Kosten en effecten van statiegeld op kleine flesjes en blikjes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Alles over de kansen van zonnewarmte
Advertisements

DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Eric Segers Manager Marketing Benelux. Besluit Beheer Verpakkingen – Een concrete oplossing.
Willen is Kunnen De centen Woonlasten en energiebesparende maatregelen
20 jaar eerlijke handel Duurzame economie begint met Solidaridad.
Milieuproblemen in Nederland
OPWARMING AARDE CO 2 REDUCTIE BELEID OVERHEID  Doel 50 mln ton CO 2 equivalent per jaar reduceren t.o.v  Maximaal  mln.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
1 Nederland klaar voor IBAN en SEPA? Branches en bedrijven klaar? SEPA-middag VNO-NCW en MKB-Nederland 4 oktober 2012 Michiel van Doeveren, Secretaris.
Raadsinformatieavond Muziekpaleis 25 juni Onderwerpen Toelichting op financiële systeem Toelichting kostenontwikkeling Toelichting dekkingsontwikkeling.
Een lamp van Afvalmateriaal.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Hernieuwbare energie Beleidsinstrumenten: subsidiëren of verplichten? Martijn Blom, CE Delft, 7 december 2010.
Praktijkcase: MKBA herstructurering van bedrijventerrein ‘Groene Poort Oost’ CE Delft, Arno Schroten 28 mei 2009.
De uitputting nabij?.
Markt ontwikkeling Verandering in de markt Energie besparing is leidend Comfort en totaal oplossing zijn gewenst Voortdurende technologische ontwikkeling.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
‘Hoe ver kan de overheid gaan?’ Industrie, energiesector en landbouw Koen Smekens, ECN BS 10 september 2009.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Warmtepomp.
Van Convenant naar AMvB… Wat betekent dat voor gemeenten? Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Robert Jan Saft beleidsmedewerker VAOP
Verpakkingen te pakken? De gemeentelijke inzet in het verpakkingendossier Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Hoofdstuk 14 § 4 en 5. Milieubeleid van de overheid Wat kan de overheid aan het milieu doen?
© de vries business consultancy, 2008
MILIEU- VERVUILING! Veel luister- en kijkplezier.
Werken aan energiebesparing en woningverbetering
Europa.
Ministerraad 7 februari 2014
Nieuwjaarsevenement MVO ‘Van ambitie naar impact’ 20 januari 2015
Optimaliseren BPV keten
Door Wouter-Jan Schouten WORKSHOP CIRCLE SCAN. Slide no. 2 WOUTER-JAN SCHOUTEN Doctoraal Bedrijfskunde, Erasmus Universiteit 21 jaar bij the Boston Consulting.
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
Antwoorden herhalingsopgaven
EED en de energie audit: kansen voor energiebesparing
Energiebesparing en duurzame opwekking creëert werk! Teun Bokhoven Duurzame Energie Koepel.
TOEKOMST AFVALBEHEER DOE HET SAMEN ! DELFT 11 JUNI 2013.
Zelforganisatie: einde van instituties? 10 november 2010 Inleiding Ton van Overbeek Voorzitter Raad van Bestuur Careyn Zuwe Aveant.
Baten ondergrond Drechtsteden Martijn Blom en Mark in ‘t Veld.
Benchmark VGN GAP analyses 3 december PricewaterhouseCoopers dec 2007 Slide 2 Wat is de GAP? Het verschil tussen het huidige wettelijk budget en.
Pleidooi BZW voor grotere zeggenschap industrie in de Brabantse Waterschappen Statencommissie Brabant economie, mobiliteit en grote stedenbeleid 20 juni.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Verbetering afvalscheiding laagbouw Leiderdorp
Duurzame energie Welke mogelijkheden zijn er?.
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
Voedselverspilling In kader van VROM programma Ketengericht Afvalbeleid >> Als het gaat om milieu en leefomgeving.
Renovatie en aanpassing awzi De Groote Zaag
Programma Rol van provincies, SNN en RVO Subsidiefacts
SUBSIDIES UIT EUROPA Kansen voor gemeenten en provincies
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Energie besparen met alle bewoners
De circulaire economie van kunststof: van grondstoffen tot afval
Kosten van aardgasvrije wijken
Boeren, Lobbyen en de Europese Unie
Zonder kernenergie of fossiel, kan dat?
LTO Nederland: boeren, lobby, EU
Waarom verpakken? Kwaliteitsbehoud houdbaarheid.
MATERIALEN: VIJF TOEPASSINGEN
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
INTERREG NWE, NSR NAAR EEN VERVOLG IN Jacqueline Brouwer
Waarom verpakken? Kwaliteitsbehoud  houdbaarheid.
Transcript van de presentatie:

Kosten en effecten van statiegeld op kleine flesjes en blikjes Toelichting onderzoek door Geert Bergsma

CE Delft Onafhankelijk onderzoek en advies sinds 1978 Energie, transport en grondstoffen Economische, technische en beleidsmatige expertise 50 medewerkers Not-for-profit Klanten Bedrijven (MKB, industrie, transport, energie en brancheorganisaties) Overheden (Europese Commissie, Europees Parlement, ministeries, provincies, gemeenten, waterschappen) NGO’s

Proces: Onderzoek met uitgebreide klankbordgroep, onafhankelijke review en veel input van stakeholders Uitgebreide klankbordgroep met o.a. supermarkten, verpakkingsindustrie, frisdrankindustrie, horeca en drie milieuorganisaties met onafhankelijk voorzitter Jan van der Kolk. Veel informatie verzameld bij stakeholders in Nederland (o.a. SRN (statiegeld- beheerder in NL), Nedvang en NVRD) maar ook bij statiegeldsysteem-beheerders in Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en Estland. Onafhankelijke review door prof. Carl Koopmans, onderzoeksdirecteur SEO Visies van stakeholders zonder aanpassingen opgenomen in bijlage rapport

Methodiek: Wat hebben we onderzocht? Wat zijn de effecten en kosten bij uitbreiding van het huidige statiegeldsysteem? (huidige systeem voor grote PET- flessen en bier is referentie) 8 verschillende varianten om breed beeld te schetsen 10 of 25 cent statiegeld op blikjes en flesjes Alleen bij supermarkten inleveren of bij alle verkooppunten Plastic en blik of ook eenmalig glas Uitbreiding systeem met 1,8 miljard blikjes, 900 miljoen PET flesjes en evt. 200 mln glazen flesjes (totaal 2,7 a 2,9 miljard extra verpakkingen per jaar) 3,5 maal meer verpakkingen die individueel ingeleverd gaan worden ten opzichte van huidig systeem.

Resultaten 1: Wat levert statiegeld op? Hoofdresultaat 70% à 90% reductie van zwerfafval van flesjes en blikjes Bijkomende voordelen: 5,5 tot 8 miljoen euro besparing in bestaande afvalsystemen per jaar 3 tot 10 miljoen euro besparing legen prullenbakken gemeenten 44 tot 54 kton CO2-reductie Extra recycling: circa 4,5 kton aluminium en circa 7 kton PET Circa 15% minder plastic vervuiling naar zee (plastic soep) Eventueel tot 80 mln besparing opruimkosten gemeenten (maar als gemeenten minder opruimen dan ook minder zwerfafvalresultaat)

Resultaten 2: Wat kost statiegeld op blikjes en flesjes? Jaarlijkse extra kosten vooral voor retail (2 uiterste varianten): Goedkoopste: 10 tot 68 mln euro per jaar (0,4 à 2,5 cent per blikje/flesje) Duurste: 29 tot 110 mln euro per jaar (1 à 3,8 cent per blikje/flesje) Kosten zitten vooral in extra statiegeldinnamemachines. Aantal is gemodelleerd naar situatie ander Europese landen met statiegeld. Meerkosten sappen en zuivel beperkt maar eenmalig glas duurdere stroom (6 à 12ct) Bekostiging door niet ingeleverd verpakkingen bonnetjes: NB: Dit is geen maatschappelijk opbrengst, deel consumenten betaalt dit. Goedkoopste var.: 45 tot 72 mln euro per jaar (1,7 à 2,7 cent per blikje/flesje) Duurste var.: 48 tot 119 mln euro per jaar (1,7 à 4,1 cent per blikje/flesje)

Samenvattend: Statiegeld op flesjes en blikjes : Geeft 70 a 90% minder zwerfafval van blikjes en flesjes Kost in de retail 10 a 110 mln euro per jaar (0,4 tot 3,8 cent per blikje/flesje) Kosten van systeem kunnen gedeeltelijk bekostigd worden door niet ingeleverde verpakkingen en bonnetjes 45 a 119 mln (1,1 a 4,1 ct/unit), (Dit is geen maatschappelijk opbrengst maar betalen nonchalante consumenten) Bespaart 8,5 tot 18 mln euro per jaar in systemen voor afvalverwerking Zou bij gemeenten tot 80 mln aan opruimkosten kunnen besparen maar let op dat bij minder vaak opruimen zwerfafval resultaat minder wordt. Zorgt voor meer Alu. en PET recycling minder plastic soep en CO2 reductie

En als u het nog preciezer wilt weten? Preciezere inschatting benodigd aantal machines voor de zaterdagmiddag- drukte is mogelijk in samenwerking met de supermarktbranche. Aanvulling analyses impact statiegeld op zwerfafval zijn mogelijk, bijvoorbeeld met extra analyses in Denemarken (deel verpakkingen statiegeld, deel niet) Het complete rapport vindt u op www.ce.nl (of google: “CE Delft statiegeld flesjes”)