgroep Herwerking (K)IPEO
Doorlatendheid van geotextielen in de grond
Ervaringen met het RCC Jeroen Gosse Regiodirecteur DRZ Zuid
Jaarwerk: Onderzoeksproject naar de invloed van sociale netwerkleden op retentie in en succes na behandeling in een TG Ellen Cocquyt Olivier Colins Emma.
Leren van het Zuiden – Ecologische landbouw als alternatief voor de geïndustrialiseerde landbouw 11 Maart 2011 Guus Geurts Beleidsgericht milieukundige,
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

Eindwerkverdediging Lokale Ecologische Kennis van bodem- en waterfuncties bij boeren in Sumberjaya, Sumatra, Indonesië Wim Schalenbourg Heverlee, 1 juni 2004

Overzicht Lokale Ecologische Kennis Onderzoeksobjectieven: thesis, ICRAF Sumberjaya: situering en historiek Materiaal en Methoden Resultaten en analyse Conclusies

1. Lokale ecologische kennis humane <=> exacte wetenschappen ? LEK: uit: - dagelijkse ervaring - intiem contact met lokale omgeving Impliciet Holistisch LEK <=> wetenschap ? Methodologische moeilijkheden

2. Onderzoeksobjectieven thesis LEK van bodem- en waterfuncties Doel: ondersteuning van lokale boeren als beheerders van natuurlijke hulpbronnen. Objectieven: LEK van bodemerosie LEK van waterkwaliteit Lokale landgeschiktheidsevaluatie Vergelijking boerenkennis en wetenschap, kennis van andere lokale betrokkenen

2. Onderzoeksobjectieven ICRAF Onderzoeksproject van World Agroforestry Centre (ICRAF) Degradatie en rehabilitatie van waterbekkens Sleutelhypothese: agroforestry ?? oorspronkelijke mozaïeklandschap = regenwoud Doel: onderhandelingen bevorderen tussen regering en lokale bevolking ter oplossing van landgebruiksconflicten

3. Situering van Sumberjaya

3. Historiek van Sumberjaya Recente immigratie en ontbossing Bevolking van heterogene oorsprong Staatswoud en landeigendomsconflicten Waterkrachtdam Onderhandelingsfase

4. Materiaal en Methoden Semi- gestructureerde diepte-interviews Boeren uit 2 waterbekkens met 3 zones, 3 etnische groepen Analyse van interviews Verwerking van gegevens met computersoftware Testen van kennisdatabank Interviews met andere lokale betrokkenen

... Materiaal en methoden (vervolg 1) Constructie van kennisdatabank met AKT5 software Werkwijze: beweringen (natuurlijke taal) omzetten in formele statements (codetaal) Voorbeeld: Natuurlijke taal: kalau banjir, tanah-tanah di pinggir sungai terbawa air. Engels: The water of the flooding river sweeps away the soil of the riversides. Codetaal: process(river,flooding) causes1way att_value(process(part(river,bank),erosion),amount, increase) Weergave: flooding of river causes an increase in amount of erosion of river bank

... Materiaal en methoden (vervolg 2) Exploratie en representatie van verbanden

5. Resultaten en analyse Grote kennisdatabank: 843 statements Kennis samengebracht en geïnterpreteerd: Woud: functies, ontbossing Overstromingen Waterkwaliteit Erosie Landbouw- en conserveringstechnieken Landschapselementen Etnopedologie en landgeschiktheidsevaluatie Vergeleken met wetenschap en met percepties van andere lokale betrokkenen

… Resultaten en analyse (vervolg 1) Testresultaten: Alle boeren bezitten gedetailleerde kennis Homogeniteit Overeenkomst LEK en wetenschap Geen tegengestelde percepties bij lokale betrokkenen Heterogene oorsprong van LEK

… Resultaten en analyse (vervolg 2) Gebrek aan implementatie ‘luiheid’ (geen economische stimulans) Onzeker landeigendom Socio-economische situatie Weinig samenhang en samenwerking

6. Conclusies Samengevat: diepgaande ecologische kennis, vergelijkbaar met wetenschap sterk homogene kennis kennis wordt weinig toegepast weinig contrast met kennis van andere betrokkenen - einde -